Snáď každý vodič si niekedy myslel, že opotrebované zimné pneumatiky môže "dojazdiť" v lete. V zime je minimálna tolerovaná hĺbka dezénu 4 mm, zatiaľ čo v lete by mali byť na vozidle pneumatiky s minimálnou hĺbkou 1,6 mm. Existuje však niekoľko dôvodov, prečo odborníci neodporúčajú jazdiť na zimných pneumatikách v lete
Rozdielna zmes
Zimná zmes dezénu je úplne nevhodná na jazdu na horúcom asfalte. Zmes zimnej pneumatiky je vytvorená tak, aby sa jej optimálne vlastnosti dosiahli v teplotnom rozsahu typickej stredoeurópskej zimy, t. j. medzi -15 °C a +7 °C. Pri vyšších teplotách stráca priľnavosť, zvyšuje valivý odpor, rýchlo sa opotrebúva a zvyšuje hlučnosť. Letné pneumatiky majú ideálne jazdné vlastnosti pri teplotách od 15 °C do +45 °C.
Rozdielna štruktúra behúňa
Dezén zimných pneumatík je zvyčajne rozdelený na niekoľko samostatných blokov, ktoré sú pretkané hustou sieťou lamiel, ktoré sú dôležité pre trakciu na snehu. Zároveň je tu zvyčajne menej obvodových drážok ako na letných pneumatikách, ktoré sú dôležité pre rýchly odvod vody. V smerových zimných dezénoch s vynikajúcou trakciou tieto obvodové drážky dokonca úplne chýbajú.
Zimné pneumatiky musia byť schopné bezpečne zvládnuť suché a mokré cesty, sneh a ľad a nízke teploty. Dezény letných pneumatík sú určené len na suché a mokré cesty. Preto je v dezéne letných pneumatík viac priestoru pre technológie používané na maximalizáciu odvodu vody. Zároveň musia byť bezpečné pri vyšších rýchlostiach v priamom smere aj pri prejazde zákrutami.
Ako sa však správajú zimné pneumatiky v letných podmienkach a je ich používanie v tomto období bezpečné? Tento fenomén podrobne skúmal Automotoklub Českej republiky.
Test Autoklubu Českej republiky "Jazda na opotrebovaných zimných pneumatikách v lete"
V roku 2014 uskutočnil Automotoklub Českej republiky porovnávací test zimných a letných pneumatík používaných v letných podmienkach. Hlavným cieľom tohto testu bolo upozorniť vodičov na nástrahy a bezpečnostné riziká spojené s používaním zimných pneumatík v lete.
Testovacie vozidlá VW GOLF VI a VII boli vybavené novými letnými pneumatikami rozmeru 195/65 R15, ako aj čiastočne opotrebovanými letnými pneumatikami (hĺbka dezénu 3 mm) a opotrebovanými zimnými pneumatikami (hĺbka dezénu 3 mm) v najbežnejšie používanom rozmere v Českej republike.
Testované dezény | Typ dezénu | Hĺbka dezénu |
Continental PremiumContact 5 | Letné | 8 mm |
Michelin Energy Saver+ | Letné | 8 mm |
Barum Brillantis 2 | Letné | 8 mm |
Debica Presto | Letné | 8 mm |
Rockstone Radial F109 | Letné | 8 mm |
Continental ContiPremiumContact 5 | Letné | 3 mm |
Barum Brillantis 2 | Letné | 3 mm |
Michelin Alpin A4 | Zimné | 3 mm |
Sava Eskimo HP | Zimné | 3 mm |
Aquaplaning
Pneumatiky boli testované v podmienkach zodpovedajúcich silnému dažďu, ktorý je bežným bezpečnostným rizikom v bežnej cestnej premávke. Test odolnosti voči pozdĺžnemu aquaplaningu ukázal jasné zlepšenie výkonu nových letných pneumatík. Ich rýchlosť v okamihu straty kontaktu s vozovkou bola výrazne vyššia ako rýchlosť opotrebovaných letných a zimných pneumatík. Pri priečnom aquaplaningu boli výsledky podobné. Brzdenie
Asi najvýraznejšie rozdiely v brzdnej dráhe boli medzi novými a ojazdenými pneumatikami, ako aj medzi letnými a zimnými dezénmi.
Nový dezén Continetal PremiumContact 6 bol lídrom v brzdení na mokrom povrchu, pričom vozidlo s týmito pneumatikami potrebovalo na zabrzdenie z rýchlosti 100 km/h iba 67,2 metra. Najlepšia zimná pneumatika Michelin Alpin A4 potrebovala na zastavenie z rovnakej rýchlosti 87,9 metra a ďalšia zimná pneumatika Sava Eskimo HP potrebovala na úplné zastavenie 96,5 metra. Pri brzdení na suchu neboli rozdiely v brzdnej dráhe také výrazné. Ovládateľnosť
Na trati s množstvom zákrut pneumatiky Continental PremiumContact 5 opäť dominovali na mokrom povrchu s priemerným časom na kolo 86,2 sekundy. Najlepšia zimná pneumatika Michelin Alpin A4 dosiahla čas 96 sekúnd.
Ovládateľnosť na suchej vozovke nepriniesla výrazný rozdiel, rovnako ako test brzdenia na suchu. Napriek tomu oba zimné dezény skončili v skupine porazených.
Meranie hlučnosti
Vonkajší hluk pneumatík sa meral pri rýchlosti v mestskej premávke (50 km/h) a mimo mesta (80 km/h). Hoci sa očakávalo, že zimné pneumatiky budú pri vyšších teplotách hlučnejšie, merania nepreukázali žiadne väčšie rozdiely.
Oplatí sa dochádzať na zimných pneumatikách? Rozhodne NIE. V teste Automotoklubu Českej republiky bolo namerané, že keď vozidlo s najlepšími letnými pneumatikami zastavilo z rýchlosti 100 km/h, vozidlo s najlepšími zimnými pneumatikami sa stále pohybovalo rýchlosťou 48,6 km/h. Brzdná dráha sa teda predĺžila o celých 20 metrov Ak chcete vyskúšať "úspornú", ale nebezpečnú možnosť dochádzania do práce na zimných pneumatikách v lete, nezabudnite:
|