Jazdia pneumatiky v skutočnosti tak bezpečne, ako tvrdia výrobcovia na EÚ štítku? Redaktori Autozeitungu prinášajú šokujúce zistenie. Medzi 10 zimnými modelmi nájdete iba jeden dezén, ktorý si hodnotenie „A“ na mokre právom zaslúži. Pre majiteľov kompaktných SUV je test navyše zaujímavý aj vďaka rozmeru 235/55 R18. S ním sa najčastejšie stretnete na vozidlách Škoda Kodiaq, VW Tiguan či Audi A6 Allroad.
Autozeitung otestoval 10 zimních pneumatik 235/55 R18 pro kompaktní SUV.
Metodika testovania
Problematické EÚ štítky: Ako veľmi hodnotenie zodpovedá skutočnosti?
Redaktori Autozeitungu vo svojom teste poukázali na zaujímavý fakt ohľadom hodnotenia na EÚ štítkoch. Podľa konečných výsledkov totiž nameraný výkon pneu verzus známka na štítku zodpovedá skutočnosti len v jednom prípade. Hodnotenie „A“ za mokro patrí len Bridgestone.
Michelin sa zase podhodnocuje – na štítku má uvedenú známku „C“, hoci objektívne jazdí lepšie než niektorí konkurenti so známkou B. Nejde ale o podvod. Len nedostatočne premyslené požiadavky na klasifikáciu zo strany EÚ.
Nízke nároky škálovania pneumatík na energetickom štítku kritizoval už vo vlaňajšom roku 2020 rakúsky autoklub ÖAMTC). Podľa neho totiž priemerné plášte vyzerajú ako extra výkonné a naopak.
Napríklad – pokiaľ dezén prekoná minimálnu hranicu v brzdnej dráhe na mokre pre udelenie známky „A“, nehrá rolu, že konkurenčná značka zabrzdí trebárs o 2 metre skôr. Na štítku budú mať rovnaké hodnotenie. To je podľa nás veľmi problematické. Vzhľadom na raketové skoky v inováciách môžu za „chvíľu“ pokojne všetky značky získať „A“. Vôbec by sme sa preto nedivili, ak by sme za dva roky publikovali nový článok: „Už 3. zmeny na EÚ štítkoch pneu! Tentoraz snáď naposledy.“
Hodnocení „A“ za mokro zasluhuje jen Bridgestone Blizzak LM-005. Zdroj: Autozeitung.de
1. miesto
Bridgestone Blizzak LM-005
S celkovým počtom 386 bodov zvíťazila populárna pneumatika Bridgestone Blizzak LM-005. Rovnako ako v ďalších testoch pneu predviedla bezkonkurenčný výkon na mokre. Ten komisári ohodnotili neuveriteľnými 143 bodmi, čo nedokázala zopakovať žiadna iná značka.
Pri rýchlosti 100 kilometrov za hodinu navyše Bridgestone zabrzdila už po 50,8 metroch. Na porovnanie – napríklad obľúbený Hankook Winter i*cept evo3 X W330A potreboval na zastavenie 60,7 metrov. Body potom dezén stratil iba za priemernú jazdu na snehu.
✔ Majster v jazde na mokre
✔ Druhý najlepší na suchu
✔ Veľmi krátka brzdná dráha
✘ Priemerný výkon na snehu
2. miesto
Michelin PILOT ALPIN 5 SUV
Hoci pneumatika Michelin PILOT ALPIN 5 SUV neprekonala v brzdnej dráhe na snehu konkurenčnú Vredestein Wintrac Pro (pri rýchlosti 50 km/h zastaví po 27,9 metroch), v ostatných snehových disciplínach nemala konkurenciu.
Práve s Michelin zvládli jazdci prejsť najrýchlejšie testovacie kolo na snehu. Komisárov navyše francúzsky výrobca presvedčil o perfektnej ovládateľnosti, výbornej opore v zatáčkach a hlavne o bezkonkurenčnej trakcii. Za to si tiež pneu odniesla 118 bodov na snehu, čo je najlepší výsledok testu. Za druhé miesto na suchu so 136 bodmi si právom zaslúžila celkovú známku veľmi odporúčané.
✔ Najlepší v jazde na snehu
✔ Veľmi vyvážené jazdné vlastnosti
✔ Rekordman v kilometrovom nájazde
✘ Mierne nedostatky v brzdnej dráhe na snehu
3. miesto
Continental WinterContact TS 850P SUV
Pokiaľ hľadáte kompromis medzi dezénmi Michelin (najlepší na snehu) a Bridgestone (bezkonkurenčný na mokre), sú pre vás pneumatiky Continental WinterContact TS 850P SUV ideálne riešenie.
Nemecká značka už tradične ponúka veľmi vyvážené jazdné vlastnosti vo všetkých zimných podmienkach, slušný kilometrový nájazd a veľmi nízku spotrebu paliva. S celkovým počtom 382 bodov tak Continental získal známku veľmi odporúčané.
✔ Vyvážené jazdné vlastnosti vo všetkých podmienkach
✔ Krátka brzdná dráha
✔ Nízka spotreba paliva
✘ Rovnaký výkon na snehu ako stredná trieda
Zaujímavosti testu
- Najlepšou pneumatikou v disciplínach na suchu sa stala Continental WinterContact TS 850P SUV. Tiež ju nájdete na krásnom 3. mieste.
- Plášte Vredestein Wintrac Pro sa na mokre umiestnili hneď za víťazom testu Bridgestone Blizzak LM-005, a to len o jediný bod.
- Najkratšie brzdenie na suchom povrchu ponúkajú pneumatiky Pirelli Scorpion Winter. Kvôli slabej jazde na snehu a mokre ich ale nájdete až na 8. mieste.
Poradie a hodnotenie testovaných pneu
Umiestnenie |
Názov dezénu |
Počet bodov | Hodnotenie | Mokro | Sucho | Sneh |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bridgestone Blizzak LM-005 | 386 | veľmi odporúčané | 143 | 136 | 107 |
2. | Michelin PILOT ALPIN 5 SUV | 384 | veľmi odporúčané | 130 | 136 | 118 |
3. | Continental WinterContact TS 850P SUV | 382 | veľmi odporúčané | 132 | 138 | 112 |
4. | Vredestein Wintrac Pro | 380 | veľmi odporúčané | 142 | 126 | 112 |
5. | Firestone Winterhawk 4 | 363 | veľmi odporúčané | 125 | 123 | 115 |
6. | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 352 | veľmi odporúčané | 122 | 129 | 101 |
7. | Nokian WR SUV 4 | 347 | - | 107 | 133 | 107 |
8. | Pirelli Scorpion Winter | 330 | - | 100 | 133 | 97 |
9. | Hankook Winter i*cept evo3 X W330A | 327 | - | 83 | 128 | 116 |
10. | Falken EuroWinter HS01 SUV | 309 | - | 99 | 110 | 100 |
Zdroj: Autozeitung.de