Koľko kilometrov prejdete na letných pneumatikách? A ktoré sú najbezpečnejšie na mokre? Mrknite na výsledky prvého testu roku 2024 od legendárneho autoklubu ADAC. Jeho redaktori porovnali 16 aktuálnych modelov 215/55 R17 pre malé SUV a vozidlá nižšej strednej triedy.
V zastúpení všetkých cenových tried tentoraz uvidíte 16 modelov letných pneu v rozmere 215/55 R17, ktoré sú určené pre malé SUV a vozidlá nižšej strednej triedy. Zdroj: ADAC.de
Ekologická rovnováha tvorí 30 % celkovej známky
Kritériá udržateľnosti sa stali neoddeliteľnou súčasťou štandardného hodnotenia pneumatík. S týmto systémom prišli komisári ADACu už v roku 2023 – prvýkrát pri testoch zimných modelov. Hlavným kritériom (70 %) zostáva samozrejme stále bezpečnosť pri jazde na suchých aj mokrých vozovkách. Pribudla však aj ekologická bilancia (30 %), ktorá zahŕňa napríklad opotrebenie, spotrebu paliva a hluk.
Pretože vieme, že kilometrový nájazd je medzi vodičmi populárny, pripravili sme pre vás aj samostatný rebríček práve v tejto disciplíne.
Pokiaľ by vás navyše zaujímalo detailné hodnotenie (hmotnosť pneumatiky, obsah škodlivín alebo certifikácia výrobcu a ďalšie), mrknite na podrobné výsledky, ktoré nájdete pri každej z troch víťazných pneu.
Inžinieri ADAC Martin Brand a Andreas Müller si pre test vybrali vozidlo VW T-Roc.Zdroj: ADAC.de
Porovnanie kilometrového nájazdu u 16 letných pneu
1. miesto
Continental PremiumContact 7
Continental PremiumContact 7 oslnil komisára z hľadiska bezpečnosti, kde získal najvyššie hodnotenie na suchej aj mokrej ceste. Mierne nedostatky vykázal iba v ochrane proti akvaplaningu. Pričítajte si k tomu veľmi vysoký nájazd 60 300 kilometrov, najkratšiu brzdnú dráhu na mokre a na suchu a máte jasného šampióna na letnú sezónu.
✔ Veľmi vysoký nájazd 60 300 kilometrov
✔ Najkratšia brzdná dráha na mokre 28,5 metrov (80 km/h)
✔ Najkratšia brzdná dráha na suchu 35,4 metrov (100 km/h)
✘ Priemerná hlučnosť
2. miesto
Michelin Primacy 4+
Druhou najlepšou pneumatika testu – a to nielen v bezpečnostných disciplínach – sa stala Michelin Primacy 4+. Tá ponúka vysoký kilometrový nájazd (60 300 km), nízku spotrebu paliva (5,8 l na 100 km) a najnižší úbytok gumy v celom teste. Vďaka unikátnej technológii EverGrip navyše Michelinkám vydržia rovnaké jazdné vlastnosti najdlhšie. Existujúce drážky a lamely dezénu sa totiž s postupujúcim opotrebovaním priebežne rozširujú. To kompenzuje úbytok hĺbky dezénu a zaisťuje výborný záber po celú dobu užívania.
✔ Vysoký kilometrový nájazd 60 300 km
✔ Vyvážené jazdné vlastnosti vo všetkých podmienkach
✔ Komfortná a tichá jazda
✘ Priemerná brzdná dráha na mokrom betóne
3. miesto
Kumho Ecsta HS52
Na krásnom treťom mieste sa tentoraz na naše prekvapenie neumiestnila žiadna z prémiových značiek, ale dezén strednej triedy Kumho Ecsta HS52. Ten redaktorov oslovil najvyšším kilometrovým nájazdom zo všetkých sledovaných pneumatík - vydržal totiž úctyhodných 69 300 km. Pripočítajte k tomu najlepšiu ochranu proti pozdĺžnemu akvaplaningu a máme jasno: z hľadiska pomeru ceny a kvality nemá Kumho v teste konkurenciu.
✔ Najvyšší kilometrový nájazd z celého testu (69 300 km)
✔ Najlepšia ochrana proti akvaplaningu
✔ Veľmi dobrý pomer cena/kvalita
✘ Patrí k hlučnejším pneumatikám z testu
Zaujímavosti testu
- V teste sa na stupnici víťazov umiestnil dezén strednej triedy Kumho Ecsta HS52, ktorý napriek dostupnejšej cene porazil celý rad prémiových konkurentov.
- Úctyhodný výsledok podala aj pneumatika Debica Presto UHP2 z ekonomickej triedy. Tá sa umiestnila na 4. mieste a je dokonca ešte lacnejšia ako Kumho.
- V teste sa tentokrát príliš nedarilo tradičným víťazom testov ako Goodyear a Hankook.
ADAC sa dlhodobo teší najvyššej dôvere u slovenských vodičov zo všetkých organizácií, ktoré pneu testujú. Zdroj: ADAC.de
Poradie a hodnotenie testovaných pneu
Umiestnenie | Názov dezénu | Celkové hodnotenie | Bezpečnosť jazdy | Ekologická rovnováha |
---|---|---|---|---|
1. | Continental PremiumContact 7 | 2,0 | 1,7 | 2,6 |
2. | Michelin Primacy 4+ | 2,1 | 2,2 | 1,7 |
3. | Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | 2,1 | 2,8 |
4. | Debica Presto UHP2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
5. | Dunlop SP Sport MAXX RT2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
6. | Bridgestone Turanza 6 | 2,6 | 2,8 | 2,2 |
7. | Fulda SportControl 2 | 2,6 | 2,6 | 2,7 |
8. | Hankook Ventus Prime4 K135 | 2,7 | 2,9 | 2,1 |
9. | Goodyear Efficientgrip Performance 2 | 2,7 | 3,2 | 1,6 |
10. | Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 2,8 | 2,7 | 3,0 |
11. | Nexen N'fera Primus | 3,0 | 3,1 | 2,7 |
12. | Goodride Solmax 1 | 3,0 | 3,0 | 3,1 |
13. | Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 | 3,1 | 2,9 |
14. | Semperit Speed-Life 3 | 3,1 | 3,5 | 2,0 |
15. | Linglong Sport Master | 3,3 | 3,5 | 2,9 |
16. | Vredestein Ultrac | 3,8 | 2,3 | 3,8 |
veľmi dobre 0,6 - 1,5, chválitebný 1,6 - 2,5, dobrý 2,6 - 3,5 dostatočný, 3,6 - 4,5, nedostatočný 4,6 - 5,5
Zdroj: ADAC.de