Pneumatiky na motocykel - všetko, čo o nich potrebujete vedieť

03.08.2023 , Erika Kajtárová

Motorkári sa o pneumatiky spravidla zaujímajú viac ako vodiči áut. Správne obutie je častá téma na motozrazoch i internetových fórach. Tých pár centimetrov štvorcových, ktorými pneumatiky dosadajú na vozovku, totiž rozhoduje o tom, ako bude motocykel reagovať v bežných aj kritických situáciách. Či už jazdíte v Supersporte, alebo dávate prednosť pohodliu Chopperu, preferujete vrtkosť skútra v mestskej premávke alebo brázdite cesty na Endure, obutie potrebujete mať vždy 100 % spoľahlivé.


Ako fungujú motocyklové pneumatiky

Hlavnou funkciou pneumatiky je niesť hmotnosť motocykla, prenášať silu motora na kolesá a pri prednom kolese tiež riadenie smeru jazdy. Pneumatika je aj súčasťou odpruženia motocykla a má vplyv na komfort cestovania. Jej konštrukcia musí okrem týchto parametrov spĺňať aj bezpečnostné nároky, a to hlavne z hľadiska nosnosti, hlavne v bočniciach. Tie musia byť natoľko pevné, aby aj pri náhlej strate tlaku zostal tvar pneumatiky dostatočne zachovaný na bezpečný dojazd alebo zastavenie. Dôležitú funkciu má aj vzorka, hlavne potom na mokrých povrchoch. Pokiaľ nemá motorková pneumatika dostatok drážok, jazdí síce spravidla lepšie na suchu, ale nestíha odvádzať vodu.

Samostatnou kapitolou je stabilita pneumatiky pri prechádzaní zákrut a brzdení. Tu sa najlepšie prejaví kvalita a funkčnosť vnútornej konštrukcie. Na rameno pneumatiky, ktoré je medzičlánkom medzi behúňom a bokom, pôsobí v okamihu náklonu ako sila motora, tak váha motocykla a posádky, vrátane odstredivej sily. A celý ten nápor sa prenáša cez bok na pätu pneumatiky. Pri manévri nesmie za žiadnych okolností dôjsť k podstatnému deformovaniu tvaru, pomyselný prierez si stále musí zachovávať svoj guľatý tvar. Z tejto požiadavky jasne vyplýva dôležitosť sledovania správneho hustenia pneumatík.

Motocyklové pneumatiky v teréne


Značenie motocyklových pneumatík

Základ značenia motocyklových pneu je rovnaký ako pri autách, prvé čísla a písma udávajú šírku, profil a priemer, po ktorých nasledujú rýchlostné a hmotnostné indexy. Týmto parametrom sa podrobnejšie venujeme v našom článku Značenie pneumatík.

S klasickým značením pre autá sa zhoduje aj množstvo ďalších skratiek značenia moto pneu:

  • ZR – pneumatika radiálnej konštrukcie určená pre rýchlosť nad 250 km/h,
  • pomlčka "–" alebo B – diagonálna konštrukcia,
  • TT– tube type, pneumatiky s dušou,
  • TL– tubeless, pneumatiky bez duše,
  • A/T– All Terrain, pneu do terénu aj na cestu,
  • AW– All Weather, pneumatiky určené na používanie celý rok,
  • M+S, MS, M/S– Mud and Snow, pneumatiky vhodné na používanie v zime,
  • MFS, FR– ochrana ráfika pred poškodením,
  • ML– ochrana bočnice pred poškodením, 
  • RF, XL– zosilnená konštrukcia pre vyššiu nosnosť,
  • ULW– ultra ľahká konštrukcia (hlavne pri športových a pretekárskych pneu)

Smer odvaľovania je značený šípkou, často s popisom ROTATION

Zadné koleso motocykla (značenie REAR) prenáša silu motora. Efektivita prenosu sa mení priamo úmerne s veľkosťou styčnej plochy s vozovkou. Preto máva zadné koleso väčšie rozmery ako predné. Zadná pneumatika tiež odoláva väčšiemu zaťaženiu pri zábere vpred, preto má väčší aj hmotnostný index. 

Predným kolesom motocykla (značenie FRONT) meníme alebo držíme smer jazdy, nie je zaťažené záberom. Preťaženie prednej pneumatiky však vzniká pri brzdení. Pri razantnom brzdení je zadné koleso odľahčené natoľko, že môže dôjsť až k jeho nadvihnutiu, hoci nie ste žiadny stunt rider. V tom okamihu záleží na stabilite predného kolesa a užší rozmer je výhodou. Menované aspekty a rozdielnosti sú dôvodom odlišnej konštrukcie, zmesi gumy alebo dezénu dokonca aj pri pneumatikách rovnakej značky a typu. 


Hlavné kategórie moto pneumatík

Výber pneumatiky na motocykel má niekoľko zákonitostí. Jednak máme na mysli presné značenie a rozmery dané technickým preukazom a jednak rešpektujeme kategóriu a spôsob použitia motocykla vrátane povrchu, na ktorom sa stroj najčastejšie pohybuje.

Podľa druhu motocykla máme tieto kategórie pneu:

Cestovné moto pneu

Obľúbený typ motopneu používaný pre širokú škálu motocyklov a skútrov zaručuje pohodlnú a bezpečnú jazdu aj na dlhšie trasy. Kvalitná cestovná pneumatika je patrične odolná voči opotrebovaniu a poskytuje zážitok z komfortnej jazdy. Cestovné pneu, skrátka, niečo vydržia a množstvo z nich má aj certifikáciu pre celoročnú prevádzku M+S.
 

