Aký je v tom rozdiel? Asymetrické, symetrické alebo smerové pneumatiky

28.05.2023 , Erika Kajtárová

Poznáte hlavné rozdiely medzi asymetrickým, symetrickým a smerovým behúňom? Potom ste pri výbere novej obuvi vo výraznej výhode. Každý typ konštrukcie má zásadný vplyv na ovládateľnosť, spotrebu paliva a montáž. Prinášame preto prehľad výhod a nevýhod, ktoré by mal poznať každý vodič.

TYPY-dezenov


Symetrický dizajn behúňa

Tieto pneumatiky majú symetrický dezén v pozdĺžnej osi. Pri čelnom pohľade na behúň sú teda všetky bloky, lamely a drážky na pneumatike rovnako umiestnené vpravo aj vľavo od pozdĺžnej osi. Aj funkcie, ktoré majú jednotlivé časti behúňa (odvod vody, trakcia snehu, bočná tuhosť bočníc), sú rozložené rovnako symetricky na oboch stranách.

Symetrický dezén je v súčasnosti štandardným typom, ktorý sa používa najmä pri nižších a stredných pneumatikách. Vďaka nižším výrobným nákladom a spoľahlivým jazdným vlastnostiam majú tieto pneumatiky vynikajúci pomer cena/výkon. Sú vhodné pre vozidlá, ktoré jazdia prevažne na kratšie vzdialenosti, ako sú mestské vozidlá, vozidlá MPV alebo SUV. V súčasnosti sa pneumatiky so symetrickým dezénom väčšinou vyrábajú len do priemeru R18.

Výhody

  • Dobrá manipulácia v suchu

  • vyvážená manipulácia

Nevýhody

  • horšia ovládateľnosť na mokrých cestách

  • menšia stabilita v zákrutách

Montáž vozidla

Pneumatiky so symetrickým dezénom nemajú na bočnici žiadne montážne značky. Nezáleží na tom, ako sú namontované na vozidle. Tento dezén má rovnaké jazdné vlastnosti v oboch smeroch zatáčania a na oboch stranách pneumatiky.

Symetrické pneumatiky možno ľubovoľne namontovať na ľubovoľnú nápravu alebo stranu vozidla. Ich výmena na vozidle je vďaka rovnomernému opotrebovaniu bezproblémová.

crosscontact-lx2 aueler-at-001 ECOPIA-EP150
Continental CrossContact LX2 Bridgestone Dueler A/T 001 Bridgestone Ecopia EP150

Asymetrický dezén - každá strana behúňa má inú funkciu


Asymetrický behúň, ako naznačuje jeho názov, má funkčné segmenty usporiadané asymetricky okolo behúňa.

  • Na vonkajšej strane behúňa sú veľké tuhé bloky, ktoré zvyšujú pevnosť bočnice, zlepšujú odvaľovanie pneumatiky a zvyšujú stabilitu v zákrutách.

  • Na vnútornej strane behúňa sú segmenty viac prerezané a obsahujú vodiace drážky. Ich hlavnou funkciou je odvádzať sneh a vodu a chrániť vozidlo pred aquaplaningom.

Moderné asymetrické pneumatiky sú navyše vyrobené z viacerých gumových zmesí, takže každá strana behúňa má optimálne zloženie materiálu pre správnu funkciu. Niektorí výrobcovia pridávajú aj tretiu zmes pre strednú časť behúňa. Výroba takýchto pneumatík je však náročnejšia, čo sa odráža vo vyššej obstarávacej cene asymetrických pneumatík. Keďže jazdné vlastnosti asymetrických behúňov sa zlepšujú s vyššou rýchlosťou jazdy, tieto pneumatiky sú vhodné najmä pre vozidlá strednej a vyššej triedy s výkonnejšími motormi. Samozrejme, tieto behúne sú vhodné aj pre výkonné športové vozidlá.

Pneumatiky s asymetrickým dezénom sa najčastejšie vyrábajú vo veľkostiach od R16 a vyššie. Od veľkosti R18 sú tieto asymetrické behúne až na niekoľko výnimiek jedinou možnosťou.

