Ako si povedie dezén s cestnou homologizáciou na závodnom okruhu? To v spolupráci s naším e-shopom zisťovali testeri moto magazínu Okruháři.cz. Dezén Metzeler Racetec RR K1 prehnali po Masarykovom okruhu a nestačili sa čudovať. Plášte by ste totiž od bežného závodného dezénu nespoznali.
Metzeler Racetec RR už v minulosti preukázal svoje kvality v road racingových závodoch. Pri súboji na ostrove Man zvíťazil v kategórii Superšport. Nezľakne sa totiž ľahkých nerovností na vozovke a nezastaví ho ľahký dážď. Čo je v tejto disciplíne to, čo potrebujete.
Jazdec Okruhárov testuje Metzeler Racetec RR K1 na závodnej motorke Yamaha R6
Prestížny britský magazín Motocycle News dezén dokonca označil za jeden z najlepších road racingových plášťov vôbec. A to aj v porovnaní s konkurentmi ako Bridgestone Battlax R10, Dunlop Sportsmart GP Racer D211 a Michael Power Supersport.
Zoznámte sa: Metzeler Racetec RR
U pneumatík Metzeler Racetec RR si môžete vybrať z troch zmesí: K1, K2 a K3. Testerom Okruhárov sme nakoniec venovali najmäkšiu zmes K1, ktorá je pre teplotu nad 24 stupňov najvhodnejšia. Vonku totiž bolo 25 stupňov a dráha mala dokonca mierne nad 30. Najtvrdšie označenie K3 by ale mohli oceniť civilní vodiči. Lepšie totiž zvláda hrubší asfalt aj chladnejšie počasie.
Pneumatiky majú prekvapivo vysoký podiel siliky. Vďaka tomu gumy fungujú skvele aj bez nahriatia na závodnú rýchlosť a majú veľmi nadštandardnú priľnavosť na mokrom povrchu. Predná pneumatika je jednozmesová a obsahuje 100% siliky. Dvojzmesová zadná pneumatika je rozdelená na mäkšie bočné časti a tvrdšiu gumu v strede.
Predná pneumatika je jednozmesová | Zadná pneumatika sa skladá z dvoch typov zmesí |
Výrobca odporúča prednú gumu nafúknuť na 2-2,5 baru a zadnú na 1,7-1,9 baru. Prax však býva iná. Bežne sa jazdí 2,4 vpredu a 1,5 vzadu. Dôvodom je lepší grip, ktorý podhustením zadnej pneumatiky získate. Avšak tak riskujete roztrhanie plášťa pri ostrom náklone v zákrute. Záleží teda, ako si veríte.
Testovanie
Testeri Okruhárov pristupovali k Racetec RR K1 ako k štandardnej závodnej pneumatike. Pred testovaním ju preto nahriali a pri zadnej gume zvolili dolnú hranicu natlakovania. Následne oba plášte obuli na závodnú Yamahu R6. Prvá skúšobná jazda na Masarykovom okruhu.
Dojem z prvého náklonu
Pneumatiky sú veľmi ochotné na sklápanie. Zatáčanie je isté a pevné. V porovnaní s populárnymi Dunlopy D213 nemajú taký ostrý nábeh do hlbokého náklonu a sú lineárnejší.
Pokiaľ zostávate na prudkých brzdách v hlbokom náklone, budete u Racetec RR v porovnaní s Dunlopy cítiť oveľa menší odpor. Pocítite aj menej viditeľnú tendenciu zostať v priamom smere, ako sa snažíte gumu preklopiť z jej strednej plochejšej časti.
Fáza od sklápania motorky na brzdách do vrcholu zákruty je u Racetecu plynulá a pozvoľná. To nie je dobre ani zle - je na každom jazdcovi, aby si vyskúšal, čo mu sedí najviac.
Predná pneumatika mala perfektnú priľnavosť aj spätnú väzba. Nedalo sa jej nič vytknúť.
Perfektný grip stabilita vo vrchole zákruty
Skvelé správanie má guma aj vo vrchole zákruty. Aj pri plnom náklone je dokonale stabilný. Okruhári ocenili aj jej správanie pri výjazde zo zákruty.
Aj vo vrchole zákruty bola guma veľmi stabilná. Po celú dobu si držala perfektný grip.
U bežných polozávodných pneumatík, kam sa Racetec RR teoreticky radí, býva hlavným kameňom úrazu nedostatočný grip v plnom náklone. To však v tomto prípade neplatí. Racetec RR znesie najtvrdšie porovnanie s čisto závodnými dezénmi.
Výdrž pneumatiky? Predvídateľná aj po opotrebovaní
Na Racetecu RR našli Okruhári približne 60 kolies. Prvú tretinu svojej životnosti pneumatika garantuje perfektný grip profesionálnej závodnej gumy. S pribúdajúcimi kilometrami však nutné prichádza ľahký pohyb zadného kolesa.
Aj v tomto smere má však Metzeler Ratetec RR na svojej strane veľkú výhodu - čitateľnosť. Niektoré gumy majú totiž veľmi tenkú hranicu medzi šmykom a gripom. Z ničoho nič môžu stratiť priľnavosť a ich správanie takmer nejde predpovedať.
Mechanik prezerá stav pneumatiky. Aj po 60 kolesách je stále v slušnom stave.
V tomto prípade však pneumatiky veľmi dobre komunikovali s vodičom. Celú jazdu presne viete, čo sa deje so zadným kolesom. Dokonca aj prechod do šmyku je plynulý a ľahko zvládnuteľný.
Lepšia príprava riadenia, lepší zážitok z jazdy
Koľko kolies pneumatika vydrží záleží hlavne na vodičovi. Prudké pridanie plynu v náklone gumu rýchlo natrhá. Pri správnom konaní však môže vydržať pomerne dlho. Zo zadného kolesa išla guma dole v momente, kedy na hrane vzorky zostávalo cca 1-2 mm.
Pred nasadením je dôležitá správna voľba zmesi a tlakovania. Ak výber pokazíte, pneumatika sa veľmi rýchlo zničí.
Zhrnutie testu
Dezén sa v mnohom podobá Pirelli Supercorsa SC, ktorú Okruhári tiež testovali. Obaja majú veľmi podobnú priľnavosť aj tuhosť. Výhodou Metzeler Racetec RR je vysoký podiel siliky v prednom plášti. Vďaka tomu si na rozdiel od väčšiny konkurentov poradí aj na mokrej trati.
Brať Racetec RR do bežnej prevádzky sú skrátka zbytočne vyhodené peniaze. Gumy totiž znesú porovnanie s čistokrvnými závodnými pneumatikami. Ich výkon na okruhu možno označiť za úctyhodný.