Slovenské cesty vedia vodičom nachystať nespočet nástrah tak nejako celoročne. Mohutné lejaky, klzké opadané lístie, všadeprítomné bahno ani polorozpadnuté cesty plné dier s nami len tak nezamávajú. Pridajte k tomu ale ešte sneh, ľadovku, brečku a hmlu a dostanete ideálny recept na nepredvídateľné situácie, kde aj malá chyba môže mať nedozerné následky.
Napriek tomu sa dá s dobrou prípravou prejsť aj tou najťažšou trasou. Chce to len správnu výbavu, pár zručností – a hlavne potlačiť ego a obrniť sa poriadnou dávkou trpezlivosti.

Aj jazda po zasneženej ceste má svoje čaro, keď sa dokážete zimným podmienkam prispôsobiť.
Príprava auta na zimu – čo skontrolovať než vyjdete
Kto je pripravený, nie je... no však to poznáte. V zime to však skutočne platí. O tom, či dôjdete do cieľa, je totiž často rozhodnuté ešte predtým, ako sadnete za volant. To, že auto celý rok ani neškatlo, totiž ešte neznamená, že to bude v zime rovnaké.
Než teda vyrazíte do zimnej nepohody, radšej si odškrtnite, že máte splnené nasledujúce body... alebo aspoň väčšinu z nich.
✅ Skontrolujte stav autobatérie – uistite sa, že je autobatérie pred začiatkom zimy v perfektnej kondícii. Ak som tam hnevala už v priebehu roka, „záťažový test“ v zimných podmienkach nemusí vydržať. Najmä pri starších vozidlách však odporúčame aj preventívnu kontrolu. Určite skontrolujte aspoň povrch batérie, či na nej nie sú praskliny, nánosy nečistôt a všetko správne tesní. To isté platí pre káble a svorky. A ak máte multimeter a viete, ako sa ovláda, môžete overiť aj stav nabitia.
✅ Doplňte zimnú zmes do ostrekovačov – pri teplotách pod bodom mrazu letná zmes zamrzne, čo znemožní čistenie čelného skla a čo horšie – môže poškodiť celý ostrekovací systém. Zimná zmes navyše obsahuje zložky, ktoré účinne odstraňujú soľ, blato a inú špinu typickú pre zimné podmienky.
✅ Premazanie zámkov a tesnenie dverí – každý už asi niekedy zažil zamrznuté dvere či zámok auta. Vedeli ste ale, že sa tomu dá vcelku jednoducho predísť? Na tesnenie dverí stačí naniesť silikónový sprej, ktorý zabráni primŕzaniu. Zámky zase môžete ošetriť nemrznúcim mazivom.
✅ Vyskúšajte svetlá a hmlovky – skontrolujte, či všetky svetlá fungujú na sto percent. Pokiaľ niektoré svietia napoly, je najvyšší čas na výmenu. Pozor si dajte najmä u hmloviek. Keďže ich nepoužívate denne, môžete niektorú vadu jednoducho prehliadnuť. A to v hustej zimnej fujavici zažiť nechcete.
✅ Overte funkčnosť bŕzd – zabrzdiť na mokre, snehu a ľadovce nie je žiadny med ani s perfektne funkčnými brzdami. V zime preto musí všetko šliapať ako švajčiarske hodinky. Skontrolujte kotúče, doštičky, hladinu brzdovej kvapaliny a zoberte auto na prechádzku. Vyskúšajte brzdy pri prudkom zošliapnutí pri nízkej rýchlosti (do 30 km/h), brzdení v kopci a dobre počúvajte. Ak budete počuť pískanie, škrípanie alebo ucítite vibrácie, najskôr je čas na návštevu servisu.
✅ Zaobstarajte si „nepovinnú“ zimnú výbavu – čo si pod tým predstaviť? Predmety, ktoré síce legislatíva nevyžaduje, ale skôr alebo neskôr sa vám budú určite hodiť. Predstavte si pod tým napríklad snehové reťaze, škrabku na okná, metličku na sneh, lopatku (alebo rovnú lopatu, keby ste zapadli) a rozmrazovač skiel. Užitočná môže byť aj deka, rukavice alebo štartovacie káble.
Kapitola sama pre seba sú potom zimné alebo celoročné pneumatiky. To však považujeme za natoľko zásadnú tému, že im budeme venovať samostatný priestor v závere článku.

