Budúcnosť patrí celoročným pneumatikám! S týmto odvážnym tvrdením prišli redaktori populárneho magazínu Autobild hneď v prvom teste pred zimnou sezónou. A majú na to dva zásadné dôvody. Celoročky sú totiž v súčasnosti nielen najrýchlejšie rastúci segment pneu, ale navyše robia vďaka technologickému pokroku priam raketové skoky. Sami sa pozrite, ako vyzerá jazda na 10 modeloch SUV pneu v rozmere 215/65 R17.
Vojna celoročných pneumatík začala! Zvíťazí novinka od Michelinu?
Zelená vlna ohľadom znižovania emisií nabrala v posledných rokoch až vražedné tempo. Na výrobcov pneumatík tak vyvíjajú obrovský tlak nielen zákonodarcovia, ale aj automobilky. Cieľ pre inžinierov je viac ako jasný. Vyrobiť obutie s nízkym valivým odporom – teda s dlhou životnosťou a s čo najnižšou spotrebou paliva – ktoré bude zároveň bezpečné v každých podmienkach. Ešte pred pár rokmi možno nereálna predstava, potom sa ale k slovu dostali francúzski konštruktéri.
V roku 2015 Michelin predstavil vodičom zlomový celoročný dezén CrossClimate, ktorý mal oproti konkurencii radikálne odlišný behúň a nové technológie v zmesi. Najväčšie kontroverzie ale budili chýbajúce lamely. Veď práve tie sa starajú o záber na snehu!
A pneumatiky… prekvapivo jazdili na snehu viac ako na výbornú. A čo viac, dokonca vynikali vysokým kilometrovým nájazdom a bezpečným správaním na suchých aj mokrých cestách. Testeri motoristických magazínov aj experti preto boli priam ohromení. Týmito úspechmi v nezávislých testoch vyslal Michelin všetkým výrobcom pneumatík jasnú správu: „My tieto preteky o dobytie Mesiaca vyhráme!“
Odvtedy uplynulo už 6 rokov a vojna o vodiča (myslené zákazníka) zúri na všetkých frontoch. Inžinieri sa potia pri vymýšľaní nových technológií a zvyšujúca sa inflácia priamo nabáda k úsporám všade, kde sa dá. Aj preto sa príliš nečudujeme, že sa celoročky stali najrýchlejšie rastúcim segmentom pneumatík v súčasnosti… alebo že si ich čoraz častejšie všímajú usporiadatelia nezávislých testov pneu.
V tom najnovšom tentoraz zavítame na bojové pole SUV pneumatík, kde si 10 modelov zo všetkých cenových tried zmeria sily medzi sebou. Prvýkrát v akcii navyše uvidíte dlho očakávanú novinku Michelin CrossClimate 2. Čo myslíte, majú dezény zo strednej a ekonomickej triedy vôbec šancu?
Metodika testovania
- Redaktori magazínu AutoBild otestovali 10 celoročných pneumatík 215/65 R17 zo všetkých cenových tried na aute VW Tiguan s hmotnosťou okolo 1,8 tony.
- Jazdci postupne podrobili plášte skúškam na snehu, mokrom povrchu a suchu. Medzi disciplíny patrili brzdná dráha, trakcia, ochrana proti aquaplaningu aj ovládateľnosť a valivý odpor.
- Komisári potom plášte známkovali ako v škole – 1+ najlepšie, 5 najhoršie.
1. miesto
Hankook Kinergy 4S2 750
Zakaždým si hovoríme, že nás už nemôže na poli pneumatík nič prekvapiť. A potom príde na scénu stredná trieda a nám spadne sánka až na podlahu. Tentoraz sa o pozdvihnutie v našej redakcii postarala juhokórejská pneu Hankook Kinergy 4S2 X, ktorá v teste zažiarila vo všetkých disciplínach.
Komisári namerali skvelú trakciu a krátku brzdnú dráhu na snehu. Na mokrom povrchu veľmi vysokú ochranu proti aquaplaningu. A na suchu špičkovú ovládateľnosť. Plášte navyše vynikali nízkym valivým odporom. To všetko za viac ako slušnú cenu.