Dunlop D404

Spoľahlivé pneu na dlhé cesty sú napríkladDunlop D404.

Športové/cestovné pneu

Pneumatiky, s ktorými veľa najazdíte, ale zároveň si ponechávajú športového ducha. Športovo/cestovný typ ocenia vodiči, pre ktorých je každá zákruta výzvou a pretiahnutá rovina letisková dráha. Výrobcovia počítajú s výraznou záťažou, a preto sú tieto moto pneu často vyrábané ako dvojzmesové. Stredová časť behúňa je z odolnejšej a tvrdšej zmesi, oblasť ramien pneumatiky zase z mäkšej gumy. To bráni zvýšenému oteru gumy v miestach najväčšieho namáhania v strede behúňa. Mäkké rameno a okraje behúňa potom poskytujú bezpečnú priľnavosť, hlavne v náklone. Dezén s hlbokými drážkami navyše bráni aquaplaningu.

Pirelli Anger ST

Športový výkon s vysokým kilometrovým nájazdom skvele kombinuje športovo/cestovné pneu Pirelli Angel ST.

Športové moto pneu

Popredné značky športových pneumatík – Metzeler, Michelin, Mitas, Pirelli, Continental alebo Dunlop – využívajú svoje znalosti z výroby pretekárskych pneumatík. K tomu ale pridali dlhšiu životnosť, aby dezén vydržal viac ako pár jázd na okruhu. Nahrievanie je však teda o niečo pomalšie ako pri pretekárskom type. 
 

Michelin Pilot Power

Športové pneu Michelin PILOT POWERľahko zvládnu jazdu na diaľnici aj okruhu.

Skútrové moto pneu

Pre množstvo ľudí je skúter denným dopravným prostriedkom do práce alebo po meste, jazdí po všetkých druhoch ciest. Moderné skútre dosahujú slušné cestovné rýchlosti a tým sa zaraďujú po boku cestovných motocyklov. Pneumatiky pre skútre sú vyrábané s ohľadom na odolnosť proti oteru a získavajú dlhú životnosť. Väčšina tradičných producentov vyrába obutie aj pre skútre a ich celoročnú prevádzku, teda s certifikáciou M+S.

5877466d8116cDunlop_Roadsmart_III_Scooter_Packshot

Osvedčené skútrové moto pneu Dunlop RoadSmart 3.

Enduro pneu

Spojenie odolnosti, rýchlosti, bezpečia aj komfortu. Dezén, ktorý je funkčný na prírodných nespevnených povrchoch, aj v daždi na ceste. Výrobcovia sa zameriavajú predovšetkým na kvalitnú konštrukciu a inováciu gumových zmesí. 

Metzeler Tourance

Enduro pneu Metzeler Tourance vás podržia v každom teréne.

Terénne moto pneu

Pneumatiky do naozaj ťažkého terénu, kde sa jazdí po kameňoch, jazdci zdolávajú prudké kopce a ostatné nástrahy krajiny. Odolnosť obutia je daná robustným dezénom, ktorý dobre vzdoruje poškodeniu. Nie je však vždy vhodný na jazdu na ceste.

70f55bc9491bed22ca262af78b2d4943--mmf1000x1000

Extra výkonná terénna motorková pneumatika Michelin Starcross 5.

Pretekárske moto pneu

Špecifická kategória pneumatík pre skutočných nadšencov. Toto obutie je určené pre okruhové pretekárske stroje a je charakteristické vysokou priľnavosťou, rýchlym zahriatím do optimálnej prevádzkovej teploty, plynulým a stabilným vedením stroja pri náklone. Minimalistický dezén podporuje prisatie pneumatiky k povrchu dráhy. Poprednými výrobcami sú značky Pirelli, Michelin, Metzeler, Mitas, Dunlop alebo Bridgestone.

Pirelli Diablo Rosso 4

Vzorovým príkladom pretekárskych motorkových pneu je aj slávny dezén Pirelli Diablo Rosso III.


Ako sa správne starať o motocyklové pneumatiky?

Základom je správne hustenie podľa tabuľky výrobcu motocykla. Zlé nahustenie pneumatiku poškodzuje a zhoršuje jazdné vlastnosti. Pri podhustení trpí kostra pneumatiky, prehrieva sa a deformuje a prehustenie zase spôsobuje zvýšené odieranie behúňa v stredovej časti a predčasnú stratu. minimálnej výšky vzorky. Tá je u motoriek 1,6 mm, respektíve 1 mm pre skútre a mopedy. Nezabudnite, že pre jazdu po diaľnici alebo so spolujazdcom je vhodné zvýšiť tlak v pneumatikách o 20 – 30 kPa.

Ak ste práve obuli nové pneu, myslite na to, že prvých 200 kilometrov musíte byť opatrnejší. Nové pneumatiky sú pokryté zvyškami kvapaliny z výroby, kvôli ktorej nemajú plný grip. Pri každej jazde dôsledne strážte zahrievanie pneumatík na prevádzkovú teplotu. Dôležité je to hlavne za chladného počasia, kedy zahrievanie bude trvať dlhšie.

Pozor na syndróm praváka/ľaváka pri náklone. Podľa toho, či máte dominantnú ľavú alebo pravú ruku, môžete mať tendenciu brať zákruty „na svoju stranu“ razantnejšie. To sa po čase prejaví väčším opotrebovaním ramena pneumatiky na danej strane a väčšou ochotou k hlbšiemu náklonu. Pokiaľ jazdíte pravidelne do servisu, nezaškodí skúšobná jazda servisným jazdcom, ktorý stroj „nemá v ruke“, a preto si ľahšie všimne rozdiel.

Chcem vybrať motopneu

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.