Rozmrazovač zámkov by mal v zime patriť do krabičky poslednej záchrany každého vodiča.
Tipy pre bezpečnú jazdu v zime
1. Jazdite pomalšie a počítajte, že vám cesta zaberie dlhší čas
Aj keď práve neprší ani nesneží, v zimných mesiacoch cesta nie je nikdy dokonale suchá. To nevyhnutne predlžuje brzdnú dráhu. Prispôsobte preto rýchlosť počasia aj aktuálnej prevádzke.
Na každú cestu si radšej dajte o 20-30% väčšiu časovú rezervu, než ste zvyknutí cez leto. Cestovanie v zime totiž často zaberie viac času ako po zvyšok roka a vy sa nebudete mať tendenciu ponáhľať.
Opatrnosť je ešte viac na mieste, pokiaľ je vonku ľadovka. Nikdy totiž neviete, kedy narazíte na ľadovú platňu zaprášenú snehom.
2. Volant aj pedále ovládajte jemne, plynule a s citom
Prudké manévre sú v zime váš nepriateľ. Náhle brzdenie, zrýchlenie alebo odbočenie ľahko spôsobí šmyk. Pred zákrutami preto brzdite včas a prechádzajte nimi rovnomernou rýchlosťou. Pokiaľ chcete testovať limity svojho auta, nechajte to radšej na leto.
Tam, kde je to možné, používajte brzdenie motorom (podraďovanie), minimalizuje tým riziko zablokovania kolies na klzkej vozovke. Ak máte ABS, stačí plynulo zošliapnuť brzdu – systém brzdenia optimalizuje sám od seba.

Plynulá jazda je v zime ešte dôležitejšia ako po zvyšok roka.
3. Venujte pozornosť vozovke – je suchá, mokrá, zasnežená alebo zľadovatená?
- Suchá cesta: Ideálny scenár, kedy nie je potrebné jazdu zásadne upravovať, ale nezaspite na vavrínoch. Aj keď totiž môže vozovka na prvý pohľad vyzerať ako suchá, zdanie často klame.
- Mokrá cesta: Podobne ako v lete vám hrozí riziko akvaplaningu, najmä pri vyšších rýchlostiach. Pokiaľ k nemu dôjde, pustite plyn a jemne držte volant rovno, kým znovu nezískate kontrolu nad autom.
- Zasnežená cesta: Pneumatiky potrebujú čas, aby nabrali sneh. Vyhnite sa preto prudkému rozjazdu, ktorý môže spôsobiť preklzávanie kolies. Ďalej by ste mali dodržiavať pravidlá uvedené v bodoch 1 a 2: plynulá a opatrnejšia jazda a dostatočné rozostupy.
- Snehová brečka na ceste: Snehová brečka je mimoriadne klzká a hrozí vysoké riziko špeciálnej formy akvaplaningu – snowplaningu. Jazdite preto veľmi pomaly a plynulo.
- Ľadovka na ceste: Najnebezpečnejší scenár, na ktorý môžete v zime naraziť. Výrazne môžu pomôcť kvalitné zimné pneumatiky s hlbokou vzorkou (alebo v ideálnej situácii hrotmi či snehovými reťazami). Aj tak by ste však mali byť extrémne opatrní pri rozbehu, brzdení i zatáčaní.

Letné pneumatiky nemajú dostatok drážok, aby na ceste plnej snehu, brečky a kusov ľadu poskytli dostatočný záber.
4. Ako zvládnuť šmyk
Predný šmyk (nedotáčavý): Pri nedotáčavom šmyku stráca svoju priľnavosť predné kolesá. Auto sa tým pádom ďalej pohybuje v priamom smere, aj keď točíte volantom. Tento typ šmyku hrozí najmä pri vysokej rýchlosti v zákrutách, rizikovým faktorom je klzká vozovka. Častejšie je u áut s predným náhonom.
- Pustite plyn – znížením rýchlosti sa predné kolesá môžu znovu dostať do kontaktu s vozovkou.
- Nebrzdite – situáciu tým len zhoršíte.
- Zarovnajte volant – umožníte tak pneumatikám znova „nájsť“ priľnavosť.
- Akonáhle ucítite, že predné kolesá opäť zaberajú, postupne a jemne otočte volantom smerom, kam chcete ísť.
Zadný šmyk (pretáčavý): Pretáčavý šmyk nastáva v prípade, keď zadné kolesá stratia priľnavosť, čo spôsobí „otáčanie“ zadnej časti vozidla. K pretáčavému šmyku dochádza pri prejazde zákrutou alebo na klzkom povrchu pri náhlej zmene smeru. Častejšie je u áut so zadným náhonom.
- Jemne točte volantom PROTI smeru šmyku. Netočte ním však príliš prudko, aby ste nespôsobili opačný šmyk (tzv. pendulum efekt).
- Nebrzdite – sústreďte sa len na volant.
- Pridávajte pozvoľna plyn, čo vám pomôže obnoviť priľnavosť zadných kolies. Prudké pridanie plynu by šmyk predĺžilo.
- Sledujte smer jazdy, a postupne tým smerom stáčajte volant. Pozerajte sa ďalej na ceste, nie len pred kapotu.
Či už riešite pretáčavý alebo nedotáčavý šmyk, zachovajte pokoj. Panika vedie k unáhleným reakciám ako je zošliapnutie brzdy – čo je nesprávne v oboch prípadoch.
5. Myslite dopredu a dodržujte rozostupy
Pamätajte na, že to, čo ubrzdíte v lete nemusíte ubrzdiť aj v zime. Udržujte si preto dostatočný odstup od vozidiel pred vami – ideálne dvojnásobný, než aký by ste mali v lete.
Pred zákrutami, križovatkami alebo zjazdmi spomaľte s predstihom a prispôsobte rýchlosť aktuálnym podmienkam. A nespoliehajte sa na to, že ostatní vodiči sú rovnako opatrní – držte si dostatočný odstup, aby ste mali priestor včas reagovať na nečakané situácie.

