Majú vaše pneumatiky správny tlak?


Aká je správna hodnota tlaku?

Pri väčšine osobných automobilov je odporúčaný tlak okolo 2,3 baru pri štandardných jazdných podmienkach

Pri väčšom váhovom zaťažení, napríklad pri sťahovaní, však môže byť odporúčaný stav tlaku v pneumatikách iný. Správna hodnota tlaku v pneumatikách sa odvíja od konštrukcie automobilu alebo motorky, typu a veľkosti pneumatík alebo rozloženia hmotnosti na nápravy.

Pri motorkách je správne tlakovanie ešte dôležitejšie a silne ovplyvňuje správanie celého motocyklu. Väčší než odporúčaný tlak znamená menšiu kontaktnú plochu a naopak, teda podhustenie spôsobí zabáranie pneu.


Kde nájdem, aký tlak by mali mať pneumatiky na mojom vozidle

Údaje o správnom tlaku pre osobné automobily sú taktiež uvedené v používateľskej príručke vozidla, internetových stránkach výrobcu a často i priamo na karosérii (dvere vodiča, poistková skrinka alebo vnútorná strana krytu palivovej nádrže).

Meranie tlaku v pneumatike a ako zmerať tlak v pneumatike

Keďže sú tieto údaje veľakrát ťažko dohľadateľné, existujú prehľadné elektronické databázy vozidiel a motoriek a im zodpovedajúce hodnoty tlakov v pneumatikách. Príkladom je databáza od výrobcu pneumatík Continental, ktorá obsahuje údaje o správnom tlaku pre viac ako 700 vozidiel od 42 výrobcov.

Pri motorkách býva dohľadanie správneho tlaku spravidla jednoduchšie. Odporúčané hodnoty nájdete vždy v manuáli výrobcu vozidla. 


Tabuľky odporúčaných tlakov pre jednotlivé značky vozidiel a ich modelové rady

Vyberte si značku auta pre zobrazenie tabuľky jednotlivých modelov vozidiel s odporúčanými rozmermi pneumatík a tlakmi pre hustenie. V poslednom stĺpci sú odporúčané tlaky pri plnom zaťažení vozidla.

Zdroj: Barum


Ako často by som mal kontrolovať tlak v pneumatikách?

Odborníci odporúčajú kontrolovať tlak v pneumatikách každých 14 dní a ideálne po každom doplnení paliva. Zbežná vizuálna kontrola je nedostatočná a môže slúžiť len ako kontrola v prípade podozrenia na defekt.

Základom údržby pneumatík je optimálne mesačná kontrola presnej hladiny tlaku pomocou kompresora na čerpacej stanici, príručného tlakomeru alebo pomocou systému sledujúceho tlak v pneumatikách – TPMS. Tlak odporúčame kontrolovať tiež pred každou dlhšou cestou.

Čo je TPMS? Systém, ktorý monitoruje tlak v pneumatikách

TPMS, teda systém monitorovania tlaku v pneumatikách, je inovatívny systém, ktorý sa v roku 2014 stal povinnou súčasťou všetkých nových vozidiel v EÚ. Jeho hlavným účelom je pravidelne monitorovať tlak v pneumatikách a včas upozorniť vodiča na akékoľvek zmeny. Existuje niekoľko typov TPMS, pričom každý z nich má svoje špecifické funkcie.

Jedným typom je priamy TPMS, ktorý využíva snímače umiestnené priamo v pneumatikách, pripojené k ventilom. Tento systém často používajú výrobcovia ako Hyundai, Kia, Dacia, Renault, Peugeot a Ford. Na druhej strane značky ako Mercedes, BMW alebo Volkswagen Group (VW, Škoda, Audi, Seat) uprednostňujú nepriamy TPMS. Ten odvodzuje tlak v pneumatikách z rýchlosti otáčania jednotlivých kolies a ich vibrácií pomocou systémov ABS a ESP.

Okrem štandardnej výbavy si vodiči môžu do svojho vozidla zaobstarať aj externý TPMS. Tieto jednoduché a praktické systémy možno nainštalovať do každého vozidla a fungujú nezávisle od typu TPMS, ktorým je vozidlo vybavené. Stačí pripojiť počítač s displejom a namontovať snímače na ventily. Získate tak aktuálne informácie o tlaku v pneumatikách, aj keď vaše vozidlo túto funkciu nemá.

 

Viac informácií nájdete v našom článku: Povinné monitorovanie tlaku v pneumatikách - TPMS.


Čo robiť, ak svieti kontrolka tlaku?