✔ Spoľahlivé jazdné vlastnosti za každého počasia
✔ Vynikajúca ovládateľnosť na mokrom povrchu a suchu
✔ Nízky valivý odpor
✘ Bez slabín
2. miesto
Michelin CrossClimate 2
Keď sme sa pred nedávnom dozvedeli o chystanej novinke Michelin CrossClimate 2, hneď nám bolo jasné, že tento dezén budeme na stupienku víťazov vídať často. Že ale hneď v prvom teste obsadia druhú priečku, to sme nečakali. Francúzski konštruktéri, skrátka, zase raz ukázali, ako sa robia kvalitné celoročky.
Michelin CrossClimate 2 predvádza viac než spoľahlivú jazdu vo všetkých zimných aj letných podmienkach. Body nepatrne stráca iba za priemernú ovládateľnosť v zákrutách na mokrom povrchu pri vyššej rýchlosti.
Pneumatiky Michelin CrossClimate 2 však majú v rukáve ešte jedno eso. Vďaka technológii EverGrip sa neustále tvoria nové drážky, čo kompenzuje úbytok dezénu. Aj po 20 000 kilometroch tak jazdia rovnako bezpečne ako na začiatku. Všetci preto vnútorne cítime, že práve tento dezén nakoniec bude medzi celoročnými modelmi absolútna jednotka.
✔ Bezpečné správanie na snehu aj mokrom povrchu
✔ Nízka spotreba paliva
✔ Rovnaké jazdné vlastnosti až do úplného opotrebovania
✘ Priemerná ovládateľnosť v zákrutách na mokrom povrchu pri vyššej rýchlosti
3. miesto
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV
Ak hľadáte spoľahlivé celoročky, ktoré svoj všestranný talent preukázali už vo viacerých testoch, potom máte jasno. Pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 majú totiž na svojom konte najviac zlatých medailí z nezávislých testov a experti ich považujú v súčasnosti za najlepšie celoročné obutie.
A s rovnakými výsledkami prichádzajú aj komisári AutoBildu. Tí model Vector 4Seasons Gen-3 SUV hodnotia ako veľmi výkonné a bezpečné obutie do všetkých nástrah mrazivej zimy aj sparného leta. Pri výbere celoročného obutia tak nemusíte dlho váhať. Pneumatiky Goodyear sú totiž aktuálne tie najlepšie, ktoré na trhu nájdete.
✔ Najlepšie celoročky na trhu
✔ Špičková ovládateľnosť na mokrom povrchu aj suchu
✔ Veľmi komfortné pneumatiky
✘ Priemerné brzdenie na suchu
Zaujímavosti testu
- Najslabší výkon podala jediná ekonomická pneumatika v teste Imperial All Season Driver. Komisári ju ako jedinú ohodnotili známkami neodporúčame, najmä kvôli priľnavosti na mokrom povrchu. Vzhľadom na nízku cenu pneumatík je to pochopiteľné, je to však ďalší dôkaz, že sa pri celoročných pneumatikách oplatí priplatiť si aspoň za strednú triedu.
- Na 4. mieste sa umiestnila pneumatika Continental AllSeasonContact SUV, ktorá vyniká veľmi vyváženými vlastnosťami na mokrom aj zasneženom asfalte. Na suchu ale stratila dôležité body.
Poradie a hodnotenie testovaných pneu
Umiestnenie |
Názov dezénu |
Sneh | Mokro | Sucho |
---|---|---|---|---|
1. | Hankook Kinergy 4S2 X | 1- | 2+ | 2 |
2. | Michelin CrossClimate 2 | 1- | 2- | 1- |
3. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV | 2 | 2+ | 2- |
4. | Continental AllSeasonContact SUV | 1- | 1- | 2- |
5. | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 2+ | 2+ | 2- |
6. – 7. | Vredestein Quatrac Pro | 2- | 2+ | 2 |
6. – 7. | Pirelli Cinturato All Season SF 2 | 2+ | 2- | 2 |
8. | Maxxis Premitra All Season AP3 SUV | 2 | 2- | 2 |
9. | Cooper Discoverer All Season | 2- | 2 | 2- |
10. | Imperial All Season Driver | 3+ | 4 | 3+ |
Zdroj: Autobild.de