Dekarbonizácia motora – dve slová, ktoré môžu urobiť zásadný rozdiel vo výkone a životnosti vášho automobilu. Aj keď môže znieť ako zložitý termín z automobilového priemyslu, v skutočnosti ide o proces, ktorý môže priniesť niekoľko významných výhod pre váš motor a jazdný zážitok. V tomto článku sa pozrieme podrobnejšie na dekarbonizáciu motora, predovšetkým na dekarbonizáciu motora vodíkom, ako prebieha a prečo by ste mali tento proces zvážiť.
Čo je dekarbonizácia motora?
Dekarbonizácia motora je proces, počas ktorého sa odstraňujú uhlíkové usadeniny (karbón) z rôznych častí spaľovacieho systému motora. Tieto usadeniny sa postupom času môžu hromadiť na ventiloch, v sacom a výfukovom potrubí, na piestoch a v komore spaľovania. Tieto usadeniny môžu ovplyvniť výkon motora, spotrebu paliva a emisie, a preto je dôležité ich pravidelne odstraňovať.
Ilustračná ukážka motora po dekarbonizácii. S dekarbonizáciou sa často spája aj dôkladné čistenie celého povrchu motora ako súčasť prípravy na technickú prehliadku.
Čo ma prinesie dekarbonizácia motora?
Predovšetkým povedie k lepšiemu výkonu a zníženiu emisií, čo je hlavná úloha dekarbonizácie.
Ďalšie výhody dekarbonizácie motora:
- zvýšenie výkonu a zníženie emisií,
- zníženie spotreby paliva,
- zníženie dymivosti motora,
- celkovo hladší beh vozidla
Kedy je správny čas na dekarbonizáciu?
Ideálny čas na dekarbonizáciu motora sa môže líšiť podľa:
- typu vozidla,
- ujetých kilometrov,
- provozních podmienok.
Všeobecne platí, že je vhodné vykonať dekarbonizáciu pravidelne, v súlade s odporúčaniami výrobcu automobilu. To môže byť napríklad každých 15 000 až 30 000 najazdených kilometrov.
Ako prebieha dekarbonizácia?
Na odstránenie tohto karbónu existujú rôzne metódy, a to predovšetkým v oblasti mechanickej dekarbonizácie, chemickej dekarbonizácie a novo sa presadzujúcej dekarbonizácie vodíkom. Každá z týchto metód má svoje špecifické výhody a úskalia, a my sa pozrieme, akým spôsobom je možné pomocou týchto prístupov obnoviť optimálny stav motora.
-
Mechanická dekarbonizácia: Najstaršia a najzákladnejšia metóda, pri ktorej sa motor kompletne rozoberie, vyčistí a znovu zostaví. Aj keď nákladná, je považovaná za jednu z najefektívnejších metód. Dnes sa už takmer nevykonáva.
-
Chemická dekarbonizácia: Špeciálna zložka sa pridáva do paliva alebo oleja, prechádza spaľovacím procesom a chemickými reakciami odstraňuje karbón. Účinná, ale nesie určité riziko. Rýchle odstránenie veľkých častíc môže negatívne ovplyvniť niektoré súčasti, ako sú turbo alebo DPF filter.
-
Dekarbonizácia vodíkom: Vodík, vzniknutý elektrolýzou, sa privádza do sacieho systému, kde sa mieša so vzduchom. Pri dekarbonizácii vodíkom sa využíva jeho schopnosť zvyšovať teplotu spaľovania a tým odstraňovať karbón postupne. Trvá obvykle zhruba hodinu pre dokonalé vyčistenie motora. Vodík môže byť horľavý a väčšie koncentrácie môžu byť výbušné, čo predstavuje určité riziko. V súčasnej dobe, prelom roku 2024 a 2025 je toto veľmi častá metóda.
Dekarbonizácia motora vodíkom
Zmes vodíka a kyslíka preletí doslova celým motorovým ústrojenstvom vozidla. Vyčistí aj tie najmenšie miesta a s pomocou odborného servisu máte za hodinu zarobených na ďalších tisíce kilometrov a úspešne splnené emisné skúšky aj s vozidlami, ktoré sú staršieho dátumu výroby.
Čo všetko sa pri dekarbonizácii vodíkom vyčistí?
- Ventily: zle utesnené ventily neumožňujú prúdenie dostatočného množstva paliva. Následkom je pokles výkonu motora.
- Piesty a piestne krúžky: nedostatočné premazávanie piestov spôsobí rýchlejšie opotrebovanie a zvyšuje dymivosť motora.
- Vstrekovacie trysky: cez ne sa dostáva palivo do motora. Zanesené trysky automaticky zvyšujú spotrebu vozidla.
- Katalyzátor: pokiaľ výfuk nadmerne fajčí, potom je znečistený katalyzátor, ktorý nedokáže zadržiavať škodlivé látky.