Výhody

  • kratšia brzdná dráha

  • dlhšia životnosť

  • lepší výkon v zákrutách

  • nízka hladina hluku

Nevýhody

  • horšia ovládateľnosť na snehu v porovnaní so smerovým dezénom

Montáž na vozidlo

Najčastejšie otázky týkajúce sa asymetrických pneumatík sa týkajú správneho smeru montáže na celé vozidlo. Pri čelnom pohľade na správne namontovanú asymetrickú pneumatiku sa zdá, že smer drážok na jednej pneumatike smeruje dopredu a drážky na druhej pneumatike smerujú dozadu. To mnohých vodičov znervózňuje a snažia sa jednu z pneumatík otočiť.

asymetricky (1)

Jazdné vlastnosti asymetrických pneumatík sa testujú ako sada všetkých štyroch pneumatík s diskami a dosahujú optimálny výkon s týmto špecifickým typom montáže. Pre správnu montáž asymetrických pneumatík je nevyhnutné dodržiavať označenie Outside/Inside (vonkajšia/vnútorná strana) na bočnici pneumatiky:

  • Vonkajšia strana smerujúca von z blatníka

  • Vnútorná strana smeruje do blatníka

Pri otáčaní na vozidle sa preto môžu asymetrické pneumatiky namontované na diskoch voľne používať na ľubovoľnej strane a v ľubovoľnej polohe na vozidle.

Štandardné asymetrické pneumatiky nemajú označenie smeru otáčania. Iba v prípade športových asymetrických pneumatík so smerovým dezénom pre vysokovýkonné vozidlá. Tieto pneumatiky sú zároveň jediné asymetrické pneumatiky, ktoré majú bočné použitie, t. j. ľavú a pravú stranu.

bravuris-5 premiumcontact-6 ventus-prime3-k125
Barum Bravuris 5 HM Continental PremiumContact 6 Hankook Ventus Prime3 K125

 


Smerový dezén - najlepšia priľnavosť na snehu

Tento dezén je špeciálnou formou symetrického dezénu. Vyznačuje sa šípovým vzorom, ktorý má veľmi dobrú trakciu po celej ploche a výborne odvádza sneh a vodu z dezénu. Preto sa tento typ dezénu najčastejšie používa v zimných pneumatikách. Vďaka vynikajúcemu odvodu vody je smerový dezén tiež veľmi odolný voči obávanému aquaplaningu. Smerový symetrický dezén sa používa aj na rýchlych športových vozidlách, a to na prednej náprave. Tento typ dezénu poskytuje vynikajúce jazdné vlastnosti v priamom smere, a preto je obzvlášť vhodný pre riadenú prednú nápravu rýchlych automobilov.

Vlastnosti smerových pneumatík využívajú najmä automobily strednej triedy, SUV a športové automobily, ktoré jazdia v horách alebo v teréne, kde sa môžu častejšie stretnúť s mäkkým povrchom, ako je sneh alebo blato. V rovnakom prostredí ich však môžete bez problémov použiť aj na malých vozidlách s pohonom 4x4.

Výhody

  • Perfektný záber v mäkkom teréne

  • Vynikajúci odvod vody z povrchu behúňa

  • Vynikajúce smerové riadenie riadenej nápravy

Nevýhody

  • horšia stabilita

  • Slabšie bočné vedenie

  • vyššia hladina hluku

  • nižší kilometrový výkon

Montáž do vozidla

Pri montáži je potrebné dodržiavať správny smer otáčania pneumatiky (v smere jazdy), ktorý je vyznačený na jej bočnici, často doplnený nápisom "Rotácia". Pri nesprávnej montáži pneumatiky v smere otáčania bude trakcia a odvod vody minimálny.

Pri pneumatikách namontovaných na diskoch sa môže otáčať len jedna strana vozidla. Ide o "jediný" typ dezénu, ktorý NEMÔŽETE svojvoľne prepnúť z pravej strany vozidla na ľavú. Toto je možné vykonať len pri výmene z disku na disk.

road alpin6 crossclimate-plus
Kormoran Road Michelin ALPIN 6 Michelin CrossClimate+

A aký dezén použiť na rezervnom kolese? Hoci novšie vozidlá už nemusia mať rezervnú pneumatiku a stačí im opravná súprava, mnohí vodiči stále vozia náhradné pneumatiky pre väčšiu bezpečnosť v prípade defektu. Rezervná pneumatika slúži na núdzové použitie, a preto nemusí mať rovnaký dezén alebo veľkosť ako ostatné pneumatiky na vozidle. Musí však zodpovedať rozmerom uvedeným v technickom preukaze vozidla.

Samozrejme, musí mať aj rovnaký počet skrutiek, rozstup skrutiek a ET. Predovšetkým by mala byť pneumatika pravidelne kontrolovaná, dostatočne nahustená a nie staršia ako 8 rokov.

Pri jazde s rezervnou pneumatikou je vždy lepšie znížiť rýchlosť a ísť do prvého pneuservisu, ktorý dokáže prepichnutú pneumatiku riadne opraviť.

 

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.