Tipy pre jazdu na snehu a ľade a pri slushplaningu

01.08.2020 , Erika Kajtárová

Ujazdený sneh a poľadovica v kombinácii so snehovými jazykmi priamo vyzýva k opatrnosti a odľahčeniu nohy ako na plyne, tak na brzde. Ako si poradiť v krízových situáciách, a ako sa zachovať, aby vás ich cestou stretlo čo možno najmenej, sa dočítate v tomto článku.


7 pravidiel jazdy v zimných mesiacoch

Veľa pravidiel bezpečnej jazdy na snehu platí aj v bežnej prevádzke. Pár špecialít tu predsa len nájdeme.


1. Sebavedomie stranou, hlavne v zákrutách

Pomalé ruky na volante a plynulé, jemné, ovládanie plynového aj brzdového pedála, je tým najefektívnejším, čo môžete urobiť preto, aby ste zabránili nedotáčavosti alebo pretáčavosti, vášho vozidla. Ako na bezpečný prejazd zákrutou?

  • Pred vjazdom do zákruty spomaľte.
  • Do zákruty nabiehajte z vonkajšej strany svojej polovice vozovky. Ak trasu nepoznáte, prispôsobte jazdu tak, ako by zákruta mala viesť ostro za roh.
  • Dostatočne skoro pred zákrutou jemne zošliapnite a podržte brzdový pedál**. Spomaľte na vhodnú rýchlosť pre prejazd zákruty. Pedálem nepumpujte. Ak má váš automobil ABS, spomalíte bez nebezpečenstva zablokovanie kolies.
  • Vyhnite sa prudkým pohybom volantom, nedržte volant ani jednou rukou, ani príliš kŕčovito. V zákrute jemne točte a nebrzdite.
  • po prejazde zákrutou môžete zvoľna pridať na plyne.

spojka v aute


2. Pozerajte sa okolo seba, premýšľajte aj za ostatných

Sneh dokáže predĺžiť brzdnú dráhu až trikrát. Sledujte prevádzku okolo seba aj ďaleko pred sebou, plánujte dopredu, ako svoje vozidlo povediete, aby jazda bola čo najplynulejšia. Riziko krízových situácií znížite na minimum, ak pôjdete tak, aby ste minimalizovali nutnosť brzdenia a nutnosť manévrov na poslednú chvíľu.

Pokiaľ predsa len budete v nečakanej chvíli musieť vozidlo prudko zastaviť, držte volant rovno a brzdu nezošľapujte nárazovo štýlom „dup a preč“, ale plynulo a plnou silou (pokúste sa využiť celú váhu tela). Tak docielite najefektívnejšie a najrýchlejšie spomalenie. Pri vozidlách bez ABS tlak na brzdu prerušujte.

Pneumatiky sú konštruované tak, aby mali najlepšie trakčné vlastnosti v priamom smere. Ak chcete po nich súčasne aj vyhýbací manéver, nebude výsledok taký účinný, ako keď budete pri brzdení držať kolesá v priamom smere jazdy, kedy môže pneumatika sústrediť svoje vlastnosti plne na brzdný moment.

Psychologická prekážka, držať volant rovno, pokiaľ sa rútim do stojacej kolóny áut, býva pre väčšinu vodičov síce veľká, ale žiadnym iným spôsobom neznížite rýchlosť svojho vozidla účinnejšie. Prudká snaha o zmenu smeru jazdy a vyhnutie sa prekážke bohužiaľ väčšinou končí šmykom a oveľa horšími následkami nehody. Prinajmenšom je deformačná zóna vozidla pri náraze spredu výrazne väčšia, než zboku.

3 rady pre plynulú jazdu

  • Plynulo všetkou silou zošliapnuť brzdový pedál.
  • Pred prekážkou brzdy uvoľniť, jemným výhybným manévrom sa pokúsiť prekážku obísť.
  • Znovu porovnať kolesá do smeru jazdy a úplne brzdiť.

