Aká je správna hodnota tlaku?
Pri väčšine osobných automobilov je odporúčaný tlak okolo 2,3 baru pri štandardných jazdných podmienkach
Pri väčšom váhovom zaťažení, napríklad pri sťahovaní, však môže byť odporúčaný stav tlaku v pneumatikách iný. Správna hodnota tlaku v pneumatikách sa odvíja od konštrukcie automobilu alebo motorky, typu a veľkosti pneumatík alebo rozloženia hmotnosti na nápravy.
Pri motorkách je správne tlakovanie ešte dôležitejšie a silne ovplyvňuje správanie celého motocyklu. Väčší než odporúčaný tlak znamená menšiu kontaktnú plochu a naopak, teda podhustenie spôsobí zabáranie pneu.
Kde nájdem, aký tlak by mali mať pneumatiky na mojom vozidle
Údaje o správnom tlaku pre osobné automobily sú taktiež uvedené v používateľskej príručke vozidla, internetových stránkach výrobcu a často i priamo na karosérii (dvere vodiča, poistková skrinka alebo vnútorná strana krytu palivovej nádrže).
Keďže sú tieto údaje veľakrát ťažko dohľadateľné, existujú prehľadné elektronické databázy vozidiel a motoriek a im zodpovedajúce hodnoty tlakov v pneumatikách. Príkladom je databáza od výrobcu pneumatík Continental, ktorá obsahuje údaje o správnom tlaku pre viac ako 700 vozidiel od 42 výrobcov.
Pri motorkách býva dohľadanie správneho tlaku spravidla jednoduchšie. Odporúčané hodnoty nájdete vždy v manuáli výrobcu vozidla.
Tabuľky odporúčaných tlakov pre jednotlivé značky vozidiel a ich modelové rady
Vyberte si značku auta pre zobrazenie tabuľky jednotlivých modelov vozidiel s odporúčanými rozmermi pneumatík a tlakmi pre hustenie. V poslednom stĺpci sú odporúčané tlaky pri plnom zaťažení vozidla.
Vyberte si vašu značku auta | ||
---|---|---|
Alfa Romeo | Audi | BMW |
Citroen | Daewoo | Ferrari |
Fiat | Ford | Honda |
Hyundai | Chrysler | Jaguar |
Lancia | Mazda | Mercedes |
Mitsubishi | Nissan | Opel |
Peugeot | Porsche | Renault |
Land Rover | Saab | Seat |
Škoda | Subaru | Suzuki |
Toyota | Volkswagen | Volvo |
Zdroj: Barum
Ako často by som mal kontrolovať tlak v pneumatikách?
Odborníci odporúčajú kontrolovať tlak v pneumatikách každých 14 dní a ideálne po každom doplnení paliva. Zbežná vizuálna kontrola je nedostatočná a môže slúžiť len ako kontrola v prípade podozrenia na defekt.
Základom údržby pneumatík je optimálne mesačná kontrola presnej hladiny tlaku pomocou kompresora na čerpacej stanici, príručného tlakomeru alebo pomocou systému sledujúceho tlak v pneumatikách – TPMS. Tlak odporúčame kontrolovať tiež pred každou dlhšou cestou.
3 dôvody, prečo dbať na správny tlak vašich pneumatík
1. Zle nahustená pneumatika sa rýchlejšie opotrebúva
Jedným z hlavných faktorov prílišného opotrebovania pneumatík môže byť zlá hodnota tlaku. Všeobecne platí, že podhustenie spôsobuje nadmerné ojazdenie ramenných (vonkajších) častí pneumatiky. Naopak pneumatika prehustená spôsobuje opotrebovanie strednej časti behúňa. Takto môžete skrátiť život pneumatík až o 50 %.
2. Nesprávny tlak znižuje bezpečnosť a zhoršuje jazdný komfort
Podhustením pneumatiky dochádza k nižšej adhézii, teda menšej priľnavosti pneumatiky k vozovke. Tento stav je spôsobený tlakom bočníc. Bočnice tlačia na stredovú časť dezénu, ktorý sa bez dostatočného tlaku začne ohýbať dovnútra. Takto tvarovaná pneumatika stráca svoje jazdné vlastnosti a kontrola nad vozidlom sa znižuje. Nízky tlak na prednej náprave bude spôsobovať nedotáčavosť, zatiaľ čo podhustená zadná náprava zvyšuje riziko pretáčavosti vozidla.
Pneumatika s vyšším tlakom, než je určený výrobcom vozidla, je deformovaná opačným smerom. V tomto prípade je stred dezénu vytláčaný vzduchom a redukuje kontakt postranných častí dezénu pneumatiky s vozovkou. Jazda sa stáva nekomfortnou a kontrola nad vozidlom sa podstatne znižuje.
Ako ovplyvňuje nesprávny tlak jazdné vlastnosti:
- Zvyšuje riziko aquaplaningu
- Znižuje jazdnú stabilitu ako v zatáčkach, tak v priamom smere
- Predlžuje brzdnú dráhu
Kontaktná plocha pri podhustených, prehustených a správne natlakovaných pneu
3. Zvyšujete si spotrebu
Pokiaľ jazdíte na podhustených pneumatikách, zvyšujete ich valivý odpor. To sa prejaví nielen rýchlejším opotrebovaním, ale i vyššou spotrebou pohonných hmôt. Podhustenie o 1 bar zvyšuje spotrebu paliva až o 6 %.
Zaujímavosťou je, že nižší tlak v pneumatikách možno dočasne využiť pri jazde v ťažkom teréne, kedy sa dosiahne lepšia priľnavosť na nerovnom povrchu, alebo pri jazde hlbokým snehom či na ľade, kde zase dôjde k zväčšeniu kontaktnej plochy zimnej pneumatiky s povrchom. Ide avšak o neštandardné situácie, ktoré sa v bežnej premávke vyskytnú len zriedka. Bežné pneumatiky pre osobné vozidlá navyše nie sú pre tieto účely konštruované a dôjde preto veľmi rýchlo k ich poškodeniu.
Tlak v pneumatikách v zime a v lete
Tlak v pneumatikách sa mení v závislosti na teplote vzduchu. Pre kontrolu je preto ideálna teplota okolo 20 °C. Čím je vzduch v pneumatike chladnejší, tým je tlak nižší. S každými odpočítanými desiatimi stupňami Celzia klesá tlak v pneumatikách až o 10 kPa (0,1 baru). Takže pokiaľ máte garáž vykúrenú na 20 °C a vonku je -10 °C, tak po vyrazení a vyrovnaní teplôt dôjde k poklesnutiu tlaku o zhruba 30 kPa (0,3 baru).
V letnom období je zase nutné počítať s tým, že sa pneumatiky pri jazde rýchlo prehrievajú Meranie tlaku je preto nutné robiť až po vychladnutí vzduchu v pneumatike, a to približne 20 minút po jazde.
Chyby pneumatík spôsobené pri nesprávnom dodržiavaní tlakov
- Ojazdené kraje behúňa – spôsobuje príliš nízky tlak, teda podhustenie pneumatiky, možno uniká vzduch
- Ojazdený stred behúňa – spôsobuje príliš vysoký tlak, pneumatika je prehustená
- Ojazdený jeden kraj behúňa – najčastejšou príčinou je zlé nastavenie geometrie, nutná kontrola v autoservise
- Opotrebované rôzne miesta – pneu je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje chybu tlmičov
- Opotrebované jedno miesto – spôsobené pri šmyku a rýchlom, trhavom brzdení
Hľadáte nové pneu?
Chcem vybrať prezutie vo svojom rozmere