Keď v roku 1936 fínska spoločnosť vypočula volanie vodičov, len ťažko by niekomu napadlo, že sa automobilový priemysel zmení od základu. Poďte s nami nazrieť na históriu značky Nokian, vďaka ktorej svet zbadal prvú zimnú pneumatiku.
Viac ako 120 rokov inovácií, testovania na severských ľadovcoch aj obrovské investície do výroby gumy výhradne z prírodných látok. Aj to sú jedny z dôvodov, prečo sa pneumatiky Nokian tešia u (nielen) českých vodičov takej popularite.
Príbeh slávnej značky sa však začína písať už v roku 1898. Skupina podnikateľov na čele s Eduardom Polónom zakladá v Helsinkách spoločnosť Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö s cieľom vyrábať galoše a technickú gumu pre priemysel.
Nákladné vozidlá musia jazdiť aj v zime, čo by na letnom obutí bola najmä vo Fínsku samovražda. Zdroj: nokiantyres.com
Kvôli rastúcej produkcii však vznikajú v hlavnom meste Fínska nepokoje, nato firma v roku 1904 sťahuje hlavnú továreň do mesta Nokia. Tu potom odkupuje aj spoločnosť Nokia Oy, ktorá dnes stojí napríklad za populárnymi mobilmi Nokia 3310.
Továreň ďalej rastie, rozrastajú sa počty zamestnancov aj škála produktov, ktoré spoločnosť vyrába. Patria medzi ne aj pneumatiky. Na prvé zimné obutie si však vodiči musia počkať ďalších 30 rokov.
Prvá zimná (celoročná) pneumatika na svete
Prvé plášte do zimných podmienok uzreli svetlo sveta v roku 1934. Určené boli ale výhradne pre kamióny. Od začiatku 30. rokov 20. storočia totiž prepravu konským záprahom postupne nahrádzajú nákladné vozidlá. Tie ale musia jazdiť aj v zime, čo by na letnom obutí bola najmä vo Fínsku samovražda. Spoločnosť Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö preto vyvíja zimný model Kelirengas – pneumatiku do nepohody.
Prvé zimné pneu Kelirengas (pneumatiku do nepohody) na dodávky. Zdroj: nokiantyres.com
S rozmachom automobilového priemyslu sa ale aj osobné autá rýchlo stávajú súčasťou bežnej dopravy. A obchodný riaditeľ spoločnosti Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö si dobre uvedomuje, že musia potreby zákazníkov a predajcov pneumatík vypočuť. V roku 1936 tak firma prichádza s prvou zimnou pneumatikou pre osobné vozidlá, ktorá nesie meno Hakkapeliitta.
Hoci je jej zmes takmer rovnaká ako pri letných pneumatikách, vzorka je iná. Na behúni sú priečne drážky, ktoré sa ľahšie zahrýzajú do snehu. S pneumatikami tak zrazu vyjdete aj zaviate kopce, pred ktorými by ste až do roku 1936 museli nasadzovať snehové reťaze. Sezónne prezúvanie navyše zatiaľ neexistuje, plášte Hakkapeliitta tak vodiči používajú celoročne.
S rozmachom automobilového priemyslu sa osobné autá rýchlo stávajú súčasťou bežnej dopravy. Zdroj: nokiantyres.com
Technológia Aramid pre celoživotný nájazd
Ak porovnáme prvé pneumatiky Nokian s tými súčasnými, rozdiel je priam kolosálny. Už tento rok (v čase spísania článku 2021) budú môcť vodiči prezuť na ohlásenú celoročnú novinku Nokian One. Tá údajne vydrží viac ako 120 tisíc kilometrov. Umožňuje to syntetický materiál Aramid, ktorý sa používa v nepriestrelných vestách. Inžinieri Nokianu zdá sa našli cestu, ako urobiť pneumatiky odolnejšie. Poďme ale poporiadku. K týmto revolučným nápadom musela spoločnosť ujsť dlhý kus cesty.
Od roku 1936 až do súčasnosti sa spoločnosť Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö rozrastá a zakladá ďalšie dcérske firmy. Jednou z nich je aj Nokia, ktorá spočiatku vyrába gumu, káble a papier. V roku 1963 sa ale púšťa do vývoja rádiotelefónu pre vojenské a záchranné služby, čo sa stane stavebným kameňom pre vznik populárnych mobilov Nokia.
