Minimálna hĺbka dezénu

07.08.2023 , Erika Kajtárová

Každý vodič musí pravidelne kontrolovať, či neprekročil minimálnu hĺbku pneumatík stanovenú zákonom. To sa líši v závislosti od ročného obdobia a typu vozidla. Vodiči by sa nemali spoliehať len na vek pneumatiky – rýchlosť opotrebovania vždy závisí od tvrdosti dezénu a štýlu jazdy.


Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm a od 15. novembra do 31. marca, ak si to vyžadujú poveternostné podmienky, je minimálna hĺbka dezénu 3 mm.

  • Pre letné pneumatiky je povolená minimálna hĺbka dezénu 1,6 mm.
  • Pri zimných pneumatikách je pre vozidlá s hmotnosťou do 3500 kg povolená minimálna hĺbka dezénu 3 mm, pre väčšie pneumatiky je to 6 mm.

Minimálna hĺbka dezénu pre motocyklové pneumatiky je tiež 1,6 mm.

pouzita-vs-nova
Ako vyzerajú nové letné a zimné pneumatiky pred a po maximálnom opotrebovaní? Rozdiel spoznáte na prvý pohľad.


Odporúčaná hĺbka dezénu

Odborníci odporúčajú používať pneumatiky s hĺbkou dezénu nad 4 mm pre zimné pneumatiky a nad 3 mm pre letné pneumatiky. Pod týmito hĺbkami dezénu pneumatiky výrazne strácajú svoje kvalitatívne a bezpečnostné vlastnosti.


Osobné automobily, SUV a menšie dodávky

Hĺbka hlavných dezénových drážok pri letných pneumatikách pre osobné vozidlá nesmie byť nižšia než 1,6 mm.

Pre klasické osobné automobily, SUV, vozidlá s pohonom 4×4 a menšie dodávky s hmotnosťou do 3,5 tony majú zimné pneumatiky minimálnu hĺbku dezénu 4 mm. Podrobnejšie informácie o minimálnej hĺbke dezénu zimnej pneumatiky vo vybraných krajinách nájdete v našom článku Povinná zimná výbava vozidiel v zahraničí.

 

Kontrola stavu hĺbky vzorky

Úroveň minimálnej bezpečnej hĺbky drážok dezénu pneumatiky je indikovaná takzvanými indikátormi opotrebenia. Ide o malé výstupky umiestnené priamo v drážkach vysoké 1,6 mm – tie zodpovedajú minimálnej zákonom stanovenej hĺbke dezénu letných pneumatík. Pokiaľ sa teda začnú schádzať už aj tieto indikátory, je najvyšší čas na výmenu pneumatík. Pre vašu bezpečnosť a peňaženku počas kontroly je bezpečnejšie vymeniť pneumatiky skôr, ako dosiahnete opotrebovanie pneumatík na úroveň týchto indikátorov.


Ako merať hĺbku dezénu?

Najskôr by ste mali vozidlo správne nastaviť. V ideálnom prípade by malo stáť na rovnom teréne a predné kolesá môžete natočiť, aby ste zlepšili prístup. Ak pripevníte hĺbkomer, mal by byť pripevnený približne 4 cm od bočnice alebo v mieste, kde je pneumatika najviac opotrebova.

  • Na zmeranie aktuálnej hĺbky drážok dezénu možno použiť pneumerač, ktorým môžete zároveň zmerať aj tlak v pneumatikách.
  • Hĺbku dezénu vždy kontrolujte na viac miestach behúňa (von, na strede aj vo vnútri) na všetkých pneumatikách obutých na vozidle.
  • Meranie hĺbky dezénu by sa malo vykonávať pravidelne každý mesiac alebo vždy pred dlhou služobnou cestou alebo cestou vo voľnom čase, napr. cestou do zahraničia

hlbka dezenu

Na rýchle referenčné meranie stačí kovová minca. Mincu vložíte do drážky behúňa a hneď vidíte, ako je hlboko.

  • Pri letných pneumatikách sa používa česká päťkorunová minca tak, že číslo je hore nohami. Ak je viditeľné celé číslo 5, je potrebné pneumatiky vymeniť.
  • V prípade zimných pneumatík sa testuje pomocou dvojeurovky. Ak je viditeľný vonkajší okraj, je tiež potrebné vymeniť pneumatiky za nové.

4 nebezpečenstvá pri jazde na ojazdených pneumatikách

  1. Pri cestnej kontrole môžete mať problémy s Políciou.
  2. So zjazdenými pneumatikami “neprejdete“ na STK.
  3. Pri nehode na zjazdených gumách vám poisťovňa nepreplatí škodu.
  4. Správanie auta na suchých aj mokrých cestách je výrazne horšie. Predlžuje sa brzdná dráha, auto horšie reaguje a zvyšuje sa riziko aquaplaningu.

Ako vyzerá kontaktná plocha pri zjazdených pneu na mokrom povrchu?

Pneumatiky sú jediným spojením medzi autom a cestou. Pozrite sa na svoju ruku, len plocha veľkosti ľudskej dlane drží vaše auto na ceste. Obutie s dostatočnou hĺbkou dezénu sú základom bezpečnej jazdy.  Pokiaľ nemajú vaše pneumatiky dostatočnú hĺbku dezénu, nestačia na mokrej vozovke odvádzať vodu.

Ako vyzerá kontaktná plocha zjadenej a novej letnej gume, keď čelíte aquaplaningu alebo slushplaningu? Pozrite si názornú ukážku spoločnosti Continental.

Pneu_na_mokrom_povrchu

Čo z obrázka vyplýva?

