Poznáte hlavné rozdiely medzi asymetrickým, symetrickým a smerovým dezénom? Potom ste pri výbere nového obutia v značnej výhode. Každý typ konštrukcie totiž zásadne ovplyvňuje handling, spotrebu paliva i spôsob montáže. Preto prinášame prehľad jednotlivých výhod i nevýhod, ktoré by mal poznať každý vodič.
Symetrická konštrukcia dezénu
Tieto pneumatiky majú symetrický tvar dezénu v pozdĺžnej osi. Z čelného pohľadu na dezén sú teda všetky bloky, lamely a drážky na pneumatike umiestnené rovnako vpravo aj vľavo od pozdĺžnej osi. Tiež funkcie, ktoré majú jednotlivé časti dezénu (odvod vody, záber na snehu, priečna tuhosť bočnice), sú rozložené po oboch stranách zhodne symetricky.
Symetrický dezén je dnes už štandardným typom, ktorý sa v súčasnej dobe používa predovšetkým pri pneumatikách nižšej a strednej triedy. Vzhľadom k nižším výrobným nákladom a spoľahlivým jazdným vlastnostiam majú tieto pneumatiky výborný pomer cena/výkon. Uplatnenie nájdu pri vozidlách jazdiacich prevažne na kratšie vzdialenosti, napríklad mestské vozidlá, MPV alebo SUV. V súčasnosti sú pneumatiky so symetrickým dezénom vyrábané väčšinou len do priemeru R18.
Výhody
- dobré jazdné vlastnosti na suchu
- vyvážené jazdné vlastnosti
Nevýhody
- horšie jazdné vlastnosti na mokrej vozovke
- menšia stabilita v zatáčkach
Montáž na vozidlo
Pneumatiky so symetrickým dezénom nemajú na bočnici žiadne označenie pre montáž. Nezáleží u nich na tom, ako sú na vozidle namontované. Tento dezén má v oboch smeroch otáčanie aj na oboch stranách pneumatiky rovnaké jazdné vlastnosti.
Symetrické pneumatiky možno ľubovoľne umiestniť na ktorúkoľvek nápravu či stranu automobilu. Ich zámena na vozidle, kvôli rovnomernému opotrebovaniu, je bezproblémová.
Continental CrossContact LX2 | Bridgestone Dueler A/T 001 | Bridgestone Ecopia EP150 |
Asymetrický dezén – každá strana dezénu má inú funkciu
Asymetrický dezén, ako už vyplýva z jeho názvu, má po obvode behúňa funkčné segmenty usporiadané nesymetricky.
- Na vonkajšej strane behúňa sú veľké tuhé bloky pre zvýšenie pevnosti bočnice, lepšie odvaľovanie pneumatiky a zvýšenie stability pri jazde v zatáčke.
- Na vnútornej strane behúňa sú segmenty viac prerezané a obsahujú vodiace drážky. Majú za úlohu predovšetkým odvádzať sneh a vodu a chrániť tak vozidlo pred vznikom aquaplaningu.
Moderné asymetrické pneumatiky sú navyše vyrábané z viac gumárenských zmesí tak, aby každá zo strán dezénu mala pre správnu funkciu i optimálne materiálové zloženie. Niektorí výrobcovia pridávajú i tretiu zmes, a to na strednú časť dezénu. Výroba takých pneumatík je však náročnejšia, čo sa prejavuje vo vyšších nákupných cenách asymetrických pneumatík. Vzhľadom na to, že sa jazdné vlastnosti asymetrických dezénov zlepšujú s vyššou rýchlosťou jazdy, sú tieto pneumatiky vhodné hlavne pre vozidlá strednej a vyššej triedy so silnejšími motormi. Samozrejme, tieto dezény sa uplatnia i pri športových vozidlách s veľkým výkonom.
Pneumatiky s asymetrickým dezénom sa najčastejšie vyrábajú v rozmeroch od priemeru R16 a viac. Od priemeru R18 sú už tieto asymetrické dezény, až na výnimky, jedinou voľbou.
Výhody
- kratšia brzdná dráha
- dlhšia životnosť
- lepšie jazdné vlastnosti v zatáčkach
- nízka hlučnosť
Nevýhody
- horšie jazdné vlastnosti na snehu oproti smerovému dezénu
Montáž na vozidlo
Najčastejšie otázky týkajúce sa asymetrických pneumatík sú na správny smer montáže na celom vozidle. Pri čelnom pohľade na správne nasadené asymetrické pneumatiky je totiž vidieť, že smer drážok na jednej pneumatike smeruje akoby dopredu a drážky na druhej pneumatike pôsobia, akoby cúvali. Toto mnoho vodičov zneistí a pokúšajú sa jednu z pneumatík otočiť.