3. Viac času, miesta aj obozretnosti

  • Zväčšite svoj odstup od automobilu pred vami, tým získate dostatok času na prípadné plynulé zastavenie.
  • Ak máte niekde byť v určitý čas, zdvojnásobte potrebný čas na cestu, lepšie dôjsť skôr ako vôbec.
  • Správajte sa ohľaduplne, na cestách, ktoré zužujú mantinely snehu včas uberte plyn a držte sa na svojej polovici vozovky. Suverénnou jazdou "po prostriedku" výrazne ohrozujete ostatných vodičov!
  • Vidieť a byť videný. Udržujte svoj automobil čistý, predovšetkým svetlá a čelné a zadné okno. Vodiči za vami ocenia, ak cez vaše vozidlo uvidí aj situáciu pred vami.
  • Nezastavujte pod kopcom, hrozí riziko, že sa už nerozbehnete, alebo naopak, že do vás narazia vodiči, idúci z kopca, ktorých vozidlo sa ľahšie môže stať neovládateľným.
  • Zvýšenú opatrnosť venujte mostom, nadjazdom a odbočovaniu na komunikáciu nižšej triedy. Na týchto miestach sa častejšie vyskytuje poľadovica a zhoršený stav povrchu.
  • Naučte sa, čo robiť, keď uviaznete v snehu alebo na poľadovici. Odstráňte sneh v okolí pneumatík a pomaly rozhojdajte automobil dozadu a dopredu. Nepretáčajte kolesá.
  • Vyskúšajte si, v ústraní na bezpečnom mieste, ako sa vaše vozidlo pri prudkom brzdení správa. V reálnej situácii potom skôr zachováte chladnú hlavu.

jazda na snehu autom v prírode


4. Vozte so sebou čo najkompletnejšiu zimnú výbavu

Aj keď budete jazdiť sebaopatrnejšie, sú veci, ktoré neovplyvníte. Ak uviaznete v mraze na niekoľko hodín v kolone alebo vás snehové jazyky vo fujavici nemilosrdne uzavrú na ceste 3. triedy, pár vecí pre vás bude na nezaplatenie:

  • Kvalitné zimné pneumatiky s dostatočnou vzorkou (minimum sú 3 milimetre).
  • Snehové reťaze.
  • Dostatok paliva v nádrži.

Odporúčame tiež:

  • Energetické tyčinky, čokoládu a fľašu pitia.
  • Teplú bundu, silné ponožky, čiapku, rukavice, zimné topánky.
  • Baterku.
  • Zapaľovač.
  • Štartovacie káble.
  • Lopatku na sneh.
  • Lieky, ktoré musíte pravidelne užívať.

5. Ako predísť slushplaningu?

Predovšetkým výberom kvalitných zimných alebo celoročných pneumatík, ktoré zamedzujú slushplaningu. Severský Nokian sa inšpiroval výsledkami aktuálnych výskumov. Podľa nich je roztopený sneh pre vodiča viac nebezpečný ako voda, ale aj ako ľad na vozovke. Vyvinul smerový dezén s inovačnými riešeniami sa tak zameriava na obmedzenie vzniku slushplaningu, teda strate kontaktu pneumatiky s podkladom na roztopenom snehu. Konkrétne pomáhajú šikmé a odsadené hrany v prednej časti dezénového bloku, ktoré odvádza topiaci sneh preč z dezénových drážok. Vďaka lešteným drážkam je odvod pri kontaktnej ploche ešte rýchlejší.

Čo je SLUSHPLANING?
Slushplaning je strata kontaktu pneumatiky s podkladom na roztopenom snehu. Je tu podobnosť ako pri aquaplaningu s tým rozdielom, že aquaplaning sa môže prihodiť iba na mokrej vozovke nepokrývajúcej žiadny sneh. Pri slushplaningu dochádza vo chvíli, keď sa sneh topí a tvorí zmes vody a snehu vždy v určitom pomere podľa aktuálnej situácie miestneho počasia.“

jazda autom na snehu


6. Ako sa zachovať pri slushplaningu?

Ako postupovať a riadiť vozidlo v situácii, kedy dôjde k slushplaningu je rovnaké, ako popisujeme v článku o aquaplaningu.

  • Nebrzdite, nepridávajte plyn, zbytočne netočte volantom - pokiaľ kolesá opäť "zaberú" mohli by ste dostať nezvládnuteľný šmyk.
  • Snažte sa držať kolesá v priamom smere, povolte pedál plynu, zošliapnite pedál spojky. Vzniknutý klin z vody a snehové brečky vozidlo spomalia, a tým sa pneumatika dostane opäť do kontaktu s vozovkou.

7. Na ľadovce udržujte naozaj veľké rozostupy

Jazda na ľade má veľa podobností s tou na snehu. Aj tu sa musíte vyhýbať prudkému zrýchleniu aj brzdeniu. Avšak jazda na snehu je oproti ľadovci prechádzka ružovým sadom. Vedeli ste, že na ľade býva brzdná dráha až 15-krát dlhšia ako na suchu? To znamená, že ak potrebujete bežne na zastavenie 10 metrov, na ľadovce vám nemusí stačiť ani 150 metrov.A to dokonca aj pri relatívne nízkej rýchlosti.

Buďte vždy pripravení na riziko šmyku. V takom prípade točte volantom v rovnakom smere, akým kĺže zadná časť vozidla. A NIKDY nešliapte pri stáčaní volantu na brzdu, hoci je to v danej situácii prvotná reakcia menej skúsených vodičov.

Aktualizované 02. 12. 2021

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.