  • Opotrebované plášte majú zníženú stabilitu a môžu spôsobiť problémy na mokrých cestách pri nižších rýchlostiach. 
  • Prenos hnacích a brzdných síl je znížený
  • Stačí málo a v prípade náhlej prietrži mračien môžete ľahko vyletieť z cesty. Pri rýchlosti 90 km/h nedochádza prakticky ku kontaktu s vozovkou. Myslite na svoju bezpečnosť a bezpečnosť svojich blízkych a nepodceňujte hĺbku dezénu.

Ako vyzerá brzdná dráha na mokrej vozovke v závislosti od hĺbky dezénu

Čím menšia je hĺbka dezénu, tým dlhšia je brzdná dráha na mokrých vozovkách. Logickú úvahu potvrdzujú výrobcovia pneumatík aj štúdie tuzemského Autoklubu Českej republiky alebo ÚAMK.

Auto so zjazdenými gumami zastaví ďalej, pretože sieť drážok na behúni nestíha odvádzať vodu tak dobre, ako nové plášte. Navyše celú situáciu sprevádza riziko aquaplaningu spôsobené stratou priľnavosti medzi pneumatikou a vozovkou. Dodržiavanie minimálnej hĺbky dezénu je nevyhnutné, od tohto limitu sa jazda stáva výrazne nebezpečnou. Názorne to ilustruje nasledujúci obrázok.

hlbka-dezenu_brzdna_draha


Hlbšia vzorka by sa mala nachádzať vzadu

Na zaistenie bezpečnosti a optimálneho výkonu vášho vozidla je dôležité zvážiť umiestnenie pneumatík s hlbším dezénom. Odborníci na bezpečnosť odporúčajú umiestniť pneumatiky s hlbším dezénom na zadnú nápravu. Toto odporúčanie vyplýva zo skutočnosti, že väčšina automobilov je vybavená poháňanou prednou nápravou a v núdzových situáciách sa hmotnosť prenáša na prednú časť vozidla. Pri rýchlom brzdení inštinktívne tlačíme na brzdový pedál, čo má za následok prenos hmotnosti na prednú nápravu a zároveň odľahčenie zadnej časti vozidla. Tento mechanizmus môže vytvoriť riziko pretáčavého šmyku, ktorý je ťažšie kontrolovateľný a v prípade bočného nárazu môže mať tragickejšie následky ako čelný náraz.

Samozrejme, optimálnym prístupom je výmena všetkých štyroch pneumatík, aby sa zabezpečilo rovnomerné opotrebovanie a výkon vozidla. Nezabudnite tiež, že stav dezénu pneumatík nám môže poskytnúť informácie o celkovom stave podvozku. Abnormálne opotrebovanie, napríklad opotrebované vnútorné alebo vonkajšie okraje behúňa, môže naznačovať problémy s nastavením geometrie alebo nesprávne fungujúce tlmiče.

V prípade výrobcov, ako je BMW, sa odporúča, aby rozdiel vo vzorkách medzi nápravami nepresiahol 2 mm a rozdiel vo veku pneumatík by mal byť do 4 rokov. Nesúlad v hĺbke dezénu môže ovplyvniť funkciu elektronických systémov, ako je ESP, ktoré by mali byť schopné zabrániť šmyku. Preto sa odporúča pravidelne meniť pneumatiky medzi nápravami, najlepšie medzi jednotlivými sezónami. Pri kúpe nových pneumatík je tiež lepšie investovať do celej sady, než len do jedného páru. Vaša bezpečnosť na ceste by mala byť vždy na prvom mieste.


Počet najazdených kilometrov na zimných pneumatikách v lete

Čo robiť so zimnými pneumatikami, keď na nich po zimnej sezóne zostanú 4 mm dezénu? Možno si hovoríte: "Na ďalšiu zimu už nebudú dosť dobré, tak prečo ich nepoužiť v lete?". Je to však naozaj bezpečná voľba?

Odborníci na bezpečnosť automobilov tento prístup neodporúčajú. Testy totiž ukázali, že používanie zimných pneumatík v lete môže znamenať až o 20 % dlhšiu brzdnú dráhu v porovnaní s letnými pneumatikami. Zimné pneumatiky si tiež horšie poradia s bočným zaťažením v zákrutách a zvyšujú spotrebu paliva.

Je však dôležité zohľadniť stav opotrebovania pneumatík a teplotu okolia. Zimné pneumatiky sa zahrievajú rýchlejšie, pretože sú vyrobené z mäkšieho materiálu a majú zárezy pre lepšiu trakciu na snehu. Experimenty ukazujú, že nová zimná pneumatika s hĺbkou dezénu 8,4 mm sa zahreje viac ako použitá zimná pneumatika s hĺbkou dezénu 4,1 mm. To znamená, že jazda na nových zimných pneumatikách v lete môže byť riskantná, pretože v extrémnom prípade môžu dokonca prasknúť.


Najčastejšie rozmery pneumatík pre osobné vozidlá Škoda Octavia
Najčastejšie rozmery pneumatík SUV a 4x4 SUV Jeep
Najčastejšie rozmery pneumatík dodávok Dacia Van

Motocykle, mopedy a skútre

Minimálna povolená hĺbka motocyklových pneumatík je 1,6 mm. Pre skútre a mopedy do 50 cm³ je to 1,0 mm

Najčastejšie rozmery pre motocykle Motocyklové pneu
Najčastejšie rozmery pre skútre

Pneumatiky pre skútre


Aktualizácia: 24.08.2023

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.