V teste Vi Bilägare 2025 sa proti sebe postavilo sedem letných pneumatík v rozmere 235/55 R19 určených pre elektrické SUV. Nechýbalo šesť modelov z bežného aftermarketu, ku ktorým sa pridali dve originálne pneumatiky (OE) vyvinuté priamo pre nové vozidlá značiek Volkswagen a Volvo. Testovacím strojom bola moderná Kia EV6, elektrické SUV s hmotnosťou cez dve tony, ktoré dokonale preverilo schopnosti všetkých kandidátov. Vybrané disciplíny navyše doplnili výsledky z obľúbenej Tesly Model Y, aby bol obraz o správaní pneumatík na rôznych elektromobiloch čo najpresnejší.
V hodnotení sa objavili známe prémiové značky, ale aj zástupcovia ekonomickejších výrobcov, aby sa ukázalo, ako si vedú pneumatiky rôznych cenových kategórií práve na ťažších SUV s elektrickým pohonom.
Testovanie prebiehalo v neobvykle chladných podmienkach:
Test bol vykonaný blízko Madridu v Španielsku za neobvykle chladného počasia, s teplotami okolo 10 ° C, čo zodpovedá bežným jarným a jesenným podmienkam v Škandinávii. Táto teplota mohla ovplyvniť výkony pneumatík, najmä tých, ktoré nie sú optimalizované pre chladnejšie podmienky. Napríklad niektoré pneumatiky vykazovali zhoršenú priľnavosť a dlhšie brzdné dráhy, čo podčiarkuje dôležitosť testovania pneumatík v rôznych klimatických podmienkach.
Hodnotilo sa niekoľko kľúčových parametrov:
- Priľnavosť na suchu aj mokrom povrchu
- Brzdná dráha
- Odolnosť voči akvaplaningu
- Valivý odpor
- Spotreba energie a dojazd
- Komfort jazdy a hlučnosť
OE, či štandardné pneumatiky?Ktoré sú lepšie?
Test zahŕňal dve pneumatiky špecificky navrhnuté pre automobilky Volkswagen a Volvo. Napriek tomu, že tieto pneumatiky mali na štítku EÚ hodnotenie A pre valivý odpor a A pre priľnavosť na mokrom povrchu, v reálnych podmienkach testu vykázali výrazne horšie výkony než štandardné aftermarketové pneumatiky. Obe originálne pneumatiky síce ponúkali o 9–10 % lepší dojazd, ale za cenu dlhšej brzdnej dráhy, horšej ovládateľnosti a zníženej ochrane voči akvaplaningu, čo naznačuje, že priorita na nízky valivý odpor môže ísť na úkor bezpečnosti.
Poznáte rozdiely medzi štandardnými pneumatikami pre aftermarket a originálnymi pneumatikami (OE)?
Štandardné pneumatiky - aftermarket alternatívy:
Sú voľne dostupné na trhu a určené na bežnú výmenu u autoservisov, pneuservisov alebo online predaja. Tieto pneumatiky vyrábajú ako prémioví výrobcovia ako Michelin, Nokian Tyres alebo Pirelli, tak aj lacnejšie značky. Ich hlavnou výhodou je, že sú konštruované s dôrazom na vyvážené vlastnosti - bezpečnosť, priľnavosť, komfort a úspornosť, bez nutnosti prioritizovať napríklad extrémne nízky valivý odpor na úkor iných parametrov.
Originálne pneumatiky (OE):
Sú často upravené tak, aby splnili konkrétne požiadavky automobilky, ktorá ich montuje na vozidlo pri výrobe. V teste sa ukázalo, že práve tieto OE pneumatiky vsádzajú hlavne na nižší valivý odpor a lepší dojazd, čo je síce plus z pohľadu spotreby energie u elektromobilov, ale veľký problém pri jazde na mokrej vozovke av krízových situáciách. V teste napríklad strácali priľnavosť v rozsiahlej vodnej vrstve pri rýchlostiach 10–12 km/h. V porovnaní s aftermarket pneumatikami ide o zásadný rozdiel, ktorý môže v praxi znamenať nehodu.
Čo to pre bežného zákazníka znamená?
Napriek tomu, že nízky valivý odpor a dlhší dojazd láka nejedného vodiča, originálne OE pneumatiky výrazne strácajú v kľúčových bezpečnostných disciplínach - a práve tie by mali byť na ceste vždy prioritou! Ak nechcete riskovať v daždi ani v krízových situáciách, stávkou na istotu sú kvalitné aftermarket pneumatiky, ktoré ponúknu lepšiu priľnavosť, kratšie brzdné dráhy a spoľahlivejšiu ovládateľnosť.
V tomto teste sa dozviete nielen, ktorá pneumatika je najvýkonnejšia a najbezpečnejšia, ale aj dôležité poznatky o tom, ako môže byť bezpečnosť originálnych pneumatík na elektromobiloch problematická a že kvalita pneumatík zohráva pri ťažkých elektromobiloch zásadnú úlohu.
