Test celoročných pneumatík 185/65 R 15 Autobild 2017

26.10.2023 , Erika Kajtárová

Prestížny nemecký časopis Autobild zvolil pri svojom teste celoročných pneumatík iný prístup ako zvyčajne. Šéf Michelinu Jürgen John nedávno vzbudil veľkú pozornosť svojimi kontroverznými výrokmi. Vyhlásil napríklad, že vodiči môžu bezpečne používať svoje behúne, kým nie sú opotrebované na 1,6 milimetra. Následne zašiel dokonca tak ďaleko, že vyhlásil, že pneumatiky konkurencie sú navrhnuté tak, aby vrchná časť gumy pri testoch dobre obstála. Podľa neho však ostatné vrstvy nie sú ani zďaleka také dobré.

Automagazín na tieto tvrdenia zareagoval a rozhodol sa overiť ich pravdivosť. Vo svojom teste celoročných pneumatík meral aj jazdné vlastnosti opotrebovaných dezéno. Hoci sa celoročné pneumatiky na českú zimu rozhodne neodporúčajú, vodiči si z výsledkov môžu vziať veľa informácií. Napríklad to, ako sa správajú pneumatiky rôznych značiek po opotrebovaní.

Metodika testovania

Na testovanie ovládateľnosti a brzdenia sa použili tri typy povrchu. Hodnotila sa aj odolnosť voči aquaplaningu a správanie na mokrej vozovke. Na snehu ich zaujímala trakcia a slalomové správanie. Aktuálnou kategóriou bola hospodárnosť pneumatík, ktorá zahŕňala cenu, kilometrový výkon a valivý odpor.

Pneumatiky 185/65 R15 boli namontované na Opel Corsa a testované ako úplne nové pneumatiky. Potom sa pneumatiky pomocou špeciálneho stroja opotrebovali do hĺbky štyroch milimetrov, aby sa zistilo, ako sa zmenili ich jazdné vlastnosti. Redaktori časopisu Autobild testovali aj pneumatiky s hĺbkou dezénu dva milimetre. Naša legislatíva však takýto stupeň opotrebenia v zime nepovoľuje, takže výsledky tejto disciplíny nie sú pre Čechov zvlášť významné. Je však jasné, že tento zákon má svoje opodstatnenie.


1. miesto
Michelin CrossClimate+

Pneumatiky Michelin CrossClimate v teste presvedčivo zvíťazili. Na celoročné pneumatiky ponúkali vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých typoch povrchu. Dôležité je, že po opotrebovaní si zachovali takmer nezmenený výkon. Štyri milimetre hĺbky dezénu len minimálne zhoršili správanie na snehu a mokrom povrchu a ovládateľnosť a brzdenie na suchu sa dokonca zlepšili.

Spoločnosť Michelin je známa tým, že jej pneumatiky sa opotrebúvajú veľmi pomaly. Test však ukázal, že jazdia skvele počas celého obdobia ich používania. Spoločnosť môže byť na svoj výsledok patrične hrdá.

Michelin CrossClimate+


2. miesto
Goodyear Vector 4Seasons Gen2

Celoročná pneumatika Goodyear sa výborne osvedčila na všetkých typoch povrchu. Najlepšie si počínala na snehu, kde dokonca prekonala víťaza testu, a takmer dokonale si počínala aj na mokrom povrchu.

Ani pri 4 milimetroch opotrebovania sa jazdné vlastnosti výrazne nezhoršili. Samozrejme, vodiči Autobilde zaznamenali určitý pokles výkonu. Ten však nebol ani zďaleka taký výrazný ako pri väčšine iných behúňov.

goodyear-vector-4seasons-gen-2-3.jpg


3.miesto
Pirelli Cinturato All Season

Neopotrebovaná pneumatika Pirelli funguje veľmi dobre na snehu a mokre, ale dlhšie používanie jej škodí viac ako prvým dvom behúňom. Pri opotrebovaní do hĺbky štyroch milimetrov na snehu si vedie o niečo horšie, ale na mokrom povrchu si stále zachováva pomerne dobré jazdné vlastnosti. Tretia priečka je však stále veľmi pekným umiestnením a testeri Autobilde ju odporúčajú len s menšími výhradami.

pirelli-cinturato-all-season-1.jpg


4. miesto
Hankook Kinergy 4S

Juhokórejský výrobca trpí rovnakými nedostatkami ako talianska spoločnosť Pirelli. Hoci nová pneumatika funguje dobre na snehu a mokrej vozovke, používanie si vyberá svoju daň. Zatiaľ čo na snehu si behúň aj po opotrebovaní zachováva pomerne solídnu trakciu, na mokrej vozovke sa opotrebovanie prejavilo viac. Čo jej však nemožno uprieť, je vynikajúca ovládateľnosť na suchu.