Je dôležité brať kontrolku tlaku v pneumatikách vážne a okamžite reagovať, keď sa rozsvieti. Správny tlak v pneumatikách je kľúčom k bezpečnej jazde a životnosti pneumatík. Ak sa kontrolka rozsvieti, postupujte podľa nasledujúcich krokov:

  • Zastavte na bezpečnom mieste: Ak sa rozsvieti kontrolka tlaku v pneumatikách, okamžite zastavte vozidlo na bezpečnom mieste mimo premávky. Ignorovanie nízkeho tlaku v pneumatikách môže viesť k strate kontroly nad vozidlom a potenciálne nebezpečným situáciám.
  • Skontrolujte tlak: Po zastavení vozidla skontrolujte tlak v každej pneumatike. Použite prenosný tlakomer alebo sa obráťte na najbližšie servisné stredisko, ktoré vám pomôže s kontrolou a doplnením tlaku.
  • Doplnenie tlaku: Ak zistíte, že tlak v pneumatikách je nižší ako odporúčaná hodnota, doplňte vzduch podľa údajov v príručke majiteľa vozidla. Môžete to urobiť pomocou pumpy na pneumatiky, ktorú môžete mať so sebou, alebo na čerpacej stanici. Nezabudnite pravidelne kontrolovať tlak, aby ste sa uistili, že máte správny údaj.
  • Kontrola podle předpisů: V některých zemích a jurisdikcích platí zákony a předpisy, které vyžadují pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách. Ujistěte se, že dodržujete platné předpisy ve vaší oblasti.
  • Obráťte sa na odbornú pomoc: Ak kontrolka tlaku svieti aj po doplnení tlaku, pneumatiky môžu byť poškodené alebo môže ísť o iný problém. V takom prípade sa obráťte na odborníka alebo servisného technika, aby pneumatiky dôkladne skontroloval a opravil.

Nikdy nezanedbávajte kontrolku tlaku v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku a okamžitá reakcia na jej rozsvietenie prispeje k vašej bezpečnosti na cestách a k dlhšej životnosti pneumatík.

 


3 dôvody, prečo dbať na správny tlak vašich pneumatík

1. Zle nahustená pneumatika sa rýchlejšie opotrebúva

Jedným z hlavných faktorov prílišného opotrebovania pneumatík môže byť zlá hodnota tlaku. Všeobecne platí, že podhustenie spôsobuje nadmerné ojazdenie ramenných (vonkajších) častí pneumatiky. Naopak pneumatika prehustená spôsobuje opotrebovanie strednej časti behúňa. Takto môžete skrátiť život pneumatík až o 50 %.

2. Nesprávny tlak znižuje bezpečnosť a zhoršuje jazdný komfort

Podhustením pneumatiky dochádza k nižšej adhézii, teda menšej priľnavosti pneumatiky k vozovke. Tento stav je spôsobený tlakom bočníc. Bočnice tlačia na stredovú časť dezénu, ktorý sa bez dostatočného tlaku začne ohýbať dovnútra. Takto tvarovaná pneumatika stráca svoje jazdné vlastnosti a kontrola nad vozidlom sa znižuje. Nízky tlak na prednej náprave bude spôsobovať nedotáčavosť, zatiaľ čo podhustená zadná náprava zvyšuje riziko pretáčavosti vozidla.

Pneumatika s vyšším tlakom, než je určený výrobcom vozidla, je deformovaná opačným smerom. V tomto prípade je stred dezénu vytláčaný vzduchom a redukuje kontakt postranných častí dezénu pneumatiky s vozovkou. Jazda sa stáva nekomfortnou a kontrola nad vozidlom sa podstatne znižuje.

Ako ovplyvňuje nesprávny tlak jazdné vlastnosti:

  • Zvyšuje riziko aquaplaningu
  • Znižuje jazdnú stabilitu ako v zatáčkach, tak v priamom smere
  • Predlžuje brzdnú dráhu

 

tlak_pneu (1)
Kontaktná plocha pri podhustených, prehustených a správne natlakovaných pneu

3. Zvyšujete si spotrebu

Pokiaľ jazdíte na podhustených pneumatikách, zvyšujete ich valivý odpor. To sa prejaví nielen rýchlejším opotrebovaním, ale i vyššou spotrebou pohonných hmôt. Podhustenie o 1 bar zvyšuje spotrebu paliva až o 6 %.