Jazdné vlastnosti asymetrických pneumatík sú testované ako komplet všetkých štyroch kolies a optimálne vlastnosti dosahujú práve pri tomto špecifickom type montáže. Pre správnu montáž asymetrických pneumatík je nutné dodržať označenie Outside/Inside (vonkajšie/vnútorné) na bočnici pneumatiky:
- Strana Outside smeruje von z blatníka
- Strana Inside smeruje do blatníka
Pri rotácii na vozidle je teda možné asymetrické pneumatiky osadené na diskoch ľubovoľne použiť pre akúkoľvek stranu a pozíciu na vozidle.
Štandardné asymetrické pneumatiky nemajú označený smer otáčania. Len v prípade športových asymetrických pneumatík so smerovým dizajnom pre vysokovýkonné vozidlá. Tie majú navyše ako jediné asymetrické pneumatiky označené i stranové použitie, teda na ľavú a pravú stranu.
Barum Bravuris 5 HM | Continental PremiumContact 6 | Hankook Ventus Prime3 K125 |
Smerový dezén – najlepší záber na snehu
Tento dezén je špeciálnou formou symetrického dezénu. Je charakteristický šípovým dizajnom, ktorý má veľmi dobrý záber po celej svojej ploche a výborne odvádza z behúňa sneh i vodu. Preto je tento typ behúňa najpoužívanejší práve pri zimných pneumatikách. Vďaka výbornému odvodu vody má smerový dezén vysokú odolnosť i proti vzniku toľko obávaného aquaplaningu. I smerový symetrický dezén nachádza uplatnenie pri rýchlych športových vozidlách, a to na prednej náprave. Tento typ dezénu poskytuje výborné jazdné vlastnosti v priamom smere, preto sa hodí práve pre riaditeľnú prednú nápravu rýchlych vozidiel.
Vlastnosti smerových pneumatík využijú hlavne vozidlá strednej triedy, SUV a športové vozidlá, ktoré sa pohybujú v horách alebo v teréne, kde sa môžu stretnúť častejšie s mäkkým povrchom, ako je sneh alebo blato. V rovnakom prostredí ich však môžete bez problémov využiť aj na malých vozidlách s pohonom 4×4.
Výhody
- dokonalý záber v mäkkom podklade
- výborný odvod vody z povrchu dezénu
- výborné smerové vedenie riadenej nápravy
Nevýhody
- horšia stabilita
- slabšie bočné vedenie
- vyššia hlučnosť
- nižší kilometrový dobeh
Montáž na vozidlo
Pri montáži musí byť dodržaný správny smer otáčania pneumatiky (v smere jazdy), ktorý je vyznačený na jej bočnici, často sprevádzaný nápisom „Rotation“. V prípade, že smerovú pneumatiku nasadíte zle, záber i odvod vody bude minimálny.
Rotácia pneumatík osadených na diskoch je možná iba na jednej strane vozidla. Ide o „jediný“ druh dezénu, ktorý NEmôžete ľubovoľne prehodiť z pravej strany vozidla na ľavú. To možno urobiť iba v okamžiku prezutia z disku na disk.
Kormoran Road | Michelin ALPIN 6 | Michelin CrossClimate+ |
A aký dezén použiť na rezervné koleso? Napriek tomu, že pri novo vyrábaných vozidlách už rezervné koleso nemusí byť a stačí iba opravná súprava, mnoho vodičov stále rezervné kolesá vozí pre väčšiu istotu pri defekte. Rezervné koleso je určené pre núdzový dojazd, a preto nemusí mať rovnaký dezén ani rozmer ako ostatné kolesá na vozidle. Musí sa však zhodovať s rozmerom uvedeným v TP vozidla.
Samozrejme, musí mať i rovnaký počet skrutiek, ich rozstup, prípadne ET. Pneumatika by mala byť predovšetkým priebežne kontrolovaná, dostatočne nahustená a nie staršia ako 8 rokov.
Pri jazde s rezervným kolesom radšej vždy znížte rýchlosť jazdy a dôjdite do prvého pneuservisu, kde vám defekt kvalitne opravia.