hankook-kinergy-4s-h740-1.jpg


5.miesto
Vredestein Quatrac 5

Prekvapením testu bola pneumatika Vredestein, ktorá sa umiestnila na piatom mieste. V porovnaní s ostatnými testovanými výrobcami je výrazne lacnejšia, no jej výkon bol porovnateľný aj s prémiovými značkami. Ani po 4 milimetroch opotrebovania na akomkoľvek type povrchu výrazne nesklamala.

vredestein-quatrac-5_1_2


6. miesto
Nokian Weatherproof

Fínska spoločnosť Nokian rubber sa umiestnila na šiestom mieste. Nová pneumatika vykázala solídne výsledky, najmä na snehu. Tam dosiahla najlepšie výsledky z celého testu. Neznášala však dobre opotrebenie. Aj pri hĺbke dezénu štyri milimetre išli jej jazdné vlastnosti prudko dole, najmä pokiaľ ide o odolnosť voči aquaplaningu.

nokian-weatherproof-1.jpg


Výsledok: Michelin najlepšie znáša opotrebovanie

Nemeckému šéfovi spoločnosti Michelin treba uznať, že do veľkej miery obhajuje kvalitu svojich výrobkov. Pneumatiky jeho značky totiž dosiahli najlepšie výsledky v celom teste. Potvrdzuje sa tak známa skutočnosť, že Michelin je skvelou voľbou pre tých, ktorým záleží najmä na hospodárnosti a bezpečnosti.

Každá pneumatika po 4 milimetroch opotrebovania stratila časť svojich vlastností. To je však hranica, pri ktorej ešte nie je ohrozená bezpečnosť vodiča. To isté sa nedá povedať o hĺbke dezénu 2 milimetre. Najmä priľnavosť na snehu sa prudko znížila a brzdná dráha na mokrom povrchu sa výrazne predĺžila. Preto by ste si mali jazdu na pneumatikách run-flat veľmi dobre premyslieť. Nejde len o pokuty alebo spory s poisťovňou o náhradu škody. Ide predovšetkým o vašu bezpečnosť.

Pri štyroch milimetroch začínate hazardovať, pri dvoch ohrozujete dopravu

Minimálna hĺbka vzorky, ktorú zákon v zime toleruje, sú 4 milimetre, čo je stále relatívne bezpečná hodnota. Nemecký limit 1,6 milimetra je niečo iné - pri takejto úrovni opotrebenia sa už výrazne zhoršia jazdné vlastnosti. Napríklad pneumatikám Nokians klesla pri hĺbke dezénu 2 milimetre ich klasifikácia na mokrej vozovke z 2+ na 5+, čo ich pri tejto úrovni opotrebenia robí na mokrej vozovke prakticky nepoužiteľnými.

Celoročné pneumatiky? V Českej republike sa neodporúča

V tejto krajine by sa mali vodiči pre istotu celoročným pneumatikám úplne vyhnúť. Tento typ pneumatík je vhodnejší pre krajiny s miernejšími zimami - napríklad Španielsko alebo Taliansko. Pri jazde na snehovej kaši a poľadovici ich jazdné vlastnosti výrazne zaostávajú za zimným dezénom. Ani v lete nemá celoročná guma ideálne vlastnosti. Horšie sa prispôsobuje vyšším teplotám, rýchlejšie sa opotrebúva a zvyšuje spotrebu paliva.

Celkové hodnotenie

Dezén Hodnotenie Sneh Mokré Suché Hospodárnosť
Michelin CrossClimate+ ★★★★★ 2,2-,3+ 1,2,3 2+,1-,1 2,2+,2+
Goodyear Vector 4Seasons Gen2 ★★★★ 1,2-,3- 1-,2-,3 3+,2+,1- 2,2+,2+
Pirelli Cinturato All Season ★★★ 2-,3-,4- 2+,3+,3- 3+,2,1- 3,3,3
Hankook Kinergy 4S ★★★ 2+,2-,4 2-,3-,4 3+,2+,1- 3,3+,3+
Vredestein Quatrac 5 ★★★ 2+,3,4- 2-,3,4- 3+,2,2+ 2-,2,2
Nokian
Weatherproof
★★★ 1,2-,3- 2+,3,5+ 3,2,2 2-,2-,2-

Hodnotenie

★★★★Veľmi dobré
★★★★Dobre
★★★★ Uspokojivé
★ ★ ★ uspokojivé
★uspokojivé

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.