Poznáte hlavné rozdiely medzi asymetrickým, symetrickým a smerovým behúňom? Potom ste pri výbere novej obuvi vo výraznej výhode. Každý typ konštrukcie má zásadný vplyv na ovládateľnosť, spotrebu paliva a montáž. Prinášame preto prehľad výhod a nevýhod, ktoré by mal poznať každý vodič.

Symetrický dizajn behúňa
Tieto pneumatiky majú symetrický tvar dezénu v pozdĺžnej osi. Z čelného pohľadu na dezén sú teda všetky bloky, lamely a drážky na pneumatike umiestnené rovnako vpravo aj vľavo od pozdĺžnej osi. Tiež funkcie, ktoré majú jednotlivé časti dezénu (odvod vody, záber na snehu, priečna tuhosť bočnice), sú rozložené po oboch stranách zhodne symetricky.
Symetrický dezén je dnes už štandardným typom, ktorý sa v súčasnej dobe používa predovšetkým pri pneumatikách nižšej a strednej triedy. Vzhľadom k nižším výrobným nákladom a spoľahlivým jazdným vlastnostiam majú tieto pneumatiky výborný pomer cena/výkon. Uplatnenie nájdu pri vozidlách jazdiacich prevažne na kratšie vzdialenosti, napríklad mestské vozidlá, MPV alebo SUV. V súčasnosti sú pneumatiky so symetrickým dezénom vyrábané väčšinou len do priemeru R18.
Výhody
-
dobré jazdné vlastnosti na suchu
-
vyvážená manipulácia
Nevýhody
-
horšie jazdné vlastnosti na mokrej vozovke
-
menšia stabilita v zákrutách
Montáž vozidla
Pneumatiky so symetrickým dezénom nemajú na bočnici žiadne označenie pre montáž. Nezáleží u nich na tom, ako sú na vozidle namontované. Tento dezén má v oboch smeroch otáčania aj na oboch stranách pneumatiky rovnaké jazdné vlastnosti.
Symetrické pneumatiky je možné ľubovoľne umiestniť na ktorúkoľvek nápravu či stranu automobilu. Ich zámena na vozidle, kvôli rovnomernému opotrebovaniu, je bezproblémová.
![]() |
![]() |
![]() |
| Continental CrossContact LX2 | Bridgestone Dueler A/T 001 | Bridgestone Ecopia EP150 |
Asymetrický dezén - každá strana behúňa má inú funkciu
Asymetrický behúň, ako naznačuje jeho názov, má funkčné segmenty usporiadané asymetricky okolo behúňa.
-
Na vonkajšej strane behúňa sú veľké tuhé bloky, ktoré zvyšujú pevnosť bočnice, zlepšujú odvaľovanie pneumatiky a zvyšujú stabilitu v zákrutách.
-
Na vnútornej strane behúňa sú segmenty viac prerezané a obsahujú vodiace drážky. Ich hlavnou funkciou je odvádzať sneh a vodu a chrániť vozidlo pred aquaplaningom.
Moderné asymetrické pneumatiky sú navyše vyrábané z viacerých gumárenských zmesí tak, aby každá zo strán dezénu mala pre správnu funkciu aj optimálne materiálové zloženie. Niektorí výrobcovia pridávajú aj tretiu zmes, a to na strednú časť dezénu. Výroba takýchto pneumatík je však náročnejšia, čo sa prejavuje vo vyšších obstarávacích cenách asymetrických pneumatík. Vzhľadom na to, že sa jazdné vlastnosti asymetrických dezénov zlepšujú s vyššou rýchlosťou jazdy, sú tieto pneumatiky vhodné hlavne pre vozidlá strednej a vyššej triedy so silnejšími motormi. Samozrejme sa tieto dezény uplatnia aj pri športových vozidlách s veľkým výkonom.
Pneumatiky s asymetrickým dezénom sa najčastejšie vyrábajú vo veľkostiach od R16 a vyššie. Od veľkosti R18 sú tieto asymetrické behúne až na niekoľko výnimiek jedinou možnosťou.
Výhody
-
kratšia brzdná dráha
-
dlhšia životnosť
-
lepší výkon v zákrutách
-
nízka hladina hluku
Nevýhody
-
horšia ovládateľnosť na snehu v porovnaní so smerovým dezénom
Montáž na vozidlo
Najčastejšie otázky týkajúce sa asymetrických pneumatík sú na správny smer montáže na celom vozidle. Pri čelnom pohľade na správne nasadené asymetrické pneumatiky, je totiž vidieť, že smer drážok na jednej pneumatike smeruje akoby dopredu a drážky na druhej pneumatike pôsobia, akoby cúvali. Toto mnoho vodičov zneistí a pokúša sa jednu z pneumatík otočiť.

