Povinné monitorovanie tlaku v pneumatikách - TPMS

01.02.2023 , Erika Kajtárová

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) je anglická skratka pre systém monitorovania tlaku v pneumatikách. Upozorňuje vodiča na nedostatočne nahustené pneumatiky alebo na prepichnutie pneumatiky. Senzory v kolesách monitorujú tlak v pneumatikách a vysielajú signál do centrálnej riadiacej jednotky. Palubný počítač potom zobrazuje kompenzovaný tlak vzduchu a presne informuje o pomalých difúznych únikoch, ako aj o rýchlych stratách tlaku.

Od 1. novembra 2014 je povinná pre všetky nové vozidlá v Európskej únii. Nevzťahuje sa na vozidlá, ktoré sú už v prevádzke. Hlavnými dôvodmi zavedenia boli ekológia a zvýšenie bezpečnosti.

V čase jeho zavedenia Európska únia predpovedala, že TPMS ušetrí viac ako 1 miliardu litrov paliva ročne, približne 4,8 milióna ton CO2 a pomôže zabrániť približne 2 % všetkých nehôd, ktoré sú podľa odhadov spôsobené nízkym tlakom v pneumatikách.

tpms

Dva systémy, jeden cieľ

V súčasnosti sa môžete stretnúť s dvoma systémami merania tlaku:

Priamy systém TPMS

Kontrolu tlaku zabezpečujú špeciálne snímače pripojené k ventilom umiestneným na disku a vo vnútri pneumatiky. Zaznamenané informácie o tlaku a teplote pneumatiky sa takmer okamžite zobrazujú na displeji palubného počítača.

Priamy systém TPMS používajú výrobcovia automobilov ako Ford, Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Kia, Dacia, Toyota a Hyundai.

Výhody

  • Zaznamenáva presný tlak a teplotu v každej pneumatike zvlášť
  • Meria tlak, aj keď vozidlo stojí
  • Môže monitorovať aj tlak v rezervnej pneumatike, ak je na vozidle
  • Poskytuje okamžité informácie o prepichnutí alebo postupnom úniku

Nevýhody

  • Ak používate dve kompletné sady pneumatík (letné a zimné), musíte namontovať snímače na všetkých 8 pneumatík

  • Pri výmene snímača alebo celého alu disku za iný snímač je potrebné spárovanie s riadiacou jednotkou (vykonáva servis), pokiaľ vozidlo nie je vybavené softvérom na automatické párovanie

  • Párovanie s riadiacou jednotkou je potrebné aj pri otáčaní pneumatík na vozidle

  • Viacnásobné náklady - kontrola tesnosti snímača, stavu batérie, výmena opotrebovaných dielov

  • Vyššie náklady v porovnaní s nepriamym systémom

Nepriamy systém TPMS

Tento systém nemeria tlak v pneumatikách, ale porovnáva rýchlosť otáčania a vibrácie každej pneumatiky pomocou systémov ABS a ESP. Meracia jednotka analyzuje údaje a posiela ich na displej palubného počítača, ktorý nezobrazuje hodnoty tlaku, ale len informácie o stave konkrétnej pneumatiky. Ide teda o softvérové riešenie monitorovania, ktoré je lacnejšie, ale pomalšie.

Systém nepriameho monitorovania tlaku v pneumatikách používajú značky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, ako aj BMW a Mercedes vo svojich nových vozidlách.

Výhody

  • Jednoduchá inštalácia - nastavenie softvéru ABS a ESP

  • Žiadne dodatočné náklady v pneuservise

  • Bezúdržbový

  • Nízke obstarávacie náklady

Nevýhody

  • Nižšia miera detekcie úniku vzduchu

  • Zaznamenáva informácie len na pohybujúcom sa vozidle

  • Neposkytuje údaje o tlaku v pneumatikách, nekontroluje rezervnú pneumatiku

  • Po výmene pneumatiky alebo nahustení je potrebný reset

Čo znamená systém TPMS pre výmenu pneumatík?

Ak používate priamy systém, odporúčame výmenu pneumatík prenechať odborníkom v servise. Tí vám nielen vymenia pneumatiky bez poškodenia snímačov, ale skontrolujú aj ich tesnosť, stav batérie a v prípade potreby vymenia dôležité komponenty. Po montáži na vozidlo potom spárujú jednotlivé snímače s riadiacou jednotkou.

Ak chcete použiť staršiu sezónnu sadu pneumatík na novom vozidle so systémom priamej kontroly tlaku, musíte mať všetky pneumatiky vybavené snímačmi tlaku.tpms2

Prezujte u profesionálov

Využite našu partnerskú sieť pneuservisov. Vyberte si jedno z našich 60 overených miest, kde vám vymenia pneumatiky a nakalibrujú systém TPMS za garantovanú cenu.

Prečo je dôležité kontrolovať tlak v pneumatikách?

Správne nahustené pneumatiky majú zásadný vplyv na ovládanie vozidla, najmä na jeho brzdnú dráhu, od ktorej často závisí ľudský život. Zle nahustené pneumatiky sa deformujú. Znižujú životnosť pneumatík približne o 20 % a zvyšujú spotrebu paliva až o 5 %. Zároveň sa ťažšie ovládajú a zvyšujú riziko vzniku aquaplaningu.

Predpisy a priestupky

V prípade kontroly dopravnou políciou je nefunkčný systém TPMS stále menej závažným priestupkom, za ktorý sa neukladá pokuta ani odpočet bodov. Jeho výsledkom by malo byť len upozornenie vodiča na potrebu opravy.

Ak je systém TPMS súčasťou základnej výbavy vozidla, musí byť pri kontrole vozidla v rámci MOT funkčný. V opačnom prípade vozidlo nie je spôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách. V prípade nehody môže byť nefunkčný monitorovací systém dôvodom na zníženie poistného plnenia zo strany poisťovne z dôvodu zlého stavu vozidla.

Tip na záver: TMPS nie je TPMS.

Niekedy sa skratka TPMS nesprávne zamieňa a môže ísť len o preklep alebo nesprávne označenie niekým, kto nesprávne napísal správnu skratku a vy ju hľadáte pod nesprávnym označením.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.