Ďalší pokus lacných protektorov vyrovnať sa prémiovým pneumatikám. Vopred sme však vedeli, ako takéto porovnanie musí dopadnúť. Test bol bohatý aj na novinky. Ako si v tvrdej konkurencii počínali modernizované modely? Môžu sa lacné pneumatiky vyrovnať špičkovým pneumatikám?
Čínske pneumatiky? Márnosť márností
Test, ktorý vykonala nemecká sieť kontrolných staníc GTÜ a motoristický časopis Autozeitung, testoval celkovo 14 behúňov. Vďaka takejto veľkej testovacej vzorke si už môžete urobiť dobrú predstavu o tom, ktoré koncerny majú bezpečné pneumatiky a ktoré nie.
Test ukázal, že s pneumatikami Goodyear (kam patrí aj Dunlop) alebo Continental sa nedá nič pokaziť. Na druhej strane, akékoľvek čínske pneumatiky sú veľkým prepadákom.
Okrem troch lacných značiek z Ďalekého východu bol test zaujímavý aj kvôli množstvu noviniek. Prvýkrát sa testu zúčastnili nové dezény od spoločností Dunlop, Falken, Goodyear, GT Radial a Toyo. Ako ich výrobcovia pripravili na podmienky letnej sezóny?
1. miesto
Continental SportContact 5
Osvedčený behúň, ktorý má naozaj bohatú zbierku víťazných diplomov. Po triumfe v ADACU si pripísal druhé tohtoročné víťazstvo v rozmere 225/45 R17. V 7 z 13 disciplín získal maximum bodov, v ostatných atakoval hornú bodovú hranicu. Poznáte lepšiu pneumatiku v tomto rozmere?
✔ Brzdenie na mokrej vozovke
✔ Brzdenie na suchu
✔ Vynikajúca priľnavosť na mokrom povrchu
✘ Valivý odpor
Hoci sa na trhu objavila v roku 2012, ani najnovšie protektory ju neprekonali.
ContiSportContact 5 je aj naďalej výzvou pre konkurenciu.
2. miesto
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Spoločnosť Goodyear ide ešte o krok ďalej a predstavuje svoju inováciu: "Nebojte sa počasia. S našimi pneumatikami je všetko vo vašich rukách. Jednoducho si užívajte jazdu. Pneumatika Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 má kratšiu brzdnú dráhu na mokrom aj suchom povrchu." Test potvrdil, že nová pneumatika na sezónu 2016 je skvelá v každom ohľade.
✔ Suché brzdenie
✔ Zabraňuje pozdĺžnemu aquaplaningu
✔ Manipulácia za mokra
✘ Vyššia cena
Čo sme sa z testu dozvedeli? Predovšetkým, pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 zaujali smerovou stabilitou a presným zatáčaním. Keď stúpnete na brzdy, dostanete perfektnú odozvu.
3.-4. miesto
Dunlop Sport Maxx RT2
Ďalšia pneumatika, ktorá bola lepšia na mokrom ako na suchom asfalte. Hodnotenie priľnavosti za mokra na úrovni A je pre tento dezén absolútne oprávnené. Okrem toho bezpečne priľne aj na suchej vozovke. Máte radi brzdenie, ovládanie alebo slalom? Má to všetko pokryté. Pridajte k tomu nízky valivý odpor a máte ašpiranta na objav sezóny.
✔ Nižšia spotreba
✔ Kontrola aquaplaningu
✔ Brzdný výkon na suchom asfalte
✘ Najhlučnejší z TOP3
Spoločnosť Dunlop na svojej webovej stránke zdôrazňuje vysokú priľnavosť pneumatiky Sport Maxx RT2 v zákrutách, presnosť riadenia a krátku brzdnú dráhu. Z testu je jasné, že to nie je len slovné vyjadrenie.
