Prečo používať zimné pneumatiky?

Diskusia o nevyhnutnosti či význame prezutia z letných na zimné alebo celoročné pneumatiky sú pomerne časté. Skutočnosť je však taká, že oproti letným pneumatikám, zimná pneumatika exceluje nielen na snehu a ľade, ale aj v ďalších nepríjemných poveternostných podmienkach ako sú snehové brečky, roztápajúci sa sneh, veľké množstvo vody na ceste, ale aj jednoduchá podchladená vozovka. Používanie zimných pneumatík je základnou nutnosťou pre bezpečnú jazdu. Niektorí vodiči jej však stále nevenujú dostatočnú pozornosť.

zimaaaa


Základné výhody konštrukcie zimných pneumatík

  • Špeciálna zmes gumy obohatená o silku a ďalšie látky zlepšuje mechanické vlastnosti pneumatík za nízkych teplôt.
  • Bohato lamelovaný dezén, vybavený hlbokými kanálikmi, pre účinný odvod vody z dezénu.
  • Systém drobných lamiel zväčšuje kontaktnú plochu s podkladom a zvyšuje adhéziu pri rozjazde a brzdení na ľade či snehu.

Od 1. októbra 2024 v celej EÚ platí, že za zimné pneumatiky je možné označiť iba dezén s označením snehovej vločky (3PMSF). Samotné označenie M+S preto už nestačí.

3pmsf

Alpský symbol sněhové vločky

Tento symbol vyrazený na bočnici pneumatiky potvrdzuje, že pneumatika je vhodná a určená do snehu, blata či snehovej brečky, a to v rozsahu všetkých zimných teplôt. Tento symbol však nevypovedá nič o výkone a reálnych vlastnostiach konkrétnej zimnej pneumatiky.

Kvalita gumovej zmesi a konštrukcia pneumatiky je kľúčová vzhľadom na jazdné vlastnosti pneumatiky. Zimné pneumatiky osvedčených výrobcov majú neporovnateľne lepšie vlastnosti na snehu a ľade, než pneumatiky výrobcov orientovaných iba na nízku cenu. S lacnými zimnými pneu síce zabrzdíte pravdepodobne skôr ako na letných pneumatikách, nedosahujú však dostatočné bezpečnostné výsledky v porovnaní s pneumatikami kvalitných a overených značiek.


Rozdiel jazdných vlastností zimnej, celoročnej a letnej pneumatiky v zimnom období

Výrobca pneumatík Bridgestone vykonal štúdiu, ktorá jasne ukazuje zásadné rozdiely v jazdných vlastnostiach automobilu na letných, celoročných a zimných pneumatikách v zimných podmienkach.

Testovanie prebiehalo na polygóne vo švédskej zime, na špeciálnom zariadení simulujúcom zatočenú asfaltovú cestu s vyšším množstvom vody na povrchu. Výsledky hovoria jednoznačne:

  • Letné pneumatiky: brzdná dráha je viac ako dvojnásobná oproti zimnému obutiu.
  • Celoročné pneumatiky: potrebujú približne o 80 % dlhšiu brzdnú dráhu ako zimné.

Správna voľba pneumatík je v zimnom období kľúčová. Rýchlo a bezpečne zastaviť je zásadný nielen pre samotného vodiča, ale aj pre ostatných účastníkov prevádzky. V kolóne áut alebo na prechode pre chodcov môže rozhodovať každý centimeter, o ktorý dokážete zabrzdiť skôr.

Použitie nevhodných pneumatík navyše môže mať nepríjemné následky – od pokuty a hodnotenia ako hrubé porušenie predpisov, až po problémy s plnením od poisťovní v prípade nehody.


testpneu
Testy boli vykonávané za nízkych rýchlostí zodpovedajúcich napríklad mestskej premávke!

Z praktických testov v zimných podmienkach vyplynulo, že brzdná dráha letných pneumatík je viac ako dvojnásobná oproti vzdialenosti, na ktorej zastaví automobil na kvalitnom zimnom obutí. Celoročná pneumatika potrebuje pri rovnakej rýchlosti o 80 percent dlhšiu brzdnú dráhu.

Rýchlo a bezpečne zastaviť je dôležité nielen pre vodičov, ale aj pre ostatných účastníkov prevádzky. V zime, napríklad v kolone áut alebo na prechode pre chodcov, sa počíta každý centimeter, o ktorý dokážete zabrzdiť skôr. V prípade vzniku nehody na nevhodne zvolených pneu navyše riskujete problémy s políciou pre hrubé porušenie predpisov as prípadným plnením poisťovní.

brzdeni-na-snehu-letni-zimni-a-celorocni-pneumatika-B

Pri teste manévrovania medzi kužeľmi nebola letná pneumatika schopná test vôbec dokončiť. Výkon a kontrola nad letnými pneumatikami je na snehu a ľade takmer nulová. Vozidlo nie je schopné efektívne meniť smer ani brzdiť a stáva sa neovládateľným.

