Nákup ojazdené autá je vždy tak trochu stávka do lotérie, ale ak sa na to dobre pripravíte a zistíte, na čo sa sústrediť, máte dobré šance, že odhadnete, do ktorého auta sa oplatí investovať, a od ktorého dať radšej ruky preč. Nehľadajte dokonalý kus bez jedinej chybičky, ale auto s potenciálom.
V prvom článku nášho seriálu o autoškolách sme riešili, ako urobiť autoškolu na prvýkrát. Dnes sa zameriame na výber prvého auta.
Zamyslite sa, čo presne potrebujete a koľko na to máte financií
Keď to neurobíte, ľahko si zaobstaráte auto, ktoré nezodpovedá vašim potrebám, alebo vás nemilo prekvapia náklady navyše. Ujasnite si a napíšte, čo potrebujete a koľko na to máte. Až potom sa vydajte na prieskum trhu.
Rozhodujte sa rozumom, nie srdcom
Pri výbere auta nechajte emócie bokom. Športové kabrio vyzerá síce drsne, ale pokiaľ v ňom potrebujete voziť detskú sedačku a kočík, nebude pre vás tým pravým. Zvážte, ako dlhé trasy najčastejšie jazdíte (krátke, dlhé), v akom teréne sa pohybujete (mesto, polňačky), koľko osôb a nákladu potrebujete voziť (pracovné veci, veľký pes, kočiar).
Odpovede vás nasmerujú k správnemu autu!
Combíky možno nie sú tak elegantné ako sedany, ponúkajú však nepomerne viac úložného priestoru.
Nechajte si rezervu
Aj keď natrafíte na naozaj zachovaný kúsok, myslite na to, že cena u predajcu nebýva konečná.
- Často je potrebné investovať do počiatočného servisu.
- Pokiaľ auto nekúpite s celoročnými, alebo dvoma sadami pneumatík (zimné a letné), čaká vás nákup novej sady pneu. Mnoho vodičov si tiež zaobstaráva novú sadu kolies, aby mohli prezúvať doma svojpomocne.
- Pripočítajte náklady na prepis auta, povinné ručenie a ideálne aj havarijné poistenie.
- Dokúpenie povinnej výbavy.
- Náklady na preverenie VIN kódu a na automechanika, ktorý auto preverí.
Kde nakúpiť?
Keď už viete, čo zhruba potrebujete, musíte sa rozhodnúť, kde to kúpite. V prípade jazdy máte máte tri možnosti:
- Od majiteľa vozidla
- Z bazáru
- Od autorizovaného predajcu - predáva autá z druhej ruky len od konkrétnej značky a kladie dôraz na ich dobrý technický stav.
Názov dezénu | Celkové hodnotenie | |
---|---|---|
Autobazár |
Veľký výber, právny servis. |
Niektoré autobazáre autá pred kúpou upravujú (pretáčanie tachometra), zamlčujú skutočnosti. |
Priamy majiteľ |
Pravdepodobne uvidíte auto v reálnom stave (žiadne pretočené tachometre) a iné nekalosti. |
Zo strany predajcu môže byť snaha predať auto bez riadnej kúpnej zmluvy. |
Autorizovaný predajca | Spĺňajú prísne technické požiadavky na stav a kvalitu ojazdených vozidiel a ponúkajú potrebný právny servis. |
Vyššie ceny. |
Ojazdeninu by mal vyberať len človek, ktorý autám rozumie
Neriskujte zbytočné opravy a skryté prekvapenia!
Skúsený automechanik počas chvíle odhalí závady, ktoré by vám mohli neskôr spôsobiť zbytočné náklady a starosti. Základnú prehliadku vozidla u bežného automechanika zaobstaráte už od 50 do 150 EUR. Pokiaľ chcete naozaj detailnú kontrolu u špecializovanej firmy, počítajte s cenou od 120 do 200 EUR.
Navíc - s odborníkem na své straně máte při vyjednávání o ceně daleko lepší pozici.
Kupujte auto s istotou, nie na slepo. Oplatí sa to!
Overte si históriu vozidla – VIN vám prezradí viac ako predajca
Každé auto je vybavené jedinečným 17-miestnym kódom VIN (Vehicle Identification Number). Nájdete ho na karosérii av dokladoch vozidla (veľký technický preukaz) a každý slušný predajca by vám mal VIN v prípade záujmu poskytnúť. Pomocou neho totiž zistíte informácie z STK, nehody, predchádzajúceho majiteľa a koľko má vozidlo najazdené.