Zaujímavosťou je, že nižší tlak v pneumatikách možno dočasne využiť pri jazde v ťažkom teréne, kedy sa dosiahne lepšia priľnavosť na nerovnom povrchu, alebo pri jazde hlbokým snehom či na ľade, kde zase dôjde k zväčšeniu kontaktnej plochy zimnej pneumatiky s povrchom. Ide avšak o neštandardné situácie, ktoré sa v bežnej premávke vyskytnú len zriedka. Bežné pneumatiky pre osobné vozidlá navyše nie sú pre tieto účely konštruované a dôjde preto veľmi rýchlo k ich poškodeniu.


Ako nahustiť pneumatiky?

Nafúknutie pneumatík nie je zložitá záležitosť. Stačí zájsť na najbližšiu čerpaciu stanicu, ktorá je vybavená kompresorom, a môžete začať. Pneumatiky by sa mali vždy hustiť za studena, pretože keď sa vzduch v pneumatikách zohreje, tlak sa zvýši.

Nafúknutie pneumatík na vozidle sa zvyčajne vykonáva nasledujúcim spôsobom:

  • Zistite odporúčaný tlak: Najprv skontrolujte odporúčaný tlak pre vaše pneumatiky. Túto informáciu nájdete buď v návode na obsluhu vozidla, na vnútornej strane kľučky dverí vodiča, na ráme dverí spolujazdca alebo na uzávere palivovej nádrže.
  • Odstráňte krytky ventilov: Odstráňte malé plastové krytky z hrotov ventilov na pneumatikách. Čiapočky sa zvyčajne dajú ľahko odskrutkovať alebo stlačiť.
  • Pripojte čerpadlo k ventilu: Pripojte koniec čerpadla alebo hadice kompresora k drieku ventilu. Uistite sa, že spojenie je tesné a nedochádza k úniku vzduchu.
  • Čerpanie vzduchu: Zapnite čerpadlo alebo kompresor a začnite čerpať vzduch do pneumatiky. Sledujte manometer, aby ste skontrolovali, koľko vzduchu pridávate.
  • Vypustite vzduch: Ak ste pridali príliš veľa vzduchu a tlak prekročil odporúčanú hodnotu, môžete tlak znížiť vypustením vzduchu. Použite na to malé viečko alebo kolík na hrdle ventilu. Jemným stlačením viečka alebo otočením kolíka uvoľnite vzduch a sledujte tlak na manometri.
  • Postup zopakujte pre všetky pneumatiky: Zopakujte vyššie uvedené kroky pre všetky pneumatiky, pričom dbajte na prípadný rozdiel v odporúčanom tlaku na prednej a zadnej náprave.
  • Opätovné nasadenie krytov ventilov: Po skontrolovaní tlaku v pneumatikách nasaďte kryty ventilov a odštartujte.

Tlak v pneumatikách v zime a v lete

Tlak v pneumatikách sa mení v závislosti od teploty vzduchu. Preto je ideálna kontrolná teplota približne 20 °C. Čím je vzduch v pneumatike chladnejší, tým je tlak nižší. S každými desiatimi stupňami Celzia klesá tlak v pneumatike až o 10 kPa (0,1 baru). Ak teda máte garáž vyhriatu na 20 °C a vonku je -10 °C, tlak klesne približne o 30 kPa (0,3 baru), keď vyjdete von a vyrovnáte teplotu.

V lete musíte počítať s tým, že pneumatiky sa pri jazde rýchlo prehrievajú.

Frekvencia kontroly tlaku v zime a v lete:

V zime: V zimných mesiacoch, keď teploty klesajú, sa odporúča kontrolovať tlak častejšie. Odporúča sa kontrolovať tlak aspoň raz za dva týždne, najmä ak sa predpovedajú výrazné teplotné výkyvy alebo ak sa chystáte na dlhé jazdy.

Leto: V lete, keď sú teploty zvyčajne vyššie a stabilnejšie, stačí tlak kontrolovať raz za mesiac. Ak však plánujete dlhšiu cestu alebo dovolenku za volantom, odporúča sa kontrola pred odchodom.


Závady pneumatík spôsobené pri nesprávnom dodržiavaní tlakov

  • Ojazdené kraje behúňa – spôsobuje príliš nízky tlak, teda podhustenie pneumatiky, možno uniká vzduch
  • Ojazdený stred behúňa – spôsobuje príliš vysoký tlak, pneumatika je prehustená
  • Ojazdený jeden kraj behúňa – najčastejšou príčinou je zlé nastavenie geometrie, nutná kontrola v autoservise
  • Opotrebované rôzne miesta – pneu je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje chybu tlmičov
  • Opotrebované jedno miesto – spôsobené pri šmyku a rýchlom, trhavom brzdení

Hľadáte nové pneu?

Chcem vybrať prezutie vo svojom rozmere


Aktualizácia: 24.8.2023

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.