Zimné, letné, celoročné... pre bežného vodiča vyzerajú všetky pneumatiky navonok rovnako. Vyvstáva tak napríklad otázka: "Prečo by som mal vymeniť zimné pneumatiky za letné?". Pneumatiky však rozhodne nie sú rovnaké. Z hľadiska počtu drážok, rezu, dezénu a zmesi behúňa sa letné a zimné pneumatiky líšia ako deň a noc. Zistite, prečo by ste nemali odkladať protektorovanie.
Letná pneumatika
Vysoká tepelná odolnosť a perfektná reakcia pri vysokých rýchlostiach aj pri minimálnej hĺbke dezénu 1,6 mm. To sú vlastnosti, ktoré charakterizujú vysokokvalitné letné pneumatiky.
Dôvody na výmenu za letné pneumatiky
- Nižšia spotreba paliva a vyšší kilometrový výkon. Vďaka špeciálnej zmesi sa dezén dokonale prispôsobuje extrémnemu teplu a nezmäkčuje sa. Pri miernych teplotách naopak zmäkne, a tak dokonale priľne k suchej alebo mokrej vozovke. Tým sa výrazne znižuje valivý odpor.
- Vynikajúca ovládateľnosť a kratšia brzdná dráha. Pneumatika je zvyčajne vybavená jednoduchým vzorom blokov, ktoré plnia rôzne funkcie. Ich veľkosť zároveň zväčšuje kontaktnú plochu s vozovkou.
- Vynikajúca ochrana proti aquaplaningu. Po celom dezéne nájdete široké kanály a podporné drážky, ktoré sú určené predovšetkým na odvod vody.
Viete, že..
...letné pneumatiky sa pri teplotách pod +7 °C stávajú krehkými a strácajú svoje jazdné vlastnosti. Ak ich budete používať v zime, nielenže ich rýchlo zničíte, ale budete hazardovať so svojím životom.
Prečo prezúvať na zimné pneumatiky
Od 1. októbra 2024 v celej EÚ platí, že za zimnú pneumatiku je možné označiť iba dezén s označením snehovej vločky (3PMSF). Samotné označenie M+S preto už nestačí.
V minulosti totiž často dochádzalo k voľbe nevhodných pneumatík, pretože M+S sme mohli často vidieť aj na univerzálnych a terénnych modeloch, ktorých zmes neobsahuje dostatočné množstvo siliky. Vzorka sa neprispôsobí zmenám teplôt a stráca rýchlo jazdné vlastnosti.
Vyberajte preto len plášte s alpským symbolom snehovej vločky (3PMSF). Ten na sebe majú všetky zimné pneu s DOT mladšie ako 3919 (týždeň a rok). Symbol predstavuje potvrdenie, že pneumatika prešla objektívnym testovaním v súlade s predpismi UNECE a spĺňa bezpečnostné limity.
Jazdné vlastnosti zimných pneumatík
- Vynikajúca ovládateľnosť na snehu, rozblatenom snehu a zmrznutom asfalte. Vďaka vysokému obsahu prírodného kaučuku zostáva zimná pneumatika pružná aj pri teplotách pod bodom mrazu. Čím mäkší je dezén, tým lepšia je priľnavosť na ceste.
- Vynikajúca priľnavosť a krátka brzdná dráha v zimných podmienkach. Každý blok dezénu obsahuje stovky malých drážok, ktoré zabezpečujú rýchly odvod vody, a tým aj ochranu pred aquaplaningom. Okrem toho sa ako pazúry zarývajú do snehu a ľadu, čím zabraňujú preklzávaniu pneumatiky.
- Dokonalá trakcia na snehu a ľade. Hlboký dezén behúňa pri každom zatočení naberá sneh a ukladá ho do širokých kanálov. Najlepšie funguje na snehu a ľade.
Chcem si vybrať zimné pneumatiky
Vedeli ste, že..
...zimné pneumatiky sú najúčinnejšie pri teplotách pod +7 °C. To sa vám pri letnom dochádzaní do práce dvakrát neoplatí. Po prvé, rýchlo ich opotrebujete, čo vedie k výdavkom na nové pneumatiky. Po druhé, dezén vás zradí v krízových situáciách a pridá ďalšie nešťastné čísla do štatistík českých ciest.
Celoročné pneumatiky len pre príležitostných vodičov
Ak ročne najazdíte menej ako 15 000 km a nebývate v horských oblastiach, celoročné pneumatiky sa vám oplatia. Musíte si však uvedomiť, že ide o kompromis medzi letným a zimným dezénom. V praxi to znamená, že celoročné pneumatiky sa v lete len ťažko vyrovnajú letným a v zime zimným pneumatikám.
Celoročné pneumatiky sú ideálne na jazdu po upravených cestách.
Prečo prejsť na celoročné pneumatiky
- Nižšia spotreba paliva ako pri suchých zimných pneumatikách. Celoročný dezén je navrhnutý s menším počtom lamiel, čo znižuje valivý odpor.
- Nezaskočí vás neočakávaná zmena počasia. Špeciálna zmes sa hravo prispôsobí extrémnym teplotným výkyvom.
- Šetrí čas a peniaze na sezónne prezúvanie a skladovanie druhej sady pneumatík.
Chcem si vybrať celoročné pneumatiky
Vedeli ste, že...
...zmes celoročných pneumatík je zvyčajne mäkšia a zahrieva sa rýchlejšie ako bežný letný dezén. Preto sa v horúčavách opotrebúvajú rýchlejšie ako sezónne pneumatiky.
Celoročné pneumatiky sú mäkšie napríklad preto, že obsahujú vyšší podiel kremíka ako letné pneumatiky. Zimné pneumatiky však obsahujú ešte viac kremíka, a preto najlepšie odolávajú snehu a nízkym teplotám.
Porovnanie brzdnej dráhy letných a zimných pneumatík
Brzdná dráha pri rýchlosti 60 km/h (sneh, zľadovatený sneh, -1 °C).
Brzdná dráha pri rýchlosti 100 km/h (betón, mokro, +5 °C).
Brzdná dráha pri rýchlosti 100 km/h (betón, sucho, -5 °C).