Vek a životnosť pneumatík

01.02.2023 , Erika Kajtárová

V poslednej dobe sa stále častejšie hovorí o životnosti pneumatík pre osobné vozidlá. Výrobcovia pneumatík zastávajú stanovisko, že pneumatika si zachováva svoje pôvodné technické vlastnosti po dobu piatich rokov, pokiaľ je správne skladovaná a nie je používaná v premávke. V súlade s medzinárodnou praxou sa odporúča pneumatiku používať najdlhšie desať rokov od dátumu jej výroby.

Najvýznamnejší fínski zástupcovia v odvetví pneumatík rešpektujú odporúčania európskych zastrešujúcich organizácií (STRO a ETRMA). Pneumatiky predávané ako nové by mali byť vyrobené maximálne päť rokov pred ich predajom. Správny obchodný postup by mal zaručiť, že je zákazník informovaný o dátume výroby pneumatík, pokiaľ ich vek presiahne tri roky.

Nokian-pneumatiky-B

Zhrňujúce informácie o životnosti pneumatík:

Celková životnosť pneumatiky = technická životnosť pneumatiky počínajúca dátumom jej výroby. Dátum výroby pneumatiky je uvedený na jej bočnici v podobe štvorčíselného kódu (mmrr) po skratke DOT. V súlade s medzinárodnou praxou by celková životnosť pneumatiky nemala presiahnuť 10 rokov.

• Celková životnosť pneumatík; odporúča sa maximálne 10 rokov.

• Prevádzková životnosť pneumatík; odporúča sa maximálne 6 rokov.

Prevádzková životnosť pneumatík = životnosť pneumatiky počínajúca dátumom jej uvedenia do prevádzky. Maximálnu prevádzkovú životnosť pneumatiky nie je možné stanoviť s presnosťou, pretože rýchlosť jej opotrebovania závisí na rozličných faktoroch. V súlade s medzinárodnou praxou by pneumatika nemala byť používaná dlhšie než 6 rokov. Všeobecne avšak platí, že pneumatiky dosahujú limitné miery opotrebovania výrazne skôr.

Pneumatiky staré až päť rokov môžu byť predávané ako nové, pretože pokiaľ sú správne skladované, uchovávajú si po túto dobu svoje pôvodné technické vlastnosti. Správny obchodný postup by mal zaručiť, že je zákazník informovaný o dátume výroby pneumatík, pokiaľ ich vek presiahne tri roky.


Pneumatiky začínajú starnúť po obutí

Skutočnosť je taká, že pneumatiky začínajú starnúť až po nasadení na vozidlo. Mnohí vodiči však pri výbere nových pneumatík venujú veľkú pozornosť kódu DOT a vyžadujú, aby boli pneumatiky vyrobené v aktuálnom roku. Táto obava však nie je úplne opodstatnená.

Vek pneumatiky sám o sebe neznamená horšiu kvalitu. Je možné kúpiť päť rokov staré pneumatiky od overeného predajcu, ktoré budú fungovať rovnako dobre ako pneumatiky vyrobené pred niekoľkými týždňami. Pri správnom skladovaní pneumatiky v skutočnosti nestarnú a renomovaní predajcovia zabezpečujú, aby boli pneumatiky skladované na profesionálnej úrovni.

Pri výbere nových pneumatík je preto lepšie neklásť príliš veľký dôraz na kód DOT a radšej sa zamerať na iné dôležité vlastnosti a parametre, ako je počet najazdených kilometrov, stabilita, ovládateľnosť, hlučnosť a hĺbka dezénu. Tieto faktory majú väčší vplyv na ovládateľnosť a bezpečnosť vozidla.

Pre tých, ktorí chcú získať pneumatiky najvyššej kvality, sú k dispozícii testy pneumatík, ktoré vykonávajú prestížne automobilové kluby. Tieto testy poskytujú prehľad o výkone rôznych pneumatík v rôznych disciplínach, čo môže pomôcť pri rozhodovaní o najvhodnejšom výbere.


Ako predĺžiť životnosť pneumatík?


