Pneumatiky: faktor úspechu vo Formule 1

27.05.2015 , Erika Kajtárová

V cestnej premávke majú kľúčový vplyv na bezpečnosť. V automobilových závodoch rozhodujú o úspechu alebo neúspechu. Reč je o "čiernom zlate", ako ho ľudia v automobilovom priemysle nazývajú - o závodných pneumatikách. Dobre zvolené pneumatiky môžu preteky vyhrať, ale ani ten najlepší pretekár nemá šancu s tými zlými.

O desatiny sekundy môže pretekár prejsť trať rýchlejšie so správne nastaveným vozidlom. Ale to nemá porovnanie s tým, ako rýchlejšie sa dá prejsť trať so správne vybranými pneumatikami, ktoré môžu ušetriť dokonca celú sekundu. To je dôvod, prečo sú pneumatiky v strede pozornosti závodných tímov. Ale tu je háčik. Zatiaľ čo nastavenie vozidla môžu technici tímu ovplyvniť, voľba pneumatík je v ich rukách.

Talianska značka Pirelli je od roku 2011 jediným dodávateľom pre sériu Formule 1. Určuje zloženie pneumatík pre každý závod na základe predsezónneho testovania. Na závodný víkend dostane každý tím rovnaké pneumatiky v obmedzenom počte. Musí tiež počítať s tým, že niektoré pneumatiky budú musieť po pretekoch vrátiť späť podľa pravidiel Formule 1. Správna voľba z obmedzenej ponuky je teda kľúčom k úspechu.

Pneumatiky: faktor úspěchu ve Formuli 1

Aby to nebol hokej

Pirelli pre sériu Formule 1 pripravuje niekoľko druhov pneumatík s rôznymi zmesami. Každý typ má svoju vlastnú farbu pre lepšie rozpoznanie. Najmäkšie suché pneumatiky majú červenú alebo žltú farbu. Stredne tvrdé pneumatiky sú označené bielou farbou. Tvrdé pneumatiky majú oranžovú farbu. Pneumatiky pre mokré povrchy majú zelenú alebo modrú farbu.

Prehľad pneumatík

Typ Farba označenia Dezén Podmienky
Super mäkké Červená Bez drážok Sucho
Mäkké Žltá Bez drážok Sucho
Stredné Biela Bez drážok Sucho
Tvrdé Oranžová Bez drážok Sucho
Prechodné Zelená Plytké drážky Mokro (vlhký povrch)
Na mokro Modrá Hlboké drážky Mokro (stojatá voda)

V závodoch Formule 1 prevažuje agresívny štýl jazdy. Rovinky v plnej rýchlosti až 300 km/h, jazda štýlu "brzda - plyn" a preťaženie v zákrutách 5 G kladie pneumatikám veľké nároky. Ako je možné, že kus čiernej gumy dokáže odolávať takým silám a tlakom? Zvláda to najmä vďaka tuhej vnútornej štruktúre z nylonu a polyesteru. V chemickom zložení pneumatík síce prevláda ako základná surovina kaučuk, do zmesi sa ale pridáva stovka ďalších látok ako sadze, síra, olej na spracovanie, živica alebo zinok. Nesmie chýbať silika. Presné zloženie a pomer surovín si Pirelli chráni ako oko v hlave.

Priľnavosť na úkor životnosti

Pokiaľ sledujete preteky Formule 1 v televízii, iste ste si všimli, že závodné pneumatiky sú širšie a hladké. Tieto hladké kolesá, známe ako "slicks", sú určené pre suchý povrch. Ich hlavnou charakteristikou je vysoká priľnavosť, ktorá je však vykúpená kratšou životnosťou. Jazdci musia pneumatiky častejšie meniť, čo prispieva k atraktivite pretekov. Pre ešte lepšiu priľnavosť sú závodné pneumatiky často nafukované na nižší tlak ako pneumatiky cestné. Tlak pneumatík sa typicky pohybuje medzi 1,2 až 1,3 barmi.

Až doslúžim, chcem do Izmitu

Výroba pneumatík prebieha v meste Izmit neďaleko Istanbulu na základe špecifikácií z laboratórií v domovskom Miláne. Pneumatiky sa vyrábajú v západnom Turecku a po každom závode sa sem vracajú k recyklácii - ako použité, tak nepoužité. Výroba pre všetky závodné stajne na jeden zo seriálov Formule 1 trvá necelý týždeň.

formule závod 2

Pravidlá pre pneumatiky v závodoch Formule 1

  • Na pretekársky víkend dodá Pirelli pre každý tím 13 sád suchých pneumatík, 4 sady pneumatík pre prechodné podmienky a 3 sady mokrých pneumatík.
  • Suché pneumatiky sú rozdelené na hlavné tvrdšie a alternatívne mäkšie zmesi. Celkom je k dispozícii 7 sád tvrdších a 6 sád mäkších pneumatík.
  • Sadu tvrdších pneumatík používajú jazdci prvých 30 minút tréningu.
  • Po prvom a druhom tréningu musia jazdci vrátiť dve sady pneumatík, rovnako ako po kvalifikácii.
  • Pred kvalifikáciou musí každý tím vrátiť sadu z každej zmesi pneumatík (hlavné a alternatívne).
  • Pneumatiky pre prechodné a mokré povrchy sa smú používať iba za mokra.
  • Jazdci postupujúci do poslednej časti kvalifikácie môžu siahnuť po zmesi mäkkých. Potom ich musí vrátiť.
  • Piloti, ktorí neštartujú v poslednej časti kvalifikácie, môžu použiť mäkkú sadu pre závod.
  • Všetky tímy musia v priebehu závodu použiť aspoň dve sady suchých pneumatík, bez ohľadu na počasie.

Pirelli na Pneumatiky.sk

Hoci v našom e-shope nemáme k dispozícii pneumatiky pre Formula 1, ponuka pneumatík Pirelli je u nás široká. Účasť v sérii Veľkých cien má pre Pirelli dvojaký význam. Po prvé poskytuje neoceniteľnú reklamu a po druhé závody slúžia na ladenie a vývoj technológií. Nikde inde by Pirelli nezískalo také množstvo cenných poznatkov, ktoré môžu byť uplatnené aj pri výrobe bežných pneumatík.

Typickými príkladmi sú rady P ZERO a P7 Cinturato. Tieto pneumatiky sú vhodné nielen pre motoršport.

Pneumatiky Pirelli P ZERO

  • Vhodné pre závodné okruhy
  • Vynikajúce jazdné vlastnosti pri vysokých rýchlostiach
  • Dobrá stabilita aj za extrémnych podmienok

Pneumatiky Pirelli P ZERO | 225/40 R 18 92 Y

Pirelli P Zero malá

Pneumatiky Pirelli P7 Cinturato

  • Nízka hlučnosť
  • Vyvážené jazdné vlastnosti
  • Ekologická výroba

Pneumatiky Pirelli P7 Cinturato | 215/55 R17 94 W

Pirelli Cinturato P7 malá

Všetky pneumatiky Pirelli

Zdroj: Pirelli

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.