50 pneumatík. Brzdenie na mokrom povrchu od rýchlosti 80 km/h a na snehu od rýchlosti 50 km/h. Do ďalšieho testu sa kvalifikuje len 20 najlepších. Vyššie uvedený tradičný opis testu nemeckého časopisu Autobild je pravdepodobne najlepším sitom na získanie prehľadu o kvalite pneumatík. Koniec koncov - ak nebrzdí na mokrej vozovke, načo ju ďalej testovať?A pre vašu informáciu: rozdiel medzi najlepšou a najhoršou brzdnou dráhou na mokrom povrchu bol priepastných 18 m.
Hoci by sa mohlo zdať, že 17 palcov je už dosť veľký rozmer pre zimnú pneumatiku, opak je pravdou. Jazdí na nej Škoda, Ford, Hyundai a ďalšie. Z hľadiska metodiky komisári najprv určili maximálnu prijateľnú brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Tá bola 38 metrov. Kto uspel, toho čakalo druhé kolo brzdenia na snehu z rýchlosti 50 km/h (bez obmedzenia). Brzdné dráhy sa potom sčítali a 20 najlepších pretekárov sa mohlo tešiť na ďalšie testy.
Česká istota, slovenský neúspech
Čo sa týka výsledkov, na prvých miestach sa veľa prekvapení nekoná. Nás môže tešiť, že sa darí dezénu Barum Polaris 3, ktorý sa posúva z 13. miesta. Na druhej strane, slovenský Matador skončil na 32. mieste a nedostal ani šancu zabojovať na snehu.
Barum Polaris 3 je perfektne vyladený na zimu, a to za výborné peniaze.
Všetky prémiové značky prekvapila spoločnosť BF Goodrich. Právom obsadila prvé miesto, keďže mala aj najkratšiu brzdnú dráhu na snehu. V TOP 20 nechýba väčšina renomovaných výrobcov. Nižšie sa vyjadríme k čiastkovým výsledkom a prípadne rozoberieme aj jednotlivé protektory, ktoré by mohli byť zaujímavé pre slovenských vodičov.
Najdlhšia brzdná dráha za mokra
Do tejto nelichotivej skupiny sa dostala väčšina značiek, o ktorých vodiči často nikdy nepočuli a ktoré najčastejšie pochádzajú z Číny. Bohužiaľ sem spadol aj spomínaný Matador alebo doma známe značky Riken a Kormoran. Môžeme diskutovať o tom, ako by tieto pneumatiky dopadli, ale nemecký názor je jasný - ak nebrzdia na mokrej vozovke, tak čo.
Na druhej strane, pneumatiky Pirelli Winter Sottozero 3 sú na mokrej vozovke najlepšie, z rýchlosti 80 km/h zabrzdia na 32,3 m. Hranica, pod ktorú museli pneumatiky ísť, bola o 6 metrov (Dva prechody pre chodcov!!) ďalej. Napriek tomu najhoršia pneumatika Maxtrek brzdila na 50 metroch, teda o 18 metrov ďalej ako Pirelli.
Pirelli to umí i na mokré vozovce, což je pro zimu nejdůležitější.
Brzdí na mokrej vozovke aj na snehu, ale na Top 20 to nestačí
Tu nás čaká nepríjemné prekvapenie s názvom Vredestein. Protektor tejto spoločnosti sa pravdepodobne nechce vidieť v spoločnosti značiek ako Westlake, Goodride alebo Aeolus. Pritom ešte nedávno Vredestein zimné behúne "vedel" a občas prekvapil aj známejšie značky. Do záverečného testu sa nedostali ani pneumatiky Falken, Toyo alebo Cooper.
Najlepšie pneumatiky: stabilné aj prekvapivé
Prvé miesto s celkovým počtom 61 metrov patrí pneumatikám BFGoodrich g-Force Winter 2 a Continentalu WinterContact TS 860. A hoci od nemeckého dezénu sa očakávajú len špičkové výsledky, americký je jedným z najpríjemnejších prekvapení tejto zimy. Rovnako ako Semperit Speed-Grip 3 na 6. mieste, Kleber Krisalp HP3 na 10. mieste alebo Fulda Kristall Control HP2 na 14. - 15. mieste.
Semperit sa radí medzi cenové tipy, keď dokáže za málo peňazí predviesť veľa hudby.
V prvej desiatke sa nachádzajú pneumatiky Michelin, Pirelli, Goodyear, Dunlop, Bridgestone a Continental. Na 11. mieste s celkovou hodnotou 62,7 m sa nachádza Nokian WR D4, pri ktorej sa stále nemôžeme zbaviť pocitu, že má na viac. To isté platí aj pre Hankook, ktorý sa s celkovým počtom 64,5 m posúva do prvej dvadsiatky. A určite chce dosiahnuť lepší výsledok ako pneumatika Gislaved s rovnakým výsledkom. Koniec koncov, je to jediný čínsky protektor medzi najlepšími a sme zvedaví, ako sa mu bude dariť.
Poradie | Názov | Brzdná dráha za mokra (m) | Brzdná dráha Sneh (m) |
1. | BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 | 35,1 | 25,9 |
2. | Continental WinterContact TS 860 | 33,5 | 27,5 |
3. | Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 | 33,4 | 27,7 |
4. | Bridgestone Blizzak LM-001 | 32,5 | 28,7 |
5. | Dunlop Winter Sport 5 | 33,6 | 27,6 |
6. | Semperit Speed-Grip 3 | 34,4 | 27,4 |
7. | Michelin Alpin 5 | 33,3 | 28,7 |
8. | Pirelli Winter Sottozero 3 | 32,2 | 29,8 |
9. | Nexen WinGuard Sport 2 WU7 | 34 | 28,3 |
10. | Kleber KRISALP HP3 | 35,7 | 26,7 |
11. | Nokian WR D4 | 35 | 27,7 |
12. | Yokohama W.drive V905 | 34,7 | 28,3 |
13. | Barum Polaris 3 | 35,8 | 27,6 |
14. | Fulda Kristall Control HP2 | 35,5 | 28,1 |
15. | Sava Eskimo HP2 | 36,4 | 27,2 |
16. | Kumho WinterCraft WP71 | 34,8 | 29,2 |
17. | Uniroyal MS plus 77 | 36 | 28,1 |
18. | Firestone Winterhawk 3 | 36,3 | 27,9 |
19. | Gislaved Euro Frost 5 | 36,5 | 28,0 |
20. | Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 35,9 | 28,6 |
21. | Falken Eurowinter HS449 | 36,1 | 29,1 |
22. | Aeolus snowace 2 HP AW09 | 36 | 29,4 |
23. | General Altimax Winter Plus | 36,7 | 28,8 |
24. | Cooper WeatherMaster SA2+ | 35,7 | 30,2 |
25. | Platin RP 50 | 37 | 29 |
26. | Avon WV7 | 35,8 | 30,6 |
27. | Vredestein Wintrac Xtreme S | 33,7 | 32,7 |
28. | Toyo Snowprox S954 | 37,4 | 29,5 |
29. | Westlake SW608 | 37 | 36,2 |
30. | Goodride SW608 Snowmaster | 35,5 | 38,2 |