Pirelli: Pekárov syn, politik a zakladateľ slávnej značky pneumatík

07.08.2023 , Erika Kajtárová

Zatiaľ čo v Taliansku končí viac ako tisícročná existencia pápežského štátu a Rím sa oficiálne stáva súčasťou Talianskeho kráľovstva, v Miláne práve promuje s najlepšími známkami syn skromného pekára. Z čerstvého inžiniera sa však čoskoro stane nielen vplyvný politik, ale aj zakladateľ legendárnej značky pneumatík. Poznáte fascinujúci príbeh Giovanniho Battistu Pirelliho?

Pirelli_história_značky_pneumatík


Z chudobných pomerov až do talianskeho Milána

Hoci Taliansko v roku 1848 poznamenala krutá prehra s rakúskym vojskom vedeným generálom Radeckým, v malom mestečku Varenna na severe krajiny prebieha oslava. Pekár Santino Pirelli a jeho žena Rosa Riva totiž práve priviedli na svet syna. V poradí už 8. potomka! Chlapca pomenujú Giovanni Battista

Osudom mladého Pirelliho ale nie je otcovo remeslo a skromný život v rodnej Varenne. Už počas detstva sníva o lepšom živote, a tak sa usilovne venuje vzdelávaniu. Vďaka tomu úspešne dokončí v necelých 13 rokoch prvé štúdiá a odchádza do Milána

V hlavnom stredisku talianskeho priemyslu, železníc a financií sa mladý Pirelli vrhá na ďalšie štúdiá. Vďaka prirodzenému intelektu a ambíciám získa v roku 1870 na milánskej univerzite (Politecnico di Milano en italiano) titul priemyselného inžiniera

Giovanni Battista PirelliGiovanni Battista Pirelli (uprostred) študoval priemyselné inžinierstvo na milánskej univerzite. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Ako najlepší študent vo svojom odbore tiež dostane štipendium. To mu umožní cestovať po najmodernejších európskych továrňach a získať znalosti, ktoré sa mu neskôr budú v rodnom Taliansku hodiť. Okrem iného tiež zistí, ako funguje spracovanie kaučuku.

Po návrate späť do Milána v roku 1872 Pirelli zakladá prvú taliansku spoločnosť na výrobu gumových predmetov pod názvom GB Pirelli & C. O rok neskôr stojí v meste prvý výrobný závod. Cesta k prvým pneumatikám Pirelli bude ale ešte dlhá.


Pirelli na dne… Červeného a Stredozemného mora

V roku 1877 prichádzajú ďalšie úspechy. Giovanni Battista Pirelli sa stáva nielen členom mestskej rady, ale pôsobí aj ako riaditeľ obchodnej komory (Camera di Commercio Milano Monza Brianza Lodi). 

Počas svojej politickej kariéry zaistil zvýšenie ciel pre zahraničných predajcov kaučuku. Tí sú totiž v tej dobe technicky oveľa vyspelejší, čo by bolo pre ešte len rozvíjajúci sa priemysel v Taliansku devastujúce. Pirelli a ďalšia skupina podnikateľov preto majú u voličov zastanie.

S rodiacou sa elektrifikáciou v roku 1881 začala GB Pirelli & C priemyselnú výrobu elektrických vodičov. Technologický um firme v roku 1887 zaistí veľkú štátnu zákazku. Talianska vláda poverí Pirelli, aby položila na dno Červeného a Stredozemného mora prvé národné telegrafické káble. Monopol v tejto oblasti malo pritom dovtedy len pár anglických firiem. Pre Pirelli tak ide o obrovský skok dopredu. 

Pirelli_história_značky_pneumatík_továreň


… a zrodila sa Pirellka

V 80. rokoch 19. storočia Giovanni Battista Pirelli vidí veľký potenciál v pneumatikách. O tie sa podľa neho vplyvom rozvíjajúcej sa automobilovej dopravy logicky zdvihne záujem. Na nič nečaká a v roku 1890 spúšťa výrobu plášťov pre cyklistov, ktorú počas 11 rokov rozšíri aj o priemyselnú výrobu pneu pre automobily a motocykle. S tým začína aj rozmach spoločnosti za hranice Talianska.

V roku 1906 zažíva spoločnosť prvý úspech na poli automobilových pretekov Grand Prix Automobile Club de France. Víťazom sa totiž stáva taliansky jazdec Felice Nazzaro s vozidlom Fiat 130 HP, na ktorom sú obuté práve pneumatiky z tovární Pirelli. Značka sa tak dostáva aj do povedomia bežných ľudí. 

Felice_nazzaro_1907_pneu_PirelliFelice Nazzaro víťazí s pneumatikami Pirelli na Grand Prix Automobile Club de France. Zdroj: Wikipédia

Pirellimu sa však nedarí len na poli priemyslu, ale aj v politike. V roku 1909 – po opustení mestskej rady, a následne krajinskej rady – je menovaný senátorom Talianskeho kráľovstva. Časť povinností s prosperujúcou firmou tak postupne odovzdáva na svojich dvoch synov, Pierra (1881 – 1956) a Alberta (1882 – 1956).


