S nákupom nového auta sa spája základná starostlivosť a servis. Každý vodič a majiteľ auta by mal vedieť doplniť chladiacu kvapalinu, skontrolovať tlak v pneumatikách, vedieť kedy a s čím vyraziť do autoservisu a tiež poznať, čo autu (ne)svedčí. Pokiaľ patríte medzi novopečených majiteľov auta, je tento článok určený práve vám.
Ako často jazdiť s ojazdenou do autoservisu
S ojazdenou vyrážajte do servisu každých 10 až 15 000 kilometrov. Oplatí sa to. Často stačí vymeniť niekoľko drobností za pár stoviek a ide sa ďalej. Pokiaľ k tomu nedôjde, zarábate si na závažnejšie a drahšie problémy, nehovoriac o bezpečnosti.
Urobte si poriadok v tom, čo auto pravidelne potrebuje
V každom aute sa nachádza niekoľko druhov kvapalín (olej, brzdová a chladiaca kvapalina), ktoré treba pravidelne meniť a občas aj doplniť. Okrem toho by ste mali pri aute so železnou pravidelnosťou kontrolovať batériu, meniť filtre a brzdové súčiastky.
Vďaka podrobným návodom na YouTube sa do mnohých vecí môžete pustiť sami, ale pokiaľ nepatríte medzi technické typy a v autách sa veľmi nevyznáte, radšej to nerobte.
1) Brzdové doštičky a brzdová kvapalina
Brzdy sú tým najdôležitejším, čo musíte v aute udržiavať. Postupne sa však opotrebovávajú a potrebujú výmenu. Brzdové doštičky a kotúče meňte po 2 rokoch a vždy, keď budú obrúsené. Nezabúdajte ani na brzdové hadičky.
Aby všetko šliapalo, ako má, nezabúdajte ani na výmenu brzdovej kvapaliny, ktorá zjednodušene povedané prenáša váš povel (zošliapnutie brzdového pedála) cez posilňovač k samotným brzdám. A ako všetko aj brzdová kvapalina starne, klesá jej výkon (nadväzuje na seba vzdušnú vlhkosť a tým sa znižuje jej bod varu = degraduje) a zhruba po 2 rokoch potrebuje vymeniť.
Znečistené brzdy nechávate napospas korózii, čo môže do budúcna znamenať nákladné opravy.
2) Chladiaca kvapalina
Motor sa počas jazdy postupne zahrieva, aby sa neprehrial a nepoškodil, potrebuje chladenie, ktoré zaisťuje chladiaca sústava s chladiacou kvapalinou. Každé auto potrebuje na prevádzku inú, akú potrebuje to vaše, zistíte v manuáli vozidla alebo na nádržke.
Chladiaca kvapalina sa riedi v pomere 50:50 s destilovanou vodou. Bežne sa dolieva 1 až 2 dl ročne, pretože systém dokonale netesní. Pokiaľ ju musíte dolievať častejšie, navštívte autoservis. Raz za 2 roky by ste ju mali úplne vymeniť.
3) Filtre
Všetky vstupy do motora sú vybavené filtrami: palivový, olejový a vzduchový. Zabraňujú prenikaniu nečistôt do systému.
- Palivový filter zachytí nečistoty z benzínu či nafty. Mal by sa v prípade benzínového motora meniť zhruba po 150 000 km alebo raz za 5 rokov a pri dieseli po 60 000 kilometroch alebo raz za 2 roky. Upchatý palivový filter poznáte podľa nepravidelného chodu motora, zlého ťahu auta do kopca a celkovo slabého výkonu.
- Vzduchový filter zachytáva nečistoty zo vzduchu, ktorý ide do motora, a musí byť v dobrej kondícii. Inak si motor natiahne vzduch škárou medzi hadicami aj s nečistotami, čo môže poškodiť turbo – jeho oprava nie je práve lacnou záležitosťou. Vzduchový filter preto meňte raz ročne.
- Olejový filter vymieňajte spolu s olejom.
- V aute nájdete ešte kabínový filter, ktorý zaisťuje čistý vzduch vo vnútri auta a mení sa raz do roka.
4) Motorový olej
Najdôležitejšou kvapalinou v motore je olej, ktorý všetko premazáva a zároveň sa postupne spotrebováva. Bez neho by sa motor zadrhol. Kontrolujte ho preto raz za 14 dní a po každej dlhšej ceste. Hladina oleja musí byť medzi ryskami na mierke, ideálne v hornej polovici.
Olej musíte raz za 15 tisíc kilometrov alebo každých 12 až 18 mesiacov (záleží, čo nastane skôr) kompletne vymeniť. Ak si na to trúfate, môžete to skúsiť sami, ale počítajte s tým, že je to pomerne špinavá záležitosť.
5) Autobatérie
Kontrolu napätia autobatérie vykonávajte pred každou zimou. S klesajúcou teplotou spomaľujú chemické reakcie potrebné na vznik elektrického prúdu v batérii = výkon batérie klesá. Čo v praxi znamená, že keď mrzne, nenaštartujete. Stav batérie vám overí v autoservise alebo to môžete skúsiť sami pomocou multimetra či digitálneho voltmetra do autozapaľovača.
Problémy s autobatériou väčšinou riešia majitelia áut starších ako 15 rokov. Menšie opraviteľné komplikácie však môžu nastať aj skôr.
Ako kontrolovať pneumatiky
Pneumatiky sú tým jediným, čo spája vaše vozidlo s cestou a čo zaisťuje odozvu na riadenie. V praxi to sú len 4 plôšky s veľkosťou dlane – preto by mali byť vo vynikajúcej kondícii.
1) Vizuálna kontrola
Pneumatiky kontrolujte vizuálne pri každom tankovaní. Hľadajte vypukliny, prasklinky v gume a predmety zapichnuté v behúni. Pokiaľ niečo z toho objavíte, je pravdepodobne čas na novú sadu.
2) Tlak v pneumatikách
Hodnoty tlaku v pneu určuje výrobca auta a nájdete ich na karosérii (dvere u vodiča, viečko od nádrže, slnečná clona) alebo v manuáli vozidla. Kontrolujte ich čo 14 dní a pred každou dlhšou cestou, a to pomocou kompresora na benzínke, ručného tlakomeru. Pri novších autách vidíte hodnoty tlaku TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) na displeji palubnej dosky.
S tlakom v pneumatikách sa naučte pracovať. Keď poveziete viac ľudí alebo väčší náklad, prifúknite ich. Pneumatikám nesvedčí príliš nízky ani príliš vysoký tlak v pneumatike.
3) Hĺbka vzorky
Minimálna hĺbka vzorky je 1,6 mm pri letných a 3 mm pri zimných pneumatikách, pokiaľ budete mať nižšie hodnoty, koledujete si o pokutu a tiež hazardujete so svojou bezpečnosťou. Zjazdené pneu nemajú výrobcom deklarovanej kvality. Hĺbku vzorky merajte pomocou hĺbkomera v pozdĺžnej drážke, a to hneď na niekoľkých miestach.
Pokiaľ sa už blížite k hraničným hodnotám, žmurknite na návod, ako správne vybrať pneumatiky. A rovno si tiež prečítajte si, čo s tými starými. Všeobecne sa oplatí sledovať výsledky nezávislých testov pneumatík.
K cenovo dostupnému obutiu patria dezény od značky Kormoran alebo Barum. Vynikajúcim pomerom ceny a kvality sa pýši Hankook a Kleber ak prémiovým držiakom patrí ikonický Michelin a Continental.
Nemerajte hĺbku len na jednom mieste. Hĺbka v jednotlivých drážkach sa môže líšiť aj o viac ako 1 milimeter.
Starostlivosť o interiér a exteriér nie je zbytočný luxus
Nie je nad to zasadnúť do čistého a voňavého auta. Mať pekne nablýskané auto nie je zbytočný luxus ani rozmarnosť. Je to rýdzo praktické. Hrubé nečistoty, ktoré sú na aute dlhšiu dobu, vedú k poškodeniu laku a rýchlejšej korózii. Pokiaľ vozidlo pravidelne umyjete a lak ešte preleštíte vhodnou autokozmetikou, nebudú sa na ňom toľko usadzovať nečistoty a vydržia dlhšie ako nové.
Udržiavaný interiér auta vám nielen spríjemní cestu, ale bude to vyzerať dobre, keď niekoho poveziete alebo sa rozhodnete auto predať. Len si spomeňte, na čo ste sa sústredili, pri nákupe svojho prvého auta (stav sedačky vodiča, radiacej páky, volantu…).
Čistě umyté auto není žádná marnivost. Dobrá péče o lak se vám vrátí, pokud budete jednou auto prodávat.
Ako šetrne jazdiť a starať sa o auto, aby dlho vydržalo
Veľký vplyv na stav a kondíciu auta majú vaše vodičské návyky. Ak sú zlé, auto odrovnáte rýchlejšie a miniete viac peňazí za servis.
- Po naštartovaní dajte motoru chvíľku na rozohriatie. Nevytáčajte ho viac ako na 2 500 otáčok.
- Rovnako plynulo by mal motor vychladnúť. Po dlhej jazde po diaľnici, kde auto podávalo veľký výkon, mu dajte čas na postupné vychladnutie = pár minút pomalej jazdy alebo nechajte motor 3 až 4 minútky bežať, kým ho vypnete.
- Nestojte na spojke, keď nemusíte. V autoškole to síce bola železná istota, ale pri vlastnom aute to nerobte.
- Jazdite plynule. Jazdu v štýle brzda plyn prenechajte pretekárom.
- Tankujte kvalitné palivo. Nenechajte sa nalákať podozrivo nízkymi cenami.
- Pokiaľ môžete, schovávajte auto do garáže alebo krytého státia.
Viac užitočných tipov, ako jazdiť šetrne, nájdete v našom ďalšom článku 10 chýb, ktorými ničíte svoje auto.
Nenašli ste v článku, čo hľadáte?
Mrknite na predchádzajúce diely nášho seriálu o autoškolách.
- 1. DIEL seriálu o autoškolách | Ako urobiť autoškolu na prvýkrát
- 2. DIEL seriálu o autoškolách | Ako sa nenechať napáliť pri nákupe ojazdeného auta
- 3. DIEL seriálu o autoškolách | 4 administratívne kroky, ktoré vás čakajú pri kúpe ojazdeného auta