Test zimných pneumatík pre vozidlá SUV 235/55 R17 - GTÜ 2017

20.10.2023 , Erika Kajtárová

Popularita vozidiel SUV každoročne rastie, a výber správnych pneumatík je preto veľmi dôležitý. Vysoká hmotnosť týchto vozidiel kladie ešte väčšie nároky na skrátenie brzdnej dráhy, trakciu a ovládateľnosť, ako je to v prípade bežných pneumatík pre osobné vozidlá.

Autormi dnešného testu sú automobilové kluby ACE a ARBÖ a nemecký bezpečnostný inšpektorát GTÜ. Na testovanie sa použil Ford Kuga. Hoci rozmer 235/55 R17 je určený pre pomerne úzku skupinu automobilov, výsledky testu môžu inšpirovať aj majiteľov SUV, ktorým vyhovujú o niečo vyššie alebo širšie pneumatiky.

Metodika testovania

Celkovo 8 rôznych behúňov bolo vystavených náročným zimným podmienkam na švédskych a nemeckých cestách. Každá z nich mohla získať celkovo 80 bodov za jazdné vlastnosti na snehu, 80 bodov na mokrom povrchu a 60 bodov na suchom povrchu. Hodnotila sa ovládateľnosť, kvalita brzdenia a trakcia.

Za ostatné parametre mohli pneumatiky získať ďalších 40 bodov, 20 bodov za nízky valivý odpor a 10 bodov za tichosť. V neposlednom rade autori hodnotili nákupnú cenu, za ktorú mohli najlacnejšie pneumatiky získať až 10 bodov.

Celkovo mohla každá pneumatika získať 260 bodov. Komisári však nastavili latku vysoko a kládli značné nároky na jazdné vlastnosti. Najlepšia pneumatika preto získala celkovo 203 bodov.


1. miesto

Dunlop Winter Sport 5 SUV

Víťaz testu môže byť pre mnohých vodičov prekvapením, pretože ním bola spoločnosť Dunlop. Táto pneumatika však obhájila túto pozíciu na všetkých typoch terénu - dosiahla najvyššie skóre zo všetkých pneumatík na snehu, mokrom aj suchom povrchu. Stratila len niekoľko bodov v oblasti valivého odporu a hlučnosti. A verdikt? Ako jediná testovaná pneumatika získala konečné hodnotenie "dôrazne odporúčame".

dunlop-winter-sport-5.png


2. miesto

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

V tesnom závese za víťazným Dunlopom sa umiestnil Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 s iba štyrmi bodmi. Potvrdila svoju povesť jednej z najlepších zimných pneumatík na mokrých cestách a snehu. Okrem toho získala 8 z 10 bodov za tichosť, čo je vôbec najvyššie skóre v teste v tejto kategórii - rovnaké skóre dosiahli len pneumatiky Nokians.


3. miesto

Continental ContiWinterContact TS 850P

Mimoriadne úspešná pneumatika od prémiového nemeckého výrobcu zvyčajne dominuje na popredných miestach v každom teste. Tentoraz obhájila svoje kvality na všetkých typoch povrchu a bez výraznejších výkyvov. Obzvlášť dobre si počínala na snehu, kde za celkovým víťazom testu zaostala len o jeden bod. Testovací komisári ocenili aj jeho nízky valivý odpor, vďaka ktorému ušetríte pár drobných pri každom tankovaní.


4. miesto

Pirelli Winter Sottozero 3

O jediný bod za pneumatikou Continental sa umiestnila pneumatika od talianskeho výrobcu Pirelli. Rovnako ako on mala prémiová guma vyvážené a stabilné výsledky na všetkých typoch povrchov a na suchu si viedla ešte lepšie. Hodnotitelia chválili aj nízky valivý odpor a tichosť jazdy.

pirelli-winter-sottozero-serie-iii-suv.png


5. miesto
Nokian WR A4

Pneumatika Nokian WR A4, ktorá nebola v predchádzajúcich rokoch testovaná, sa umiestnila na piatom mieste. Hoci v štyroch z piatich disciplín porazila model Pirelli, na mokrej vozovke stratila body. V opačnom prípade by sa umiestnila oveľa vyššie. V skutočnosti spolu s víťazným Dunlopom dosiahla najlepšie hodnotenie na suchu v celom teste a dokonca ho prekonala aj v hodnotení valivého odporu.

nokian-wr-d4-B.jpg


Záver: test nebol fiaskom pre žiadneho z výrobcov

Okrem víťaznej pneumatiky Dunlop test priniesol ešte jedno prekvapenie. Je ním juhokórejská pneumatika Kumho, ktorá sa umiestnila na šiestom mieste. Vzhľadom na nízku predajnú cenu je to pre výrobcu veľký úspech. Výsledok ukazuje, že spoločnosť sa cíti istejšie vo väčších rozmeroch. Pneumatika si počínala veľmi dobre najmä na mokrej vozovke, ale aj v ostatných disciplínach predviedla vyrovnaný výkon.

Celkové hodnotenie je pre výrobcu dôvodom na radosť. O žiadnom z behúňov nemožno povedať, že by zlyhal. Komisári sa zhodli, že môžu odporučiť všetky testované modely. Iba ôsmy a posledný model bol označený ako "odporúčaný s pripomienkami".

Pozor na suché cesty

Hoci väčšina vodičov je obzvlášť opatrná na zľadovatených a mokrých cestách, mali by byť ostražití aj na suchom povrchu. Autori testu totiž priznávajú, že žiadna z pneumatík nebola pri brzdení na suchej vozovke veľmi pôsobivá. To však len dokazuje, prečo je nevyhnutné na jar vymeniť pneumatiky za letné. Hoci na mokrej vozovke a snehu dominuje zimný dezén, na suchu to môže byť inak.

"Vodiči SUV by si mali uvedomiť, že na suchej ceste pri rýchlosti 100 kilometrov za hodinu je brzdná dráha so zimnými pneumatikami približne 45 až 48 metrov. Preto by mali starostlivo zvážiť, kedy môžu riskovať a zvoliť športovejší štýl jazdy,"

upozorňuje Hans-Jürgen Götz z GTÜ.


Celkové výsledky

Dezén Sneh Mokré Suché Valivý odpor Hluk Umiestnenie
Dunlop Winter Sport 5 SUV 69 65 44 15 5 1.  
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 66 63 42 15 8 2.  
Continental ContiWinterContact TS 850P 68 58 39 17 5 3.  
Pirelli Winter Sottozero 3 63 56 42 17 7 4.  
Nokian WR A4 64 45 44 18 8 5.  
Kumho WinterCraft WP71 59 54 42 15 7 6.  
Hankook Winter i*cept evo2 62 49 42 15 6 7.  
Cooper WM SA2 + 61 51 37 14 6 8.  

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.