Z Milána až na americkú burzu

Pod vedením Giovanniho Battistu a jeho dvoch synov sa firme náramne darí. Rastie základný kapitál aj obrat. Nezmení to ani 1. svetová vojna, ktorá oficiálne začala 28. júla 1914. Pirelli je v tom čase nadnárodná spoločnosť, čo jej umožňuje udržať si vysokú úroveň vývozu. Navyše novo dodáva gumové výrobky aj pre taliansku armádu.

Dva roky po konci 1. svetovej vojny, teda v roku 1920, sa Pirelli oficiálne stáva holdingom Pirelli & C. S.P.A. Vďaka tomu – o deväť rokov neskôr – je tiež prvou talianskou spoločnosťou, ktorej akcie nájdete na slávnej newyorskej burze

V roku 1932 Giovanni Battista Pirelli umiera nielen s vedomím, že jeho životné dielo čaká žiarivá budúcnosť, ale že aj syn skromného pekára môže vďaka odhodlaniu dokázať obrovské veci.


Prvé športové pneu a preteky Formula 1

Pneumatiky Pirelli sa počas rokov dočkajú mnohých inovácií aj prvenstiev. V 30. rokoch 20. storočia je model Superflex Stella Bianca vôbec prvým športovým obutím. Dezén je vybavený zosilneným behúňom, aby pri vysokých rýchlostiach nedošlo k jeho poškodeniu. 

Pirelli_Stella_BiancaSuperflex Stella Bianca je vôbec prvým športovým obutím v histórii. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Ďalším míľnikom spoločnosti vo výrobe pneumatík je jej slávna séria Cinturato. V porovnaní s konkurenciou sa tieto plášte pýšia robustným pásom medzi kostrou a behúňom. Pri jazde je tak obutie nielen oveľa stabilnejšie – a to aj vo vysokých rýchlostiach, ale tiež má výrazne dlhšiu životnosť.

Na pneumatikách Pirelli víťazí vo Formule 1 aj dvojnásobný majster sveta Alberto Ascari. V 50. rokoch totiž Pirelli začína podporovať talianskych pretekárov týchto kráľovských pretekov. V súčasnosti (rok 2021) je už firma výhradným dodávateľom.

Alberto_Ascari_F1_PirelliNa pneumatikách Pirelli víťazí vo Formule 1 aj dvojnásobný majster sveta Alberto Ascari. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Medzi 60. a 70. rokmi 20. storočia Pirelli tiež vyvíja prvé nízkoprofilové pneumatiky, aby splnili požiadavky pretekárskych a športových vozidiel na výkon a bezpečnosť. Modely z nového radu Cinturato nesú označenie P6, P7 a P8. 

V 80. rokoch potom spoločnosť prichádza aj s prvými radiálnymi pneumatikami pre motocykle. 


The Cal: Šteklivé kalendáre so zberateľskou hodnotou

Prvý už kultový kalendár Pirelli z roku 1964 si zberatelia strážia ako oko v hlave, a ani si netrúfneme odhadnúť, na koľko by nás tento vzácny výtlačok vyšiel v dražbe. Aby tiež nie. Ročne sa vytlačí len 20 000 kusov, ktoré nie sú určené na predaj. Spoločnosť ich dáva iba darom vybraným partnerom, zákazníkom a celebritám.

Pirelli_calendar_history_1964Kultový kalendár Pirelli vychádza už od roku 1964. Pre zberateľov má obrovskú hodnotu. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Každý rok nájdete na fotografiách svetové celebrity v menej či viacerých erotických pózach. Medzi slávne mená, ktoré sa v kalendári objavili, patria napríklad Uma Thurman, Kate Moss, Alicia Vikander či Kate Winslet. V roku 2013 sa tiež na jednu zo stránok dostala česká topmodelka Petra Nemcová

Emma_Watson_the_pirelli-calendarDo slávneho kalendára sa dostala aj herečka Emma Watson, ktorú fanúšikovia Harryho Pottera poznajú ako Hermionu Grangerovú. Zdroj: Corporate.pirelli.com


Pirelli: Sila bez kontroly neznamená nič

Značka si vďaka širokej škále rozmerov a homologizácií pre ultra výkonné vozidlá, ako sú napríklad Ferrari, Porsche či Lamborghini, drží slávu medzi milionármi. Určite vás preto neprekvapí, že plášte kvalitou spadajú do prémiovej triedy. 

Pirelli_história_značky_logo_pôvodnáAj takto vyzerala jedna z verzií loga slávnej značky Pirelli. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Ako už totiž býva u Talianov zvykom, všetko robia s láskou. A pri talianskych autách a pneumatikách to platí dvojnásobne. Plášte Pirelli tak majú za sebou už takmer 150 rokov výskumu a inovácií, kedy inžinieri neustále zdokonaľujú jazdné vlastnosti aj v extrémnych rýchlostiach bez straty pohodlia. Podľa spoločnosti sú totiž skutočnou silou pneumatík Pirelli hlavne láska k rýchlosti, pohodlie a pôžitok z jazdy. I sila, pokiaľ ju nemôžete kontrolovať, neznamená nič. Oficiálny slogan Pirelli je tak „Power is nothing without Control

Pirelli_logo_with_claimSúčasné logo so sloganom, ktorý sa dá voľne preložiť ako „Sila bez kontroly neznamená nič“. Zdroj: Corporate.pirelli.com


Letné a zimné pneu Pirelli

Na leto odporúčame Pirelli P ZERO

Dostupné v priemere 17 – 22 palcov
Športový model P ZERO vyrába Pirelli špeciálne na mieru pre majiteľov výkonných vozidiel vyššej triedy. Ocenia ju vodiči, ktorí jazdia nielen na bežných cestách, ale radi sa zvezú aj na uzavretom pretekárskom okruhu. Technológie pneumatiky majú jediný cieľ – zaistiť tie najlepšie jazdné vlastnosti pri vysokých rýchlostiach až do 300 km/h.

Pirelli P Zero PZ4

Chcem vybrať Pirelli P ZERO

Na leto odporúčame Pirelli Cinturato P7

Dostupné v priemere 16 – 20 palcov
P7 Cinturato sú vysoko výkonné a bezpečné ekologické pneumatiky. Výrobca totiž použil len prírodné a pokiaľ možno recyklovateľné materiály, vďaka ktorým je tento model šetrný k životnému prostrediu a šetrí palivo. Plášť sa tiež pýši vysokým kilometrovým nájazdom. 

pirelli-cinturato-p7-c2-suv-1.jpg

Chcem vybrať Pirelli Cinturato P7

Na zimu odporúčame Pirelli WINTER SOTTOZERO Serie III

Dostupné v priemere 16 – 21 palcov
Bezpečnosť, ovládateľnosť a maximálny výkon. To sú tri hlavné oblasti, na ktoré sa v Pirelli pri vývoji tejto pneumatiky zamerali. Smerový dezén je vhodný pre vozidlá vyššej triedy a prestížne značky áut.

pirelli-winter-sottozero-serie-iii-suv.jpg

Chcem vybrať Pirelli WINTER SOTTOZERO Serie III


Dojazdové technológie

TECHNOLÓGIA SEAL INSIDE™

Plášte Pirelli s technológiou Seal Inside vás pri defekte nenechajú v štichu. Namiesto lepiacej súpravy si s dierou poradí špeciálna hmota vo vnútri dezénu, ktorá ju provizórne zacelí. Pneu si tak udrží stály tlak, než dorazíte do najbližšieho pneuservisu. 

TECHNOLÓGIA RUN FLAT™

Pneumatiky značky Pirelli vám vďaka špeciálnym bočniciam dovolia pri prerazení dôjsť až do 80 km vzdialeného pneuservisu – a to rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu.


Pirelli v Miláne: Čo vidieť a navštíviť

Pokiaľ sa chystáte v budúcnosti navštíviť talianske mesto Miláno, nezabudnite sa vydať aj po stopách slávnej značky. Tu je krátky prehľad najzaujímavejších miest spätých s Pirelli, ktoré stojí za to vidieť.

Milán_Taliansko_PirelliV talianskom meste Miláno nie je o pamiatky núdza.

Pirelli Tower

Architektonický skvost z roku 1958 meria 127,1 metrov, má 32 podlaží a 8 výťahov. Reč je o milánskom mrakodrape, ktorý miestni poznajú ako Centro Pirelli – Pirelli Tower. Až do roku 1966 bola veža najvyššou budovou v Európe. Fanúšikovia komiksov a filmu Marvel si pri nej možno spomenú na tiež legendárny Stark Tower fiktívneho vynálezcu Tonyho Starka (Iron Man).

Mrakodrap si nechala postaviť spoločnosť Pirelli ako miesto pre svoje riaditeľstvo. Pokiaľ pri návšteve Milána budete chcieť stavbu omrknúť, nájdete ju na adrese Via Fabio Filzi 22.

Pirelli_tower_Milán_TalianskoSlávna Pirelli Tower v talianskom meste Miláno.

Hrob Giovanniho Battistu Pirelliho

Slávny priemyselník, podnikateľ, politik a zakladateľ značky Pirelli leží na monumentálnom cintoríne v Miláne. Ten bol postavený v roku 1864. Na ploche 250 000 m² však nenájdete iba hrob Giovanniho Battistu Pirelliho, ale aj desiatky ďalších významných osobností. 
 

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.