Ako spoznať vek pneumatiky?

Vek pneumatiky vyjadruje tzv. DOT číslo pneumatiky, ktoré sa skladá zo štyroch čísel, z ktorých prvé dve označujú týždeň, druhé dve čísla potom rok výroby pneumatiky.

Napríklad: DOT 4409 (44 = týždeň; 09 = rok výroby)

Výrobcovia pneumatík uskladňujú svoje produkty v tmavých a suchých miestnostiach, tým si pneumatiky zachovávajú dlhodobú „čerstvosť“ a v horizonte 5 rokov tak prakticky nepodliehajú pri skladovaní starnutiu.

Po uvedení pneumatík do premávky (ich vystavenie UV žiareniu), je potom vlastníkovi vozidla odporúčané, používať pneumatiky do štyroch rokov od uvedenia do premávky (nezamieňať s dátumom výroby).

Pneumatiky sú sezónnym tovarom, a preto ich výroba musí prebiehať vždy v dostatočnom predstihu tak, aby tovar bol na pultoch obchodníkov pred vypuknutím hlavnej sezóny. Preto sú zimné pneumatiky vyrábané v letných mesiacoch (naopak letné v zimných mesiacoch) a v predstihu distribuované na sklady obchodníkov.

Trojčíselné kódy sú už históriou

V súlade s odporúčaniami o celkovej životnosti pneumatík by sa od roku 2010 na cestách už nemali objavovať pneumatiky vyrobené na prelome storočia. Dátum výroby pneumatiky je uvedený na jej bočnici vedľa skratky DOT. Od roku 1990 bol dátum výroby pneumatiky označený pomocou trojčíselného kódu. Počínajúc rokom 2000 sa tento kód zmenil na štvorčíselný. Napríklad kód 1608 značí 16. týždeň roka 2008.


Pôvodné technické vlastnosti pneumatiky po dobu piatich rokov

Zložky behúňovej zmesi začnú postupom času tvrdnúť. Preto sú zmesi moderných kvalitných pneumatík obohatené o chemické prísady, ktoré pneumatiku chránia pred jej starnutím a pomáhajú zachovávať jej technické vlastnosti po dobu niekoľkých prvých rokov jej životnosti.

Napríklad štúdia uskutočnená švédskym inštitútom dopravy VTI ukázala, že zimné pneumatiky skladované po dobu troch rokov mali na ľade rovnakú priľnavosť ako pneumatiky nové (VTI 2000). Odborníci zastávajú stanovisko, že pneumatika si zachováva svoje pôvodné technické vlastnosti po dobu až piatich rokov, pokiaľ je správne skladovaná a nie je používaná v premávke.

Pri doručovaní sú pneumatiky vždy skladované podľa predpisov, ktoré avšak následne nemusia byť dodržiavané zákazníkmi. Pneumatiky musia byť uskladnené čisté, na suchom a chladnom mieste, mimo dosah slnečného žiarenia. Podľa situácie môže odborník na pneumatiky poskytnúť o skladovaní podrobnejšie informácie.

Zdroj: Nokian

Pozrite sa na video Českej televízie, kde odborník z praxe názorne ukazuje správny spôsob skladovania plášťov a vysvetľuje, ako je to v skutočnosti s vekom pneumatík (video si prehráte, keď zakliknete poslednú epizódu Přezouváme pneumatiky a dáte Prehrať vybrané).

video_ct_skladovani


Akosť pneumatiky

S termínom akosť pneumatiky sa koncový používateľ stretáva len vo veľmi obmedzenej podobe. O akosti pneumatiky sa nehovorí preto, že pneumatiky, ktoré sú poškodené vo výrobnom procese a pri ktorých nie je možné garantovať kvalitu produktu, sú vyradené z predaja už priamo výrobcom a recyklované pre ďalšie použitie.