Čo v teste nájdete:
Tentokrát vám prinášame porovnanie siedmich letných pneumatík v rozmere 235/55 R19, ktoré sa stretli v teste zameranom na výkon elektrických SUV. Zdroj: Vibilagare.se
1. miesto
Michelin Pilot Sport 4 SUV
Michelin Pilot Sport 4 SUV nielenže vyhral test ovládateľnosti na mokre, ale zároveň bol jedinou pneumatikou, ktorá si udržala plnú kontrolu aj pri kritických rýchlostiach akvaplaningu. V praxi tak umožňuje vodičom bezpečnejšiu jazdu v prudkom daždi oproti konkurencii. Vďaka vyváženému výkonu na suchu aj mokre pneumatika ponúka presné riadenie a výbornú kontrolu pri prudkom úhybnom manévri, čo uľahčuje vodičom udržať vozidlo na požadovanej trajektórii. Aj keď má vyššiu obstarávaciu cenu, bezpečnosť ktorú dokáže pri jazde zaistiť, za túto investíciu zaručene stojí. Nevýhodou môže byť mierne obmedzený jazdný komfort na ceste s nerovným podkladom a priemerný valivý odpor.
✅ Bezchybná ovládateľnosť na mokrom povrchu
✅ Presné a isté riadenie
✅ Najlepšia odolnosť proti akvaplaningu
❌ Mierne horší jazdný komfort
2. miesto
Nokian Hakka Black 3
Napriek tomu, že Nokian Hakka Black 3 excelovala v priľnavosti a vysokom jazdnom komforte a vyrovnala bodové skóre s víťazným Michelinom, testéri dali vo finálnom hodnotení prednosť bezpečnosti pred pohodlím, a tak jej pripadlo celkové druhé miesto. Nokian bola jedinou pneumatikou v teste vybavenou technológiou SilentDrive, ktorá využíva špeciálny tlmiaci materiál vo vnútri pneumatiky na zníženie hluku. Vďaka tomu dosiahla najvyššie hodnotenie v teste hlučnosti, čo je obzvlášť dôležité pri elektromobiloch, kde je hluk z pneumatík výraznejšie vnímaný. Dosiahla najlepšie výsledky v teste brzdenia na mokrej vozovke a preukázala silnú priľnavosť za chladných podmienok. Napriek tomu, že má pri dynamickej jazde tendenciu ľahko strácať priľnavosť na zadnej náprave, jej správanie zostáva čitateľné a bezpečné. Pre väčšiu odolnosť proti poškodeniu je navyše vybavená aramidovou výstužou, ktorá posilňuje bočnice pneumatiky. Napriek vyššej cene ponúka špičkovú kombináciu komfortu, istoty a spoľahlivosti.
✅ Najlepší výkon v blízkej dráhe na mokrom povrchu
✅ Vyššia mechanická odolnosť
✅ Najtichšia pneumatika v teste
❌ Zadná náprava mierne stráca grip
Není v nabídce
3. miesto
Pirelli Scorpion
Pirelli Scorpion je ideálnou voľbou pre vodičov, ktorí hľadajú vyváženú kombináciu pohodlia, spoľahlivosti a bezpečnosti. Vsádza na príjemný zážitok z jazdy a dlhú životnosť, čo sa odrazilo v najvyššom hodnotení komfortu a minimálnom opotrebovaní dezénu. Výborne tlmí nerovnosti, efektívne potláča hluk a poskytuje príjemne tichú jazdu. Odozva riadenia je istá a prirodzená, aj keď nie je taká precízna ako pri športových pneumatikách. Na suchej aj mokrej ceste sa chová stabilne, s ľahkou tendenciou k nedotáčavosti pri vyšších rýchlostiach. V chladnejších podmienkach vyniká silným brzdným výkonom a odolnosťou voči akvaplaningu. Pirelli Scorpion ponúka skvelý pomer ceny a výkonu, čo jej zaistilo zaslúžené tretie miesto v teste.
✅ Najlepší brzdný výkon na suchu
✅ Vyvážené jazdné vlastnosti
✅ Maximálny jazdný komfort
❌ Priemerná priľnavosť oproti konkurencii
Zaujímavosti testu
- U lacnejších pneumatík je vždy kľúčové sledovať ich jazdné vlastnosti a test to opäť potvrdil! Čínska pneumatika Hifly HP801, ktorá patrí medzi dostupnejšie voľby, síce príjemne prekvapila najvyšším hodnotením komfortu v subjektívnom teste a dobrou ochranou voči akvaplaningu, avšak v iných bezpečnostných disciplínach citeľne zaostala za konkurenciou. Najväčšiu slabinu ukázala pri náhlych zmenách smeru pri ťažších elektromobiloch. Pre predstavu - oproti špičkovej Nokian Hakka Black 3 zabrzdila na mokre až o 6,2 metra ďalej. A to už je rozdiel, ktorý sa na ceste počíta!
- To nás privádza k šokujúcemu výsledku, ktorý test odhalil – originálne pneumatiky sa v celkovom hodnotení takmer dostali na úroveň lacnej pneumatiky Hifly HP801, pričom ich cena bola takmer dvojnásobná. Tento nečakaný výsledok ukazuje, že pri výbere pneumatík nie je vyššia cena vždy zárukou lepšieho výkonu.
- Športovo ladená pneumatika Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 SUV vo finálnom hodnotení nemilosti prekvapila vyššou hlučnosťou, čo je u elektromobilov, kde je ticho v kabíne výrazne znateľnejšie, ešte viac počuť. Pritom v predchádzajúcich testoch patril Goodyear k tichším modelom. Na druhú stranu si udržala výborný výkon na suchej aj mokrej vozovke, čