Články v médiách zaplnili šokujúce informácie: „Taliansko zakázalo používať zimné pneumatiky v lete, hrozí pokuta vyše 1635 EUR.“ Ako to už u podobných správ býva, realita je o niečo komplikovanejšia.
Poďme sa teda pozrieť, ako je to s používaním letných pneu v Taliansku v lete naozaj.
Čo je vlastne pre Talianov „zimná pneumatika“
V prvej vlne je dôležité si povedať, ako talianska legislatíva definuje pojem zimná pneumatika. Možno to vyzerá ako triviálna otázka, ale zas také jednoduché to nie je.
Zimná pneumatika je totiž každý dezén, ktorý je označený symbolom snehovej vločky s horským vrcholom (3PMSF - Three Peak Mountain Snow Flake).
Rovnaká definícia platí od 1. října 2024 aj podľa slovenskej legislatívy. A čo je dôležité – do tejto kategórie patria aj celoročné pneumatiky. Od roku 2024 totiž už ani u nás obyčajné označenie M+S (Mud and Snow) nestačí na jazdu v zimných podmienkach. A pojem celoročná pneumatika slovenská ani talianska legislatíva nepozná.
Z pohľadu zákona je každá pneumatika označená horským symbolom snehovej vločky považovaná za zimnú - na Slovensku aj v Taliansku.
Zimné pneu v Taliansku cez leto zakázané nie sú. Rozhoduje rýchlostný index
V skutočnosti NIE SÚ zimné pneumatiky v letnom období v Taliansku zakázané.
Pokutu dostanete iba v prípade, že máte na aute pneumatiky, ktorých rýchlostný index je nižší ako ten, ktorý máte zapísaný vo svojom technickom preukaze.
To však neznamená, že by ste mali nový zákon brať na ľahkú váhu. Veľa zimných pneumatík, ktoré majú Slováci na autách, totiž nižší rýchlostný index skutočne má.
Pre používanie zimných pneumatík totiž na Slovensku platí výnimka, kedy môžete v zimnom období používať aj pneumatiky s nižším rýchlostným indexom, než máte v technickom preukaze. Je to z toho dôvodu, že množstvo zimných pneumatík sa v predpísanom rýchlostnom indexe vôbec nevyrába. Výrobcovia totiž nepočítajú s tým, že by ste v snehovej brečke plánovali ísť rýchlosťou 300 km/h.
S nižším indexom dostanete pokutu aj na letných pneumatikách
Nielen, že Taliansko zimné pneumatiky v lete nezákázalo. V reále vlastne vôbec nezáleží na tom, či máte na aute zimné, letné alebo celoročné pneumatiky. Záleží na tom, či máte rovnaký alebo vyšší rýchlostný index, ako je uvedený vo vašom technickom preukaze. Pokiaľ máte letné pneu s nižším indexom, čaká vás tak či tak postih.
A čo sa teda stane v prípade, že vás na pneumatikách s nižším indexom chytí polícia? Dostanete pokutu - a nie práve malú. Postihy sa pohybujú v rozmedzí od 422 EUR až do 1 695 EUR.
Navyše vám polícia môže zabaviť technický preukaz a znemožniť tak ďalšiu cestu, čo nie je práve pekný koniec dovolenky...
Zákon je nový a cieli hlavne na turistov. Je preto vysoká šanca, že vám talianska polícia pri kontrole pneumatiky naozaj skontroluje.
Dochádzanie zimných pneumatík – nešvár, s ktorým chce Taliansko skoncovať
Hlavným dôvodom, prečo Taliansko nové pravidlá zaviedlo, sú turisti. Každé leto totiž do Talianska mieria státisíce návštevníkov zo severnejších štátov, kde sú zimné pneumatiky výrazne častejšie.
A mnoho turistov v snahe ušetriť dochádza zvyškový vzorku zimných pneumatík cez leto. To má ale celý rad bezpečnostných rizík – najmä na rozpálenom asfalte počas talianskeho leta:
- Zmes zimných pneu v lete mäkne – nezáleží, či ide o nových zimákov, alebo tie, ktoré len dochádzate. Zmes zimných pneumatík skrátka nie je stavaná pre teploty nad +7 °C. V horúčave zimné pneumatiky mäknú a deformujú sa. Stráca tak svoju priľnavosť aj jazdné vlastnosti a oveľa rýchlejšie sa opotrebuje. A v Taliansku, kde letné teploty môžu ľahko prekonať 40°C, toto platí dvojnásobne.
- Zjazdená vzorka predlžuje brzdnú dráhu – ako už mnohokrát v minulosti potvrdili nezávislé testy, rozdiel v blízkej dráhe pri novej zimnej pneumatike a takej, ktorá je zjazdená na 1,6 milimetra, môže byť až 15 metrov pri rýchlosti 90 km/h. Len pre porovnanie – šírka prechodu pre chodcov sú obvykle 4 metre.
- Nedostatok drážok na odvod vody – zimné pneumatiky opotrebované na 1,6 milimetra v lete odvádzajú vodu oveľa horšie ako letné s rovnakou hĺbkou. Ich dezén je totiž navrhnutý hlavne pre záber na snehu a ľade – majú preto hustejšiu sieť drobných lamiel namiesto širokých odvodných kanálov letných pneumatík. Pri hĺbke vzorky nad 3 milimetre a v chlade zimné pneumatiky na mokre excelujú, ale u zjazdených zimákov hrozí veľmi vysoké riziko akvaplaningu.
Podčiarknuté a sčítané – používať zimné pneumatiky (a ešte navyše zjazdené) v 40-stupňovej horúčave je bezpečnostné riziko, ktoré Taliani nevidia radi. A kontrola rýchlostného indexu je účinný spôsob, ako tomu zabrániť.
Pokiaľ pneumatiky nedochádzate, ale len ste ich nestihli vymeniť, berte do úvahy aj ekonomickú stránku veci. Jazdou na horúcom asfalte totiž znižujete až o 50% kilometrový nájazd vašich zimných pneumatík. Navyše vám znateľne vyskočí spotreba paliva až o 10% kvôli tomu, že zimné dezény majú výrazne vyšší valivý odpor ako tie letné.
Jedným si môžete byť istí – ako turisti budete v Taliansku „na rane“. A pokiaľ vás polícia zastaví, nezabudne skontrolovať, či majú vaše pneumatiky správny rýchlostný index.
Pri dochádzaní majú zimné pneumatiky oveľa menej drážok ako na začiatku. Nehovoriac o tom, že ich zmes v horúčave mäkne.
Pokutu za zimné pneu v lete môžete dostať aj v SR
Čo väčšina vodičov (a popravde ani väčšina policajtov) nevie je, že výnimka pre používanie zimných pneu s nižším rýchlostným indexom ako uvádza technický preukaz platí na Slovensku len od 15. novembra do 31. marca.
Pokiaľ teda dochádzate zimné pneumatiky s nižším indexom v lete, porušujete tým zákon aj u nás. A nie je to žiadna novinka, pravidlá sú takto nastavené už pekný rad rokov.
Dobrá správa pre „dochádzačov“ v každom prípade je, že na rozdiel do Talianska sa u nás toto pravidlo sa obvykle nevymáha. A aj keď áno, pokuta nebude zďaleka taká veľká. Teoreticky vám ale policajti môžu za tento priestupok zobrať technický preukaz aj u nás.
Poznáte svoj rýchlostný index?
Ak si chcete urobiť poriadok v tom, čo je rýchlostný index a ako sa značí, odporúčame prečítať si náš článok na túto tému.