Zimná pneumatika sa chová výrazne lepšie aj na mokrom povrchu. Lamelovaný zimný dezén lepšie drží zvolenú trajektóriu a potrebuje menší polomer na prejazd zákruty.


Platia rovnaké výsledky aj na rok 2025?

Rozhodne nie! Celoročné pneumatiky prešli počas posledných desiatich rokov výrazným vývojom, čo sa prejavilo nielen na ich výkone, ale aj na rastúcej obľúbenosti medzi vodičmi.

Aktualizované hodnoty životnosti pneumatík pre rok 2025:

  • Letní pneumatiky: 50 000–70 000 km
  • Zimní pneumatiky: 40 000–50 000 km
  • Celoroční pneumatiky: 40 000–68 000 km

Údaje sú iba orientačné. Vždy je nutné sledovať špecifikácie konkrétneho modelu pneumatiky!

Rastúca obľúbenosť celoročných pneumatík

Obľuba celoročných pneumatík stále rastie, najmä vďaka zmenám klímy. V ČR je sneh v posledných rokoch stále vzácnejší, čo vodičom umožňuje zvážiť pohodlnú alternatívu - celoročné pneumatiky, ktoré odpadá povinnosť každoročného prezúvania. Napriek tomu nie sú vhodné pre každého!


Dôležité upozornenie: Aj napriek pokroku celoročních pneu platí, že zimné pneumatiky sú stále najlepšou voľbou do náročných zimných podmienok, najmä pri jazde na snehu alebo ľade.

Hlavné dôvody používania zimných pneumatík

  • Vyššia bezpečnosť v zimných podmienkach – zimné pneumatiky poskytujú istotu na snehu, ľade aj mokrej vozovke.
  • Lepšie jazdné vlastnosti – kratšia brzdná dráha, lepšia trakcia a stabilita vozidla.
  • Legislatívna povinnosť – zákon zakazuje jazdu na letných pneumatikách v zime, pokiaľ sú na vozovke zimné podmienky.
  • Kompatibilita s modernými technológiami – aktívne bezpečnostné systémy (ABS, ESP a i.) sú konštruované pre fungovanie so zimnými pneumatikami pri nízkych teplotách a zníženej priľnavosti.
  • Ekonomické hľadisko - jazda na letných alebo celoročných pneumatikách v zime neprináša úsporu, pretože zhoršená bezpečnosť a rýchlejšie opotrebenie znamenajú vyššie riziko aj náklady.

Niektorí vodiči sa mylne domnievajú, že nákupom celoročných pneumatík ušetria na obstarávacích nákladoch. Táto úvaha sa zdá správna, ale iba do okamihu, kým zohľadní kilometrovú výkonnosť pneumatík. Letná pneumatika má kilometrový nájazd zhruba 40 000km, zimná 20 000km a celoročná 28 000km.

Zákon o používaní zimných pneumatík určuje povinnosť používať v zime pneumatiky s hĺbkou drážok min. 4 mm na všetkých kolesách. Tým sa problematika kilometrového nájazdu celoročných pneumatík ešte prehlbuje. V praxi vďaka tomu môže dochádzať k situáciám, kedy celoročné pneumatiky so vzorkou ojazdenou na 4 mm už nevyhovujú normám pre nadchádzajúce zimné obdobie, ale v lete by sa na nich pritom dalo ešte jazdiť. Praktickým príkladom nákladovej neefektívnosti potom môže byť motorista, ktorý nakúpi za 8 rokov 4 páry celoročných pneumatík a pritom počas týchto 8 rokov ojazdí na minimum pre letné obdobie iba 2 páry.

Riskovať s nevhodným obutím na zimu sa neoplatí. Z testov spoločnosti Bridgestone je jasne vidieť, že kvalitné zimné pneumatiky výrazne lepšie akcelerujú, zatáčajú a brzdia na snehu a ľade. Technológia výroby stále nepokročila tak ďaleko, aby ponúkla pneumatiky, vhodné do všetkých teplôt a poveternostných podmienok.


Rýchlostný index zimných pneumatík

Pri zimných pneumatikách môže byť ich rýchlostný index nižší, než je uvedené v TP. Rýchlosť jazdy však musí byť prispôsobená tejto nižšej hranici. Maximálna konštrukčná rýchlosť, pri použití takýchto zimných pneumatík, by podľa vyhlášky 341/2002 Zb. mala byť vyznačená v zornom poli vodiča.

zimni-letni-pneu_resizeZjavné rozdiely dezénu zimnej a letnej pneumatiky.

Aktualizované 19. septembra 2025

30.01.2014 (aktualizované: 19.09.2025), Erika Kajtárová

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.