Nedostatočné rozostupy patria najmä na diaľnici k častým príčinám dopravných nehôd.
6. Premýšľajte, kedy (ne)používať hmlovky
Na záver nie je nikdy na škodu si zopakovať, kedy a ako správne používať hmlovky.
✅ Kedy používať hmlovky? Za hustej hmly, sneženia alebo dažďa, kedy je viditeľnosť výrazne znížená (spravidla pod 50 m), kedy hrozí, že vás ostatní vodiči neuvidia. Teda v prípade, keď máte problém vidieť vozidlá pred sebou.
❌ Kedy nepoužívať hmlovky? Za dostatočnej viditeľnosti, kedy by ste oslepovali ostatných vodičov. Nepoužívajte ich ani pri jazde v meste alebo kolóne, kde je dostatok ďalších viditeľných svetiel.

Časť vodičov používa hmlovky aj v situáciách, keď môžu ostatných vodičov oslepovať.
Pneumatiky – jediná časť auta, ktorá je v kontakte s vozovkou
Máme pre vás hádanku. Je to čierne, okrúhle... a je to jediná časť auta, ktorá je v priamom kontakte s vozovkou, čo je to? Teraz ale vážne. Osobné autá dnes vážia v priemere okolo 1,5 tony. A celý tento kolos drží len na 4 plôškach veľkosti dlane, kde sa pneumatiky dotýkajú cesty.
Ak sú zjazdené alebo majú nedostatočnú vzorku, môže mať vaše auto pokojne 300 koní a nebude vám to v zime k ničomu, pretože sa skrátka nerozbehne. Alebo naopak nezastaví.

Čím hlbšie majú zimné pneumatiky vzorku, tým lepšie zaistí priľnavosť na snehu, brečke a ľadovci.
Prečo prezuť na zimné alebo celoročné pneu
Aj keď sa zimné pneumatiky na prvý pohľad od tých letných zase tak nelíšia, zásadne sa líšia svojim zložením aj usporiadaním vzorky.
Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej gumovej zmesi, ktorá zostáva pružná aj pri nízkych teplotách (pod 7 °C). Vďaka tomu si zachovávajú priľnavosť na snehu, ľade aj mokrej vozovke. Tvrdšia zmes letných pneumatík síce zaisťuje pomalšie opotrebenie, ale pri nízkych teplotách však stvrdne a stráca priľnavosť.
Čo sa týka vzorky, majú zimné pneumatiky hlbší aj členitejší dezén so stovkami drobných lamiel, ktoré zlepšujú záber na snehu a urýchľujú odvod vody a snehové brečky. Vzorka letných pneumatík je oproti tomu oveľa jednoduchšia, aby zaistil lepšiu priľnavosť na suchu a stabilnú tichú jazdu.
A celoročné pneumatiky? Moderné modely od overených výrobcov sú slušný kompromis, ktorý aj popredné nezávislé organizácie (ADAC, Autobild, AutoExpress) odporúčajú ako rozumnú voľbu do mestskej premávky a pre vodičov s nájazdom do 10 000 kilometrov ročne. Pokiaľ však jazdíte po neudržovaných cestách alebo žijete v horských oblastiach, odporúčame siahnuť skôr po zimných pneumatikách.

Pri bližšom pohľade si môžete všimnúť drobné drážky (lamely) na dezénových blokoch zimnej pneumatiky. Tie zlepšujú záber na snehu aj ľadovce.
Čo u pneumatík skontrolovať
- Hĺbka dezénu – pri zimných a celoročných pneumatikách by mala byť najmenej 3 mm, ideálne však viac. Čím hlbšia vzorka bude, tým lepšia zaistí priľnavosť na snehu a ľadovce.
- Viditeľné poškodenie – Skontrolujte, či nie sú na pneumatikách praskliny, hrče alebo iné deformácie.
- Vek pneumatík – Aj keď pneumatiky nemajú vopred stanoviteľnú životnosť, po 5 rokoch užívania by ste ich mali dôkladne kontrolovať. Pneumatiky staršie ako 10 rokov odporúčame vymeniť, aj keď nejavia žiadne známky poškodenia.
- Tlak v pneumatikách – Po nasadení na auto skontrolujte, že majú pneumatiky správny tlak. Ten je obvykle okolo 2,3 baru, záleží však na konkrétnom modeli auta.