Na konci 80. rokov 20. storočia vzniká ďalšia dcérska spoločnosť Nokian Tyres Limited, ktorá je reakciou na rýchlo sa rozvíjajúcu výrobu plášťov v rokoch 1968 a 1981. Do vývoja pneumatiky tak smerujú významné investície.
Inžinieri Nokianu si v priebehu rokov kladú otázku „Ako urobiť plášte odolnejšie?“. Odpoveď prichádza v roku 2015 v podobe syntetického materiálu, ktorý policajti používajú v nepriestrelných vestách. Aramid je extrémne pevný a zároveň žiaruvzdorný, čo sa hodí aj pri pneumatikách.
Fínska firma preto prichádza s nápadom pretkať zmes bočníc aramidovými vláknami. Tá je vďaka nim nielen pevnejšia, ale navyše ľahšie odolá tvrdým nárazom. Pri jazde sa taktiež deformuje výrazne menej ako bežné plášte. Pneumatiky sú tak pri jazde veľmi stabilné, čo má pozitívny vplyv na bezpečie.
V pneumatikách Nokian nájdete aramid, ktorý policajti používajú v nepriestrelných vestách. Zdroj: nokiantyres.com
V súčasnosti sa s technológiou Aramid stretnete prakticky pri všetkých pneumatikách Nokian. Medzi najobľúbenejšie modely patria napríklad zimné WR D4 a WR Snowproof, letné potom Wetproof a iLine.
Ako sa bude jazdiť na celoročnej pneumatike Nokian One zatiaľ nevieme. Ale pokiaľ si výrobca dá záležať rovnako ako pri predchádzajúcich modeloch, majú sa vodiči na čo tešiť.
Udržateľná budúcnosť vďaka 10 princípom
Ľudské práva, pracovné podmienky, životné prostredie a protikorupčné opatrenia. To sú hlavné kategórie, v ktorých nájdete 10 všeobecne prijímaných princípov pre udržateľnú budúcnosť značky Nokian.
Princípy vzišli z dobrovoľnej iniciatívy Global Compact pod záštitou OSN (Organizácia Spojených národov). Ide o záväzok členských štátov dodržiavať v podnikateľskej sfére ľudské práva, rovnaké pracovné podmienky, šetrný prístup k životnému prostrediu, a tiež bojovať proti korupcii. Aby spoločnosť mohla zastávať tieto uznávané princípy, musí pravidelne predkladať, akým spôsobom ich napĺňa.
Od roku 2015 je členom iniciatívy Global Compact aj spoločnosť Nokian Tyres, ktorá na 10 princípoch stavia stratégiu svojho podnikania. Jeden z hlavných cieľov je vyrábať pneumatiky s nízkym dopadom na životné prostredie.
Viac ako 90 % modelov Nokian tak patrí do najlepších kategórií valivého odporu A, B alebo C. Vďaka tomu vodiči vypustia ročne o 100 miliónov kg emisií CO₂ menej, než je štandardom. Podľa analýzy gumárenskej asociácie ETRMA sú totiž najbežnejšie používané pneumatiky pre osobné vozidlá práve tie s valivým odporom E.
Ľudské práva | Pracovné podmienky | Životné prostredie | Protikorupčné opatrenia |
Podniky by mali podporovať a rešpektovať ochranu medzinárodne uznávaných ľudských práv (v rámci svojho pôsobenia). | Podniky by mali dodržiavať slobodu združovania sa a skutočné uznanie práva na spoločné vyjednávanie. | Podniky by mali podporovať preventívny postoj k zmenám životného prostredia. | Podniky by mali bojovať proti všetkým formám korupcie vrátane vydierania a podplácania. |
Podniky by mali zabezpečiť, že neporušujú ľudské práva. | Podniky by mali podporovať odstránenie všetkých foriem násilnej a nútenej práce. | Podniky by mali prevziať iniciatívu na to, aby podporovali väčšiu zodpovednosť voči životnému prostrediu. | |
Podniky by mali podporovať účinné odstránenie detskej práce. | Podniky by mali podporiť rozvoj a šírenie ekologicky neškodných technológií. | ||
Podniky by mali podporovať odstránenie diskriminácie týkajúce sa zamestnania a povolania. |