Povinná kontrola tlaku v pneumatikách - TPMS

12.08.2014 , Erika Kajtárová

Od 1. 11. 2014výrobcovia automobilov povinní vybaviť všetky nové osobné vozidlá pre európsky trh monitorovacím systémom kontroly tlaku v pneumatikách – TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Doteraz sa táto povinnosť vzťahovala iba na nové vozidlá s homologáciou po 1. 11. 2012.

To je len stručná informácia z noriem európskej únie ES 661/2009 a ECE-R64.

Čo všetko sa za tým skrýva?

TPMS1

Povinná kontrola tlaku v pneumatikách je ďalší z radu opatrení EÚ pre zvýšenie bezpečnosti cestnej prevádzky. Toto nové opatrenie patrí do tzv. „bezpečnostného balíčka“, ktorého súčasťou sú už skôr zavedené technické úpravy:

  • airbagy pre vodičov
  • systém aktívnej bezpečnosti vozidla ABS
  • stabilizačný systém ESP

Zásadným dôvodom pre zavedenie povinnej kontroly tlaku v pneumatikách je aj ekológia. Európska únia očakáva, že s pomocou monitorovacieho systému TPMS by sa v Európe malo ročne ušetriť viac ako 1 mld. litrov paliva a zhruba 4,8 miliónov ton CO2, čo určite nie sú zanedbateľné čísla.

Dlhodobé skúsenosti s monitorovacím systémom tlaku TPMS majú v USA. Tam je tento systém povinný už od roku 2006 a štatistiky dokazujú, že jeho zavedenie malo pozitívny vplyv na nehodovosť.

Aké systémy TPMS sú schválené v EÚ?

Smernica ECE-R 64 neurčuje konkrétne, aký systém má byť vo vozidlách nainštalovaný. Predpisuje iba ich funkciu a parametre. Tie spĺňajú aktuálne oba základné systémy monitorovania tlaku v pneumatikách, teda priamy aj nepriamy.

Priamy systém TPMS

TMPS2

Kontrolu tlaku zaisťujú tlakové senzory spojené s ventilkami umiestnené na disku a vo vnútri pneumatiky. Zaznamenané informácie o tlaku a teplote vzduchu v pneumatike sú okamžite zobrazované na displeji palubnej dosky. Pretože ale všetky alu disky nie sú vhodné na montáž tlakových senzorov TPMS, je nutné dbať na ich homologáciu. Výrobcovia diskov sa však na túto technickú zmenu včas pripravili a homologovali nové modely alu kolies pre priame systémy TPMS. Napríklad najväčší európsky dodávateľ zliatinových a oceľových kolies, zastupujúci značky AEZ, DOTZ, DEZENT a ENZO, má všetky alu kolesá homologované pre TPMS už od konca roku 2012.

Priamy systém kontroly tlaku používajú už teraz napríklad výrobcovia automobilov Ford, Renault, Citroen, Peugeot alebo Hyundai.

Výhody

  • Zaznamenáva presný tlak a teplotu v každej pneumatike zvlášť
  • Meria tlak aj na stojacom vozidle
  • Dokáže monitorovať aj tlak v rezervnom kolese, ak je na vozidle
  • Podáva okamžite informácie o defekte alebo pozvoľnom úniku vzduchu

Nevýhody

  • Ak používate dve kompletné sady kolies (letné a zimné), musíte osadiť senzory všetkých 8 koles
  • Pri výmene sensora alebo celého alu kolesa s iným sensorom, je nutné spárovanie s riadiacou jednotkou (vykonáva servis), pokiaľ nie je vozidlo vybavené softwarom pre automatické párovanie
  • Škárovanie s riadiacou jednotkou je nutné aj pri rotácii kolies na vozidle
  • Viacnáklady – kontrola tesnosti sensora, stavu batérie sensora, výmena opotrebovaných dielov
  • Vyššia cena v porovnaní s nepriamym systémom

Ako ovplyvní priamy TPMS výmenu pneumatík?

V prípade použitia priameho systému odporúčame prenechať výmenu pneumatík na odborníkoch v servise. Tí vám nielen vymenia pneumatiky bez poškodenia sensorov, ale súčasne skontrolujú aj ich tesnosť, stav batérie sensora a prípadne vymenia dôležité súčasti. Po montáži na vozidlo potom spárujú jednotlivé senzory s riadiacou jednotkou.

Ak chcete použiť na nové vozidlo s priamym systémom kontroly tlaku staršie sezónne sady kolies, musíte všetky kolesá nechať opatriť tlakovými senzormi.

tpms2

Nepriamy systém TPMS

Tento systém nemeria tlak v pneumatike, ale s pomocou systému ABS a ESP porovnáva rýchlosť otáčania a vibrácie každého kolesa. Systém analyzuje dáta a po ich vyhodnotení ich odosiela na displej palubného počítača, kde sa nezobrazujú hodnoty tlaku, ale len informácie o stave konkrétneho kolesa. Ide teda o softvérový monitoring, ktorý je síce lacnejším, ale pomalším riešením.

Výhody

  • Jednoduchá montáž – úprava softvéru ABS a ESP
  • Nevznikajú viacnáklady v pneuuservise
  • Bezúdržbové
  • Nízke obstarávacie náklady

Nevýhody

  • Nižšia rýchlosť detekcie úniku vzduchu
  • Zaznamenáva informácie len pri idúcom vozidle
  • Neudáva hodnotu tlaku v pneumatike, nekontroluje rezervné koleso
  • Nutný reset nastavenia po výmene kolesa alebo dofúknutia

Nepriamy systém monitorovania tlaku v pneumatikách používa u svojich nových vozidiel automobilka Škoda a celý koncern Volkswagen, ďalej BMW alebo Mercedes.

Hoci posledné generácie nepriamych systémov zaznamenali veľký pokrok v detekcii zmeny tlaku, ich reakčná doba zostáva ďalej výrazne pod odozvou priamych systémov. Napríklad 30% únik vzduchu v bežnej cestovnej rýchlosti vie tieto nepriame systémy detekovať v čase okolo jednej minúty. Avšak aj cez túto dlhšiu reakčnú dobu, nepriame systémy bezpečne spĺňajú limity dané smernicou EÚ.

Predpokladá sa však, že práve zdokonalené nepriame systémy budú v budúcnosti tvoriť základnú výbavu väčšiny nových osobných vozidiel.

Prečo je dôležité kontrolovať tlak v pneumatikách?

TMPS4

Správne nahustené pneumatiky zásadne ovplyvňujú jazdné vlastnosti vozidla, a to predovšetkým jeho brzdnú dráhu, na ktorej často záleží aj ľudský život. Jazdou so zle nahustenými pneumatikami sa znižuje ich životnosť zhruba o 20 % a súčasne zvyšuje spotreba paliva až o 5 %.

Spoločnosť Dunlop, ktorá vyvíja jeden z monitorovacích systémov, pri svojom rozsiahlom prieskume medzi vodičmi zistila, že v Európe dlhodobo jazdí zhruba 50 % vodičov na podhustených pneumatikách.

Čo znamená toto nariadenie pre majiteľov starších vozidiel

Nariadenie EÚ sa zatiaľ vzťahuje iba na nové osobné vozidlá vyrobené po 1. 11. 2014.
 

Vodiči starších vozidiel si nemusia dodatočne inštalovať tlakové monitorovacie systémy

Dá sa však predpokladať, že za niekoľko rokov, a po ďalšom zdokonalení monitorovacích systémov, budú systémy kontroly tlaku povinné aj u starších vozidiel vyrobených pred 1. 11. 2014.

Systémy TPMS a predpisy a priestupky

V prípade kontroly dopravnou políciou je nefunkčný systém TPMS zatiaľ tzv. malým priestupkom, ktorý nie je pokutovaný ani trestaný odobratím bodu. Malo by dôjsť iba k upozorneniu vodiča na nutnosť opravy.

Pri kontrole na STK však musí byť, vo vozidle vybavenom systémom na kontrolu tlaku v pneumatikách, tento systém funkčný, inak nie je vozidlo spôsobilé premávky.

V prípade nehody vozidla môže byť nefunkčný monitorovací systém TPMS aj dôvodom na krátenie platby poisťovňou z dôvodu zlého technického stavu vozidla.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.