- Sviečky: karbanové usadeniny spôsobia, že ide zle naštartovať.
- EGR ventily: znižujú množstvo emisií a niekedy sa musí vykonať mechanické dočistenie pokiaľ je ventil ďaleko od spaľovacej komory.
- Lambda sondy: zanesená lambda neodovzdáva presné informácie jednotke, ktorá riadi dávkovanie paliva a dvíha sa jeho spotreba.
Ako prebieha dekarbonizácia vodíkom v autoservise?
Predovšetkým musíme najskôr uviesť, že celý proces musí prebehnúť u odborného autoservisu, ktorý má potrebné vybavenie a skúsenosti s celým procesom dekarbonizácie.
Proces dekarbonizácie trvá približne 60 minút
Počas celého procesu zostáva vozidlo zapnuté, pričom otáčky motora sa po 5-10 minútach zvyšujú nad 2 000 rpm. Toto zaisťuje optimálnu teplotu v motore a dostatočný prísun vzduchu.
Dekarbonizácia vodíkom spustí potrebné reakcie na odstránenie karbónu, čo môže byť viditeľné čiernym a bielym dymom z výfuku, predstavujúcim známku čistenia motora. Teplota chladiacej kvapaliny zostane pri 90°C. Akonáhle vozidlo prestane fajčiť aj pri vysokých otáčkach, je proces dekarbonizácie dokončený.
Na záver sa vozidlo nechá bežať na voľnobeh, a technik vykonáva jednorazové zvýšenie otáčok, aby odstránil karbón a vodík z motora. Po dekarbonizácii je doporučené vykonanie krátkej jazdy za zvýšených otáčok, čo by malo zdôrazniť výsledky - lepší záťah motora a nižšia hlučnosť. Odporúča sa tiež výmena oleja a najazdenie minimálne 200 km pred kontrolou emisií pre optimálne výsledky.
Aká je cena za dekarbonizáciu motora vodíkom?
Cena čistenia motora vodíkom sa odvíja predovšetkým podľa objemu motora vášho vozidla.
Pre osobné vozidlá s bežným objemom motora 1500–3000 cm³ sa cena obvykle pohybuje okolo 70 €.
Náš TIP: Môžete sa dohodnúť na lepšej cene za pravidelnú, opakujúcu sa ročnú dekarbonizáciu alebo sa dohodnúť na zľave ak urobíte s dekarbonizáciou kompletnú údržbu vozidla.
Dekarbonizácia motora: je investícia do vášho auta naozaj výhodná?
Dekarbonizácia motora vodíkom patrí medzi najúčinnejšie spôsoby, ako udržať motor vášho vozidla v optimálnom stave. Aj keď hlavnou nevýhodou môže byť cena zákroku, výhody jednoznačne prevažujú. Pravidelná dekarbonizácia odstraňuje usadeniny karbónu, zlepšuje spoľahlivosť motora, predlžuje jeho životnosť a pomáha predchádzať drahým opravám v budúcnosti.
Pre vodičov, ktorí chcú zachovať výkon vozidla a zároveň znížiť vplyv na životné prostredie, je dekarbonizácia motora najlepšou voľbou.
Zaujímavosť: Ako vzniká karbón v motore?
Vytváranie karbónu v motore je v podstate pomerne jednoduchý proces. Hlavnou príčinou je priame vstrekovanie paliva, čo je obzvlášť relevantné pri benzínových motoroch. Naopak dieselové motory obvykle fungujú na dlhších trasách, kde nie je vznik karbónu taký markantný.
Priame vstrekovanie nedáva palivu dostatok času na úplné odparenie. Namiesto toho, aby bolo vstreknuté do sacieho kanála, kde by prešlo ventilom a bolo opláchnuté, benzín je pod vysokým tlakom rovno vstrekovaný do valca. Aj keď je rozptýlený veľmi jemne, nestačí sa úplne odpariť. K tomu pridáme chladný motor, kde sa palivo usadzuje na stenách valcov a môže preniknúť do kľukovej skrine a olejovej vane.
Problém vzniká v nespálených zvyškoch nedokonale odpareného paliva, ktoré nemá dostatok času na úplné spálenie počas pracovného cyklu motora. Pokiaľ obsahuje nečistoty a látky, ktoré do neho nepatria, môže sa objaviť problém. Vytvárajú sa nespálené zvyšky, ktoré sa ukladajú na rôzne povrchy, ako sú piesty, piestne krúžky, steny valcov alebo vstrekovače.
Karbón je veľmi tvrdý, a tak môže rýchlo poškodiť kovové povrchy, čo vedie k strate tesnosti motora, zníženiu kompresie a výkonu. Ventily môžu byť ohrozené vytĺkaním sediel, čo v konečnom dôsledku vyžaduje drahé opravy.
V extrémnych prípadoch môže karbón dokonca spôsobiť katastrofálne poškodenie celého motora.