Prepichnutá pneumatika - ako sa pripraviť?

18.06.2023 , Erika Kajtárová

Napriek moderným a odolným konštrukciám pneumatík je prepichnutie pneumatiky pre vodiča na ceste stále nepríjemnou situáciou. Napriek tomu, že sa každoročne objavuje niekoľko revolučných koncepcií pneumatík bez prierazu, v sériovo vyrábaných automobiloch sa stále používajú bezdušové pneumatiky pod tlakom, ktoré jednoducho občas prasknú.

Poruche sa dá čiastočne predísť

vystrazny-trojuhelnik Najdôležitejšie je priebežne kontrolovať tlak v pneumatikách. Najmä pred dlhou cestou a počas letných mesiacov, keď sa teplota vonku najviac mení, a tým aj tlak v pneumatikách.

Podľa prieskumu spoločnosti GoodYear 13,4 % českých vodičov počas letnej dovolenky prepichlo pneumatiku. Ďalším zaujímavým zistením je, že až 30 % prierazov sa opýtaným vodičom stalo v noci.

Riziko prepichnutia sa zvyšuje aj s vekom pneumatiky a jej opotrebovaním.

Ak sa teda chcete vyhnúť prepichnutiu, vyhýbajte sa:

  • jazdiť na nedostatočne nahustených pneumatikách
  • preťaženiu vozidla
  • ak je to možné, jazdiť na nekvalitnom povrchu
  • neopatrnému parkovaniu pri obrubníku
  • jazde po krajnici

Moderné technológie zvyšujú bezpečnosť v prípade prepichnutia

Od 15. septembra 2009 nie sú náhradné kolesá pre osobné vozidlá v Českej republike povinné. Ak však vozidlo nemá rezervné koleso, musí byť vybavené pneumatikami runflat alebo súpravou na opravu defektu. Výber technológie opravnej súpravy je na rozhodnutí vodiča.

1. Asistenčné služby

Jednoduchým spôsobom riešenia defektu môže byť využitie asistenčnej služby, napríklad z povinného zmluvného poistenia zodpovednosti. Ak sa však chcete na túto službu spoľahnúť, je lepšie si predplatiť niektorú z asistenčných kariet. Vždy si však presne overte, na aké služby máte v cene karty nárok.

Ak máte defekt ďalej od väčšieho mesta, počítajte s tým, že dojazd mechanika môže byť dlhší.

2. Runflat - pneumatiky, ktoré vyriešia defekt za vás

ssr-tires-image-00a

Pred niekoľkými rokmi boli modely runflat ešte konceptom budúcnosti a dnes sa už bežne vyskytujú na vozidlách. Bočnice týchto pneumatík sú zosilnené do takej miery, že sa v prípade prepichnutia úplne nedeformujú. Preto v takomto prípade môžete bezpečne dojazdiť do najbližšieho pneuservisu bez potreby opravy na ceste. Dojazd pneumatiky Runflat poškodenej prepichnutím je však obmedzený na približne 80 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h.

Výhody

  • Zvýšená bezpečnosť pri prepichnutí
  • Jednoduchý, bezproblémový prístup k oprave bez nutnosti opravy na ceste

Nevýhody

  • Vyššia obstarávacia cena
  • Pneumatiky majú menší jazdný komfort kvôli tuhším bočniciam
  • Pneumatiky Runflat musia byť na vozidle súčasne na všetkých štyroch kolesách.
  • Vozidlo s týmito pneumatikami musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku (TPS)

Napríklad pneumatika Pirelli Winter Sottozero Serie III je vynikajúcou zimnou pneumatikou

3. Tesniace materiály - rýchla oprava defektu na ceste

tmelyTesniace prostriedky síce priamo nevyriešia prepichnutie, ale s relatívne malým úsilím a bez nutnosti demontáže kolesa ho utesnia. Tesnenie sa jednoducho aplikuje na pneumatiku cez ventil. Na nahustenie potrebujete kompresor alebo tlakový vzduchový sprej. Po roztočení kolesa sa tesniaca hmota odstredivou silou nanesie na vnútorný obvod pneumatiky a utesní prieraz.

Tesnenie môžete na pneumatiku nechať aplikovať aj vopred ako prevenciu pred prepichnutím, ale v tomto prípade odporúčame túto operáciu prenechať odbornému pneuservisu.

Oprava defektu pomocou tmelu je dočasná a na miesto opravy musíte jazdiť obmedzenou rýchlosťou. Maximálna rýchlosť sa líši v závislosti od súpravy. V prípade súpravy na opravu ContiComfort je to napríklad 80 km/h.