Rozdelenie akostných tried pneumatiky:

  • 1A – pneumatiky najvyššej kvality, na ktoré sa vzťahuje plná cena a plná záručná lehota. Tieto pneumatiky sú štandardným tovarom na pultoch kamenných i internetových obchodov.
  • DA (pri Micheline DADA) – označuje pneumatiku s pohľadovou chybou, napr. nedoliata časť písmen na bočnici pneumatiky či nečistota v behúni, ktorá nemá vplyv na jazdné vlastnosti pneumatiky. Na tieto pneumatiky je poskytovaná plná záručná lehota, avšak sú ponúkané za nižších cenových podmienok. Pri predaji pneumatiky s akosťou DA je predajcom vopred upozornené na optické chyby. V dnešnej dobe sa však vďaka kvalitnejšej technológii výroby objavujú pneumatiky v akosti DA veľmi zriedka
  • 2A – ide o pneumatiky s konštrukčnou chybou, tieto pneumatiky sa vo väčšine prípadov vracajú späť do výrobného procesu. Pneumatiky v akosti 2A môžu byť v premávke použité iba pre poľnohospodárske stroje na ubíjanie pôdy a pod., a iba do rýchlosti neprevyšujúcej cca 25 km/hod. S týmto typom pneumatiky sa štandardný predajca skôr nestretne, pneumatika nepodlieha záručnej lehote.

Pneumatiky, bežne predávané kamenným či internetovým predajcom sú vždy v akostnej triede 1A, pokiaľ to tak nie je, zákazník je predajcom vopred upozornený na výnimku v kvalite produktu.

Zákazník sa akosti pneumatík nemusí obávať, výrobcovia sami dbajú na predaj kvalitných produktov s cieľom osloviť zákazníka natoľko, aby práve ich značke bola zachovaná vernosť aj pre budúci nákup.


Krajina pôvodu

V dnešnej dobe expanduje väčšina výrobcov pneumatík do krajín, ktoré dokážu ponúknuť ako finančne výhodnejšiu pracovnú silu, tak i úľavu na daňovom zaťažení prevádzky firiem.

Preto sa i výrobcovia prémiových značiek začínajú sústrediť a presúvať výrobu i do veľmi vzdialených kútov sveta (napr. JAR, Turecko a pod.). Kvalitní výrobcovia pneumatík však dávajú na svoje produkty rovnakú garanciu, bez ohľadu na to, v akej krajine bola pneumatika vyrobená.

Technológia a akosť výroby je rovnaká – nezáleží na mieste, kde výrobná továreň sídli. Z tohto dôvodu nerieši výrobca pri importe tovaru do ČR skutočnosť, v akej krajine bola pneumatika vyrobená.

Príklady výrobných liniek popredných svetových výrobcov:

  • Michelin – (19 tovární) Južná a Severná Amerika, Ázia (Thajsko, Filipíny, Japonsko, Čína), Európa (Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Poľsko, Maďarsko) a pod.
  • Pirelli – (25 tovární) Taliansko, Brazília, Veľká Británia, Nemecko, Turecko, Rumunsko, Argentína, Čína, Egypt, Španielsko, Spojené štáty, Venezuela…
  • GoodYear – Luxembursko, Francúzsko, Poľsko, Slovinsko, Nemecko, Holandsko.
  • Barum - Česká republika, Rumunsko.

Nami dodávané pneumatiky sú vyrábané pre európsky trh a vzťahujú sa na ne všetky garancie týkajúce sa deklarovaných jazdných vlastností či reklamačných podmienok bez ohľadu na to, z akej výrobnej linky je pneumatika postupovaná na ďalší predaj.

Súčasne je podstatné, aby zákazník vnímal rozdiel medzi kvalitou pneumatiky od renomovaného výrobcu, vyrobenej napr. v Thajsku, a „kvalitou“ pneumatiky „čínskej značky“. Starostlivo strážené technológie výroby a zloženie zmesi pneumatík, nemožno na rozdiel od vzorky okopírovať.

Kúpa pneumatiky kvalitnej značky, určenej pre európsky trh, je pre vás teda predovšetkým zárukou bezpečnosti, bez ohľadu na miesto, kde sídli jej výrobná továreň.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.