Ako dlho naozaj vydržia pneumatiky? Odpoveď je zložitejšia, než sa môže na prvý pohľad zdať. V skutočnosti totiž nezáleží ani tak na dátume výroby ako skôr na tom, ako dlho bola pneumatika v prevádzke.
Než teda odpovieme na otázku, od akého okamihu sú pneumatiky „staré“, treba vysvetliť, ako celý proces starnutia pneumatík funguje.
Pneumatiky začínajú starnúť až po obutí na auto
Pneumatiky starnú predovšetkým kvôli oxidácii a pôsobeniu UV žiarenia. Týmto vplyvom je možné predísť správnym skladovaním, ktoré môže ich starnutie výrazne oddialiť. Pneumatiky preto začínajú starnúť hlavne od okamihu, keď ich nasadíte na auto.
Vtedy na ne začína pôsobiť kombinácia mechanického namáhania, zmien teplôt, vlhkosti, nečistôt a slnečného svitu. Tieto faktory urýchľujú degradáciu gumy, čo ovplyvňuje jej pružnosť a pevnosť. Viac o starnutí pneumatík si môžete prečítať v našom článku Kontroverzný vek pneumatík. 1 rok skladovania = 3 týždne užívania.
Drobné praskliny odhalia, že pneumatika je na konci svojej životnosti. Nie sú ale spôsobené ani tak vekom ako pôsobením UV žiarenia a ďalších vonkajších vplyvov.
Podľa popredných organizácií pre kontrolu kvality pneumatík STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) a ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers Association) preto pneumatiky starnú pri správnom skladovaní natoľko pomaly, že majú aj po 5 rokoch rovnaké vlastnosti ako v čase výroby.
Tieto závery potvrdila aj štúdia Švédskeho národného výskumného inštitútu pre dopravu (Swedish National Road and Transport Research Institute). V nej odborníci porovnávali vlastnosti čerstvo vyrobených zimných pneumatík s tými, ktoré boli správne skladované po dobu 3 rokov. Pri testovaní mali obe sady rovnakú priľnavosť.
Pokiaľ sú pneumatiky správne skladované, uchovávajú po dobu 5 rokov od výroby rovnaké vlastnosti ako tie čerstvo vyrobené.
Celková vs prevádzková životnosť pneumatík
Kvôli tomu, že pneumatiky začínajú výrazne starnúť až po nasadení na auto, rozlišujú poprední výrobcovia tzv. celkovú životnosť a prevádzkovú životnosť pneumatík.
- Celková životnosť pneumatiky = technická životnosť pneumatiky začínajúca dátumom jej výroby. Dátum výroby pneumatiky je uvedený na jej bočnici v podobe štvorčíselného kódu (mmrr) po skratke DOT. V súlade s medzinárodnou praxou by celková životnosť pneumatiky nemala presiahnuť 10 rokov.
- Prevádzková životnosť pneumatík = životnosť pneumatiky začínajúca dátumom jej uvedenia do prevádzky. Maximálnu prevádzkovú životnosť pneumatiky nie je možné stanoviť s presnosťou, pretože rýchlosť jej opotrebovania závisí od rozličných faktorov. V súlade s medzinárodnou praxou by pneumatika nemala byť užívaná dlhšie ako 5 rokov.
Najvýznamnejší fínski zástupcovia v odvetví pneumatík rešpektujú odporúčania európskych zastrešujúcich organizácií (STRO a ETRMA). Pneumatiky predávané ako nové by mali byť vyrobené maximálne päť rokov pred ich predajom. Správny obchodný postup by mal zaručiť, že je zákazník informovaný o dátume výroby pneumatík, pokiaľ ich vek presiahne tri roky.
Ako zistiť vek pneumatiky?
Ako je pneumatika stará zistíte podľa tzv. DOT kódu pneumatiky, ktorý nájdete vyrazený na bočnici pneumatiky. Ten sa obvykle skladá z 11 až 13 znakov a obsahuje kombináciu písmen a čísel. Prvé 2 čísla označujú konkrétny výrobný závod, kde bola pneumatika vyrobená, ďalšie 2 až 4 udávajú informácie o rozmere a type pneumatiky a význam ďalších 4 znakov si určuje sám výrobca (napr. výrobný rad).
Na určenie veku pneumatiky nás zaujímajú iba posledné 4 číslice – prvé dve označujú týždeň, druhé dve čísla potom rok výroby pneumatiky. Tie sú často na bočnici zvýraznené, aby ich nebolo možné prehliadnuť.
V tomto prípade sú posledné 4 čísla DOT 4020. To znamená, že pneumatiky boli vyrobené v 40. týždni roku 2020.
Trojčíselný DOT kód (pred rokom 2000)
Ak by ste náhodou narazili (napr. u veterána) na pneumatiku vyrobenú pred rokom 2000, mohol by vás prekvapiť 3-číselný zápis DOT. Tento systém kódovania tiež označoval týždeň a rok výroby pneumatiky, ale bol o niečo menej presný.
Prvé dve číslice označovali týždeň výroby (napr. 01 = prvý týždeň v januári, 52 = posledný týždeň v roku) a tretie číslice označovali poslednú číslicu roku výroby (napr. 9 = 1989 alebo 1999). Zápis „529“ teda označoval 52. týždeň roku 1989.