3.-4. miesto
Pirelli P Zero
Zoznam úspechov P Zero v tomto teste by bol dlhý: bezkonkurenčná ovládateľnosť, vynikajúci slalom na suchu, prispôsobenie sa pozdĺžnemu aquaplaningu, nízka hlučnosť... Škoda len, že hodnota valivého odporu nepatrila medzi najlepšie. Aj napriek tomu Pirella rozhodne nesklamala.
✔ Najlacnejšie z TOP3
✔ Presné ovládanie v zákrutách
✔ Odolnosť voči aquaplaningu
✘ Vyššia spotreba
Ste fanúšikom formuly 1? Pirelli P Zero vám priblíži svet rýchlych kolies. Môžete si vyskúšať aj pretekársku technológiu.
NAŠA RADANokian zLineS Nokianou získate prémiovú kvalitu za prijateľnú cenu. To je hlavný dôvod obľúbenosti škandinávskych pneumatík. Nokian zLine rozbíja predstavu, že Fíni sú špecialisti len na sneh. Letný dezén bol obdarený vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami s nízkym valivým odporom. Iba priemerné brzdenie zabránilo jej lepšiemu umiestneniu. |
Zhrnutie
Nemeckí komentátori napísali, že o trón bojuje 14 letných pneumatík. V skutočnosti to tak vôbec nebolo, pretože čínske pneumatiky od začiatku základnej disciplíny nestačili na svoju úlohu. Čínske pneumatiky vyšli až o polovicu lacnejšie, ale zároveň dostali tragické hodnotenie za mokra ako dezén od Westlake.
Model Westlake Sport SA-37 nezískal za brzdenie na mokrom povrchu ani bod. Na zastavenie z rýchlosti 100 km/h potreboval šokujúcich 66,9 metra. Pneumatiky tejto značky zastavia približne za 50 metrov. |
V záverečnom hodnotení GTÜ varovala pred lacnými pneumatikami. Najmä posledné tri (GT Radial, Linglong a Westlake). Existujú výnimky, ale bezpečnú pneumatiku za pár šupov nekúpite. Akékoľvek šetrenie pri výrobe sa okamžite prejaví. Značka renomovanej značky na boku pneumatiky je zárukou bezpečnosti. Čím viac zaplatíte, tým lepšiu kvalitu dostanete.
Zaujalo nás
Prvé štyri pneumatiky boli na mokrej vozovke hodnotené lepšie ako na suchej. Zvyčajne je to naopak, horšie výsledky na mokrej vozovke sa vynahradia na suchej. Je dobré, že sa vývojári zameriavajú na zlepšenie správania pneumatík na mokrej vozovke. Mokrý asfalt predstavuje oveľa väčšie riziko ako suchá cesta.
Celkové výsledky
225/45 R17 91 | Hodnotenie | Mokro | Sucho | Celkom |
Continental SportContact 5 | ★★★★★ | 146 | 132 | 278 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 | ★★★★ | 133 | 134 | 267 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | ★★★★ | 133 | 130 | 263 |
Pirelli P Zero | ★★★★ | 133 | 130 | 263 |
Falken Azenis FK510 | ★★★★ | 114 | 130 | 244 |
Nokian zLine | ★★★★ | 119 | 121 | 240 |
Bridgestone Turanza T001 | ★★★ | 109 | 126 | 235 |
Michelin Primacy 3 | ★★★ | 84 | 134 | 227 |
Hankook Ventus S1 evo2 | ★★★ | 102 | 123 | 225 |
Toyo Proxes T1 Sport+ | ★★★ | 105 | 113 | 218 |
Yokohama Advan Sport V105 | ★★★ | 93 | 116 | 209 |
GT Radial SportActive | ★★★ | 78 | 107 | 185 |
Linglong Green-Max | ★★★ | 73 | 109 | 182 |
Westlake Sport SA-37 | ★★ | 70 | 102 | 172 |
Hodnotenie
★★★★★Veľmi odporúčame
★★★★Doporučujeme
★★★Podmienečne odporúčame
Zdroj: GTÜ/Autozeitung