Filter pevných častíc (DPF)

01.01.2025 , Erika Kajtárová

Nemusíte byť fanúšikom elektromobilov a uhlíkovej neutrality, aby ste ocenili, že povinné filtre pevných častíc (DPF) urobili vzduch na Slovensku oveľa dýchateľnejší. Stačí zájsť na dovolenku do niektorej rozvojovej krajiny a rýchlo si uvedomíte, ako rýchlo sme si odvykli na toxický zápach splodín.

V dnešnom článku sa pozrieme na to, ako filter pevných častíc vlastne funguje, ako sa oň starať, ako riešiť výmenu – a čo vám hrozí, ak váš filter nefunguje, ako má.

AdobeStock_219517394

Zavedenie povinných filtrov pevných častíc výrazne zvýšilo kvalitu ovzdušia najmä v okolí ciest.


Čo sa v článku dozviete?


Čo je filter pevných častíc (DPF)?

Filter pevných častíc (DPF – Diesel Particulate Filter) je zariadenie inštalované vo výfukovom systéme dieselových motorov. Jeho úlohou je zachytávať pevné častice (sadzí) obsiahnuté vo výfukových plynoch, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty.Významne tým znižuje množstvo škodlivých emisií vypúšťaných do ovzdušia.


Ako DPF funguje?

Zjednodušene povedané funguje filter pevných častíc ako sito. Sadze sa v ňom usadzujú, zatiaľ čo zvyšok výfukových plynov prejde ďalej.

Časom sa filter zaplní a je potrebné, aby sa „vyprázdnil“, aby nestratil svoju účinnosť. Tento proces sa nazýva regenerácia. Pri nej sa filter zahreje na vysokú teplotu (okolo 600 ° C) a sadze sa spáli na jemný popolček, ktorý už vo filtri nezostáva. Regenerácia môže prebiehať dvoma spôsobmi:

  • Pasívna regenerácia: K tomu dochádza automaticky pri dlhšej jazde na diaľnici, kedy sa výfuk prirodzene zahreje vďaka vysokým otáčkam motora.
  • Aktívna regenerácia: Pokiaľ auto jazdí skôr na kratšie vzdialenosti, riadiaca jednotka motora zvýši teplotu vo filtri vstreknutím paliva do výfuku, aby spálenie sadzí prebehlo aj pri nižšej záťaži.

Filter pevných častíc teda funguje ako samočistiaci systém, ktorý nie je potrebné ručne vyprázdňovať.

NÁŠ TIP: Auto by ste mali vziať na dlhšiu prechádzku aspoň raz za 1–2 týždne, aby došlo k pasívnej regenerácii. Choďte aspoň 20–30 minút pri rýchlosti minimálne 60 km/ha vo vyšších otáčkach (2000–3000 ot./min, podľa typu motora). Predĺžite tým životnosť filtra i celého motora.


Ako predísť problémom s filtrom pevných častíc?

Okrem pravidelných dlhších ciest tohto môžete pre správne fungovanie vášho filtra pevných častíc (a poťažmo aj motora) urobiť oveľa viac.

  • Tankujte kvalitné palivo. Dieselové motory sú na kvalitu paliva všeobecne citlivejšie ako tie benzínové. Tankujte preto na overených čerpacích staniciach, ktoré ponúkajú palivo s nízkym obsahom síry. Nekvalitná nafta zvyšuje produkciu sadzí a znečisťuje filter rýchlejšie.
  • Pridávajte do paliva aditíva. Kvalitné aditíva podporujú čisté spaľovanie paliva, znižujú tvorbu sadzí a uľahčujú regeneráciu filtra. Sú obzvlášť vhodné pre autá, ktoré často jazdia krátke trasy alebo majú vyššie nároky na údržbu DPF.
  • Používajte správny a kvalitný olej. Vyberajte iba oleje schválené výrobcami pre motory s DPF, často označené ako „low-SAPS“ (s nízkym obsahom sulfátového popola, fosforu a síry). Nesprávny olej môže zanechávať zvyšky, ktoré filter zanášajú.
  • Vyhnite sa dlhodobému jazdeniu v nízkych otáčkach. Pri dieselových motoroch je optimálne udržiavať otáčky medzi 1800 – 2500 ot./min (podľa typu motora). Príliš časté rozjazdy a krátke jazdy v meste môžu spôsobiť, že filter nestihne dostatočne zachytávané sadze spáliť.
  • Nenechávajte motor bežať naprázdno. Dlhé státie s bežiacim motorom na voľnobeh zvyšuje produkciu sadzí a nedáva motoru šancu dosiahnuť potrebnú teplotu pre regeneráciu.
  • Udržujte motor v dobrej kondícii. Nečakajte, kým sa rozsvieti niektorá kontrolka. Dbajte na pravidelné servisné prehliadky, dekarbonizáciu motora, včasnú výmenu oleja a vzduchového aj palivového filtra. Strážte tiež stav vstrekovačov paliva a turbodúchadla, ktoré môžu spôsobiť zlé spaľovanie, čo vedie k vyššej tvorbe sadzí.