Výhody

  • Nízke náklady a hmotnosť tohto riešenia
  • Oprava bez demontáže kolesa
  • Jednoduchý a rýchly postup aplikácie na ceste

Nevýhody

  • Jednorazová oprava - po oprave sa musí zakúpiť nový tmel
  • Utesňuje prierazy len do priemeru 6-8 mm

4. Súprava lepidla na opravu

v-seal2 Lacnejšou možnosťou opravy defektu na ceste je použitie lepiacej súpravy. Ide síce o prácnejšiu metódu, ale po jej dokončení môžete pokračovať v jazde bežnou cestovnou rýchlosťou. Knôt namočený v lepidle sa aplikuje na miesto prepichnutia pomocou špeciálnej ihly. Lepenie je možné vykonať bez demontáže kolesa, ale v praxi je často lepšie, najmä pri zadnom kolese, koleso počas opravy demontovať. Podobne ako pri tmeloch je potrebné mať vo vozidle okrem súpravy lepidla aj prenosný kompresor na nafúknutie kolesa.

Výhody

  • Nízke obstarávacie náklady a nízka hmotnosť
  • Po utesnení defektu je možné pokračovať v jazde bežnou, neobmedzenou rýchlosťou

Nevýhody

  • Zložitejšia technológia opravy, s ktorou môžu mať neskúsení vodiči problémy
  • Knoty časom vysychajú - preto aj tento defekt musí byť odborne "opravený" v pneuservise
  • Na opravu je v niektorých prípadoch potrebná demontáž kolesa

5. Špeciálne pneumatiky s tesniacou vrstvou

Ak nedôverujete trvanlivosti tesniacich hmôt v spreji, môžete použiť niektoré zo špeciálnych pneumatík, ktoré majú zvýšenú odolnosť proti prepichnutiu. Jednou z takýchto "bezpečných" pneumatík je Continental Contiseal.

Princíp ochrany proti prepichnutiu je podobný ako pri preventívnom používaní tesniacej vrstvy. Originálna tesniaca zmes vo vnútri pneumatiky sa však nanáša špeciálnou technológiou priamo vo výrobe, takže nielen dokonale priľne k povrchu zmesi, ale je aj rovnomerne rozložená a zachováva si vysokú pružnosť počas celej životnosti pneumatiky.

contiseal_

Výhody

  • Preventívna ochrana proti prepichnutiu počas celej životnosti pneumatiky
  • V kombinácii s voliteľným systémom monitorovania tlaku (TPS) sú drobné prierazy úplne pod kontrolou
  • Nie je potrebné mať tieto pneumatiky na všetkých kolesách vozidla (napríklad sa môžu používať len na pravej strane, kvôli parkovaniu na obrubníkoch a štiepaných ramenách)

Nevýhody

  • Vyššie obstarávacie náklady
  • Tesniaci prostriedok utesňuje len prierazy s priemerom do 6-8 mm
  • Vyššia hmotnosť pneumatiky
  • Nerieši problém s prepichnutými bočnicami

Zimné pneumatiky s touto technológiou sú napríklad Continental ContiWinterContact TS 850.

6. Rezerva je najväčšia istota

Hoci v súčasnosti existuje mnoho možností, ako sa vysporiadať s defektom pneumatiky, jednou z najistejších alternatív je stále klasická výmena rezervného kolesa. Ide o prácne riešenie, ale ihneď po výmene môžete pokračovať v bežnej cestovnej rýchlosti. Výmena rezervného kolesa môže ľahko vyriešiť aj prepichnutie bočnice, ktoré zatiaľ žiadny iný systém nedokáže vyriešiť.

rezerva-v-aute

Výhody

  • Jediný systém, ktorý rieši aj prerazenie bočnice
  • Možnosť pokračovať v jazde pôvodnou rýchlosťou

Nevýhody

  • Vysoká hmotnosť a veľké rozmery na uskladnenie vo vozidle
  • Náročnejšia oprava, ktorá si vyžaduje demontáž kolesa z vozidla
  • Neustála kontrola tlaku a stavu náhradnej pneumatiky

Myslite predovšetkým na bezpečnosť
Pri jazde spoznáte prepichnutú pneumatiku podľa toho, že sa vozidlo otočí z priameho smeru na stranu prepichnutia. V takom prípade je dôležité zastaviť pomaly a čo najskôr. Dbajte na to, aby ste nebrzdili prudko. Už v tomto momente myslite na bezpečnosť a vyberte si miesto na zastavenie, kde budete mať dobrý výhľad na svoje vozidlo. Pred vystúpením zapnite výstražné svetlá a nezabudnite si obliecť reflexnú vestu. Pred opravou nezabudnite označiť svoje vozidlo výstražným trojuholníkom.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.