Jazdné vlastnosti asymetrických pneumatík sa testujú ako sada všetkých štyroch pneumatík s diskami a dosahujú optimálny výkon s týmto špecifickým typom montáže. Pre správnu montáž asymetrických pneumatík je nevyhnutné dodržiavať označenie Outside/Inside (vonkajšia/vnútorná strana) na bočnici pneumatiky:
-
Strana Outside smeruje von z blatníka
-
Strana Inside smeruje do blatníka
Pri otáčaní na vozidle sa preto môžu asymetrické pneumatiky namontované na diskoch voľne používať na ľubovoľnej strane a v ľubovoľnej polohe na vozidle.
Štandardné asymetrické pneumatiky nemajú označenie smeru otáčania. Iba v prípade športových asymetrických pneumatík so smerovým dezénom pre vysokovýkonné vozidlá. Tieto pneumatiky sú zároveň jediné asymetrické pneumatiky, ktoré majú bočné použitie, t. j. ľavú a pravú stranu.
![]() |
![]() |
![]() |
| Barum Bravuris 5 HM | Continental PremiumContact 6 | Hankook Ventus Prime3 K125 |
Smerový dezén - najlepšia priľnavosť na snehu
Tento dezén je špeciálnou formou symetrického dezénu. Vyznačuje sa šípovým vzorom, ktorý má veľmi dobrú trakciu po celej ploche a výborne odvádza sneh a vodu z dezénu. Preto sa tento typ dezénu najčastejšie používa v zimných pneumatikách. Vďaka vynikajúcemu odvodu vody je smerový dezén tiež veľmi odolný voči obávanému aquaplaningu. Smerový symetrický dezén sa používa aj na rýchlych športových vozidlách, a to na prednej náprave. Tento typ dezénu poskytuje vynikajúce jazdné vlastnosti v priamom smere, a preto je obzvlášť vhodný pre riadenú prednú nápravu rýchlych automobilov.
Vlastnosti smerových pneumatík využívajú najmä automobily strednej triedy, SUV a športové automobily, ktoré jazdia v horách alebo v teréne, kde sa môžu častejšie stretnúť s mäkkým povrchom, ako je sneh alebo blato. V rovnakom prostredí ich však môžete bez problémov použiť aj na malých vozidlách s pohonom 4x4.
Výhody
-
Perfektný záber v mäkkom teréne
-
Vynikajúci odvod vody z povrchu behúňa
-
Výborné smerové vedenie riadenej nápravy
Nevýhody
-
Horšia stabilita
-
Slabšie bočné vedenie
-
Vyššia hladina hluku
-
Nižší kilometrový výkon
Montáž do vozidla
Pri montáži je potrebné dodržiavať správny smer otáčania pneumatiky (v smere jazdy), ktorý je vyznačený na jej bočnici, často doplnený nápisom "Rotácia". Pri nesprávnej montáži pneumatiky v smere otáčania bude trakcia a odvod vody minimálny.
Pri pneumatikách namontovaných na diskoch sa môže otáčať len jedna strana vozidla. Ide o "jediný" typ dezénu, ktorý NEMÔŽETE svojvoľne prepnúť z pravej strany vozidla na ľavú. Toto je možné vykonať len pri výmene z disku na disk.
![]() |
![]() |
![]() |
| Kormoran Road | Michelin ALPIN 6 | Michelin CrossClimate+ |
A aký dezén použiť na rezervnom kolese? Hoci novšie vozidlá už nemusia mať rezervnú pneumatiku a stačí im opravná súprava, mnohí vodiči stále vozia náhradné pneumatiky pre väčšiu bezpečnosť v prípade defektu. Rezervná pneumatika slúži na núdzové použitie, a preto nemusí mať rovnaký dezén alebo veľkosť ako ostatné pneumatiky na vozidle. Musí však zodpovedať rozmerom uvedeným v technickom preukaze vozidla.
Samozrejme, musí mať aj rovnaký počet skrutiek, rozstup skrutiek a ET. Predovšetkým by mala byť pneumatika pravidelne kontrolovaná, dostatočne nahustená a nie staršia ako 8 rokov.
Pri jazde s rezervnou pneumatikou je vždy lepšie znížiť rýchlosť a ísť do prvého pneuservisu, ktorý dokáže prepichnutú pneumatiku riadne opraviť.