Keďže však tretia číslica ukazovala iba posledné číslo roka, nebolo možné bez ďalších informácií určiť, či bola pneumatika vyrobená napríklad v roku 1989 alebo 1999. Preto sa od 3-číselného značenia ustúpilo.
Akosť pneumatík z výroby
S termínom akosť pneumatiky sa bežný vodič stretne len veľmi zriedka – ak vôbec. Je to kvôli tomu, že pneumatiky s výrobnými chybami sú obvykle rovno vyradené z predaja – a recyklované na ďalšie použitie.
Rozdelenie akostných tried pneumatík:
- 1A - pneumatiky najvyššej kvality na ktoré sa vzťahuje plná cena a plná záručná lehota. Tieto pneumatiky sú štandardným tovarom na pultoch kamenných aj internetových obchodov.
- DA (u Micheline DADA) – označuje pneumatiku s kozmetickou chybou, napr. nedoliata časť písmen na bočnici pneumatiky, ktorá nemá vplyv na jazdné vlastnosti pneumatiky. Na tieto pneumatiky je poskytovaná plná záručná lehota, ale predávajú sa za nižšiu cenu. Pri ich predaji výrobca vopred upozornenie na všetky vady. V dnešnej dobe sa však objavujú pneumatiky v akosti DA veľmi zriedka
- 2A – v tomto prípade sa jedná o pneumatiky s konštrukčnou chybou, ktoré sa vo väčšine prípadov zrecyklujú. Pneumatiky v akosti 2A môžu byť v prevádzke použité iba pre niektoré poľnohospodárske stroje a nesmú sa s nimi jazdiť rýchlejšie ako 25 km/h. Pneumatiky 2A navyše nemajú záručnú dobu. S týmto typom pneumatiky sa však väčšina vodičov za celý život nestretne.
Pneumatiky predávané v kamenných alebo online obchodoch majú takmer vždy kvalitu 1A – a v našom e-shope ani iné dezény nenájdete.
S pneumatikami nižších akostných tried (DA, 2DA) do bežného predaja doputujú len veľmi výnimočne.
Akú úlohu zohráva krajina pôvodu pneumatík?
Výrobcovia pneumatík sa – rovnako ako výrobcovia akéhokoľvek iného tovaru – snažia optimalizovať svoje náklady. Časť výroby teda premiestňujú do krajín, kde nájdu dostatok relatívne lacnej (ale kvalifikovanej) pracovnej sily a najlepšie podmienky pre podnikanie (napr. daňové zaťaženie).
Preto sa aj prémiové pneumatiky často vyrábajú v krajinách, kde to môže vodičov na prvý pohľad prekvapiť (napr. JAR, Turecko, Egypt a pod.). Pri výrobe však používajú rovnaké procesy, materiály aj kontrolné mechanizmy – bez ohľadu na to, v akej krajine bola pneumatika vyrobená.
Kvalita pneumatík dodávaných do Slovenskej republiky je teda vždy rovnaká. Krajina výroby nehrá v dnešnej dobe žiadnu úlohu.
V ktorých krajinách majú výrobné linky poprední výrobcovia pneumatík?
-
Michelin – Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Poľsko, Maďarsko, Čína, Thajsko, Rusko, USA, Japonsko, Filipíny.
-
Pirelli - Taliansko, Rumunsko, Egypt, Turecko, Brazília, Venezuela, Čína, Veľká Británia, Španielsko, Nemecko, Spojené štáty, Argentína a ďalšie.
-
Goodyear – Luxembursko, Francúzsko, Poľsko, Slovinsko, Nemecko, Holandsko
-
Barum - Česká republika, Rumunsko.
-
Nokian Tyres – Fínsko, Rumunsko, USA.
-
Continental – Nemecko, Francúzsko, Česká republika (Otrokovice), Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, USA, Čína, Malajzia, Brazília, India.
-
Bridgestone – Japonsko, USA, Brazília, Čína, India, Thajsko, Poľsko, Španielsko, Francúzsko, Rusko, Indonézia, Mexiko.
-
Hankook – Južná Kórea, Čína, Maďarsko, Indonézia, USA.
-
Falken – Japonsko, Thajsko, USA, Juhoafrická republika.
-
Nexen – Južná Kórea, Čína, Česká republika (Žatec).
-
Kumho – Južná Kórea, Čína, Vietnam, USA.
-
Vredestein – Holandsko, Maďarsko, India.
Vďaka rastúcej strojnej automatizácii a zjednoteniu procesov majú pneumatiky popredných výrobcov vždy jednotnú kvalitu – bez ohľadu na krajinu pôvodu.
Na všetky pneumatiky ponúkame záruku 3 roky
Drvivá väčšina pneumatík, ktoré v našom e-shope nájdete, má vek maximálne 2 roky. Aj u starších kusov však garantujeme úplne rovnakú kvalitu ako u tých čerstvo vyrobených.
Preto na všetky naše pneumatiky poskytujeme zadarmo predĺženú záruku 3 roky. A napríklad u značky Kleber môžete dokonca využiť špeciálnu záruku Kleber Trust, ktorá znamená, že pokiaľ nebudete s pneu z akéhokoľvek dôvodu spokojní, môžete ich do 30 dní demontovať z auta a bez otázok vrátiť.
Aktualizované 20. júla 2025