Obľúbenú báchorku o tom, že predchádzajúci majiteľ bol dôchodca, ktorý s autom jazdil len o nedeľách, vám potom len tak niekto nenakuká.
5 bodov, na čo sa zamerať pri prehliadke vozidla
Každú prehliadku vozidla začnite zvonku a buďte dôkladní. Zaobstarajte si k tomu merač hrúbky laku a hĺbkomer na pneumatiky.
1) Lak
Skontrolujte si stav laku, či majú všetky diely rovnakú farbu. Pokiaľ nie, môže to znamenať, že bol daný diel menený. Za pár stoviek si kúpte aj merač hrúbky laku a skontrolujte si, či sú hodnoty všade rovnaké. Hrubšia vrstva = prestriekanie = nehoda.
2) Korózia
Zhrdzavené auto neznačí nič dobré. Prezrite si podvozok, okolie výfuku a okraje dverí. Ak vozidlo doslova kvitne, vyberte si iné vozidlo.
3) Pneumatiky
Venujte sa tiež pneumatikám. Zistíte nielen to, v akom sú stave samotnej gumy, ale môžete odhaliť aj skrytý problém s geometriou vozidla, nápravami a tlmičmi.
Pozrite sa, či je guma pneumatík v poriadku bez prasklín a hrčí. Potom sa zamerajte na hĺbku vzorky: letné pneu (min. 1,6 mm, max. 8 mm), zimné pneu (min. 3 mm, max. 8 mm). Na tento účel si kúpte merač hĺbky dezénu (využijete ho aj pri bežnej údržbe auta) a merajte vždy vo viacerých miestach. Spozornite pri nerovnomernom zbehnutí pneumatík.
Ak je auto v top stave, ale pneumatiky sú na odpis, nevadí, berte to ako príležitosť. Peniaze, ktoré by ste pri inom kúsku investovali do opráv, tu dáte do novej sady (alebo dvoch sezónnych sád) pneumatík. Keď viete, ako na to, zoženiete kvalitné pneu za skvelú cenu, s ktorou ušetríte nemalé čiastky za palivo.
4) Detaily
Niekedy aj drobnosť prezradí veľa. Sledujte závity a typ skrutiek, lakovanie a porovnávajte ľavú a pravú stranu. Odlišnosti vám napovedia, že v danej oblasti bol nejaký problém.
Kupované auto si skutočne dobre prezrite. Ako sa hovorí, čert sa skrýva v detaile.
5) Opotrebenie interiéru
Sledujte opotrebenie volantu, radiacej páky, ale aj čalúnenie na sedadle vodiča. Stav porovnajte s tým, koľko má auto najazdené. Sledujte tiež známky výmeny airbagov. To značí vážnu nehodu v minulosti.
Bez skúšobnej jazdy nikdy auto nekupujte!
- Po naštartovaní sledujte rozsvietenie všetkých kontroliek. Pokiaľ by nejaká ani neblikla, je buď poškodená, alebo v horšom prípade vypnutá, pretože signalizovala nejakú závadu. Rovnakú pozornosť venujte aj kontrolke, ktorá zostane svietiť.
- Vyskúšajte svetlá, stierače, kúrenie, klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel, parkovacie senzory a vôbec všetky funkcie, ktoré auto ponúka.
- Moderné vozidlo so zložitejším ovládaním, nechajte vždy skontrolovať u mechanika s diagnostikou. Ten odhalí na prvý pohľad neodhaliteľné závady a ušetrí vám hromady peňazí a starostí.
- Počúvajte motor. Nemali by ste počuť žiadne anomálne zvuky, klepanie ani vibrácie. Len pravidelné pradenie motora.
- Pri jazde nesmie auto samovoľne zatáčať do strán.
- Skúste motor vytočiť do vyšších otáčok a sledujte, ako sa bude správať.
Nákupom to nekončí, ale začína
Aby vám auto dobre slúžilo, musíte sa oň náležite starať. Kontrolovať hĺbku vzorky a tlak v pneumatikách, nastavovať geometriu, dopĺňať kvapaliny, meniť oleje. Nie je to nič zložité, stačí sa naučiť pár základov.
Nenašli ste v článku, čo hľadáte?
Mrknite na ďalšie diely nášho seriálu o autoškolách.
- 1. DIEL seriálu o autoškolách | Ako urobiť autoškolu na prvýkrát
- 3. DIEL seriálu o autoškolách | 4 administratívne kroky, ktoré vás čakajú pri kúpe ojazdeného auta
- 4. DIEL seriálu o autoškolách | Ako sa starať o prvé auto