AdobeStock_246744496

Takto vyzerá u väčšiny áut rozsvietená kontrolka zaneseného filtra pevných častíc.


Podľa čoho poznám, že je filter pevných častíc zanesený?

Pokiaľ je filter príliš zaplnený sadzami a regenerácia neprebieha správne, vaše auto vás na to obvykle upozorní – v lepšom prípade rozsvietením patričnej kontrolky, v horšom prípade potom nepriamo napr. stratou výkonu. Pri čom by ste mali spozornieť?

  • Rozsvieti sa kontrolka DPF na palubnej doske. Pokiaľ máte novšie auto, kde všetko funguje ako má, samo vás na zanesený filter upozorní. Ikonka vyzerá ako obdĺžnik s bodkami vo vnútri alebo ako výfuk.
  • Znížený výkon motora a pomalší rozjazd. Auto môže strácať ťah, motor sa zdá slabší a nereaguje ako obvykle. To je spôsobené zvýšeným spätným tlakom výfukových plynov. Auto môže horšie zrýchľovať, najmä pri vyšších rýchlostiach alebo v kopcoch.
  • Zvýšená spotreba paliva. Zanesený filter spôsobuje, že motor musí viac „pracovať“, aby vytlačil výfukové plyny von, čo zvyšuje spotrebu.
  • Spustenie núdzového režimu motora. Pokiaľ je filter veľmi zanesený, môže auto prejsť do núdzového režimu, kedy je výkon výrazne obmedzený. Aj v takom prípade sa obvykle rozsvieti príslušná kontrolka motora. Tento režim slúži na to, aby sa zabránilo vážnemu poškodeniu motora.
  • Viditeľný dym z výfuku. Diesely s funkčným filtrom pevných častíc vypúšťajú len minimum dymu. Ak si všimnete čierny oblak, filter je takmer určite zanesený alebo vážne poškodený.
  • Zápach výfukových plynov. Pokiaľ regenerácia DPF neprebieha správne, môžete cítiť várazný zápach nespálených sadzí a nafty.

NÁŠ TIP: Nie ste si istí, že DPF funguje správne? Vyskúšajte jednoduchý test (ktorý oceníte aj pri kúpe auta z druhej ruky). Vezmite papierovú vreckovku a utrite vnútornú časť koncovky výfuku. Pokiaľ sa vreckovka obalí vrstvou sadzí, je filter upchatý, nefunkčný, alebo úplne chýba.


Aká je životnosť DPF filtra?

Životnosť filtra pevných častíc (DPF) závisí od celého radu faktorov. Medzi ne patrí napríklad typ motora, kvalita oleja a paliva, štýl jazdy - a tiež to, ako často prebiehala pasívna regenerácia a pravidelná údržba auta. Všeobecne sa dnes životnosť DPF pohybuje medzi 120 000 až 250 000 kilometrami, ale môže byť aj dlhšia či kratšia.

Aj napriek správnej údržbe však filter nevydrží večne. Na rozdiel od sadzí, ktoré je možné spáliť pri regenerácii, sa totiž popol (nespaliteľné zvyšky, napríklad z oleja) sa vo filtri hromadí trvalo. Časom sa filter zaplní natoľko, že ho treba vyčistiť alebo vymeniť. Pravidelné čistenie DPF filtra v autoservise môže predĺžiť celkovú životnosť o 50–80 %.

AdobeStock_103411853

Životnosť moderných DPF filtrov je až 250 000 kilometrov.


Čo riskujete pri jazde s chýbajúcim alebo nefunkčným DPF filtrom?

Všetky dieselové motory, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 5, vydanú v roku 2009 a novšie vozidlá, sú povinne vybavené DPF filtrom. Jazda s nefunkčným alebo chýbajúcim filtrom pevných častíc (DPF) má vážne následky – a to ako právne, tak na vaše vozidlo aj životné prostredie.

  • Pokuta aj vyradenie auta z prevádzky. Jazda bez funkčného filtra pevných častíc (DPF) je v Európskej únii aj v mnohých ďalších krajinách nezákonná, pretože vozidlo nespĺňa emisné normy. Pokuta za tento priestupok môže presiahnuť niekoľko 1000 €. Okrem finančnej sankcie hrozia aj vážnejšie dôsledky, ako je:
  1. zadržanie technického preukazu,
  2. sňatie registračných značiek
  3. odtiahnutie vozidla na náklady majiteľa
  4. trvalé vyradenie z registra, čo znamená zákaz ďalšej prevádzky.

Na technickej kontrole (STK) je vozidlo bez funkčného DPF automaticky označené ako nevyhovujúce, čo sa zapíše do registra vozidiel a výrazne znižuje jeho cenu, čím sa značne sťaží jeho predaj.

  • Poškodenie auta a zvýšená spotreba. Bez filtrácie sa sadze dostávajú späť do motora, čo môže poškodiť turbodúchadlo, ERG ventil, vstrekovače a výfukový systém. Zároveň dochádza k nerovnomernému spaľovaniu, čo zvyšuje spotrebu paliva. Ak je filter upchatý, musí motor navyše bežať na vyšší výkon, aby vytlačil výfukové plyny cez všetky prekážky.
  • Znečistenie vzduchu aj životného prostredia. Filter DPF zachytáva až 95 % pevných častíc, ktoré obsahujú karcinogénne látky. Tým vystavujete svoje okolie celému radu zdravotných rizík. Sadze a škodliviny tiež priľnú na vegetáciu, kontaminujú pôdu a vodu. Tieto látky sú toxické pre rastliny, živočíchy aj mikroorganizmy.

Pri cestovaní do zahraničia potom pribúdajú aj ďalšie riziká. V niektorých krajinách, ako je Rakúsko alebo Nemecko, môže cestná kontrola, uskutočnená napríklad siahnutím do výfuku bielou rukavicou, viesť k sprievodu na najbližšiu STK. Ak sa podozrenie potvrdí, hrozí pokuta až 5 000 eur. V takom prípade polícia okamžite zastaví vozidlo a zakáže ďalšiu jazdu.

AdobeStock_58101276

Pokiaľ si nie ste istí, že váš filter pevných častíc funguje správne, môžete si v servise nechať zmerať množstvo emisií.


Je lepšie opraviť filter pevných častíc, alebo kúpiť nový?

Tu neexistuje univerzálna odpoveď – záleží totiž na konkrétnom stave DPF filtra, plánoch s autom do budúcnosti aj vašich finančných možnostiach.

Oprava alebo čistenie DPF

Túto variantu odporúčame najmä vtedy, keď má vaše auto už niečo za sebou a nechcete do neho investovať veľké čiastky. Oprava filtra je totiž obvykle oveľa lacnejšia ako jeho výmena za nový. Cena sa pohybuje väčšinou medzi 100 a 200 eurami pri osobných a dodávkových vozidlách, pri väčších vozidlách potom začína okolo 300 eur a môže byť vyššia. Je však dôležité počítať s tým, že v uvedenej cene nie je zahrnutá montáž a demontáž filtra, ktorá môže cenu navýšiť o ďalších 50 až 100 eur. Konečná čiastka závisí aj od rozsahu a zvolenej metódy čistenia alebo opravy.

Ďalšou výhodou je, že oprava často prebehne už počas jediného dňa, takže svoje auto môžete čoskoro opäť plnohodnotne využívať. Ak nie je filter mechanicky poškodený, technológia FCM dokáže obnoviť až 98 % jeho pôvodného výkonu. V prípade mechanického poškodenia však oprava môže životnosť filtra predĺžiť iba o niekoľko rokov.

Výmena DPF za nový

Kúpa nového filtra predstavuje značnú investíciu, ktorá sa podľa značky a modelu auta pohybuje zhruba medzi 300 a 1500 € pri štandardných vozidlách. Pri prémiových alebo luxusných automobiloch môžu ceny presiahnuť aj 2000 . Preto je dôležité dobre zvážiť, ako dlho plánujete auto ešte používať, a či sa takáto investícia skutočne oplatí. V niektorých prípadoch je navyše filter v stave, keď jeho oprava už nie je možná.

Ak však opomenieme vyššiu cenu, má výmena DPF len samé výhody. Nový filter bude mať životnosť až 250 000 kilometrov, takže už ho najskôr nebude musieť nikdy znova meniť. Budete mať tiež istotu, že filter pomáha vášmu motoru dostať z auta maximum.

NÁŠ TIP:  Či už sa rozhodnete pre opravu alebo výmenu filtra, vyriešte aj príčinu, prečo k zaneseniu či poškodeniu došlo – inak sa bude problém opakovať. Či už sa jedná o mechanický problém (napr. výmena chybných vstrekovačov) alebo príliš pomalá jazda, kvôli ktorej nedochádzalo k pasívnej regenerácii filtra.

Aktualizované 11. augusta 2025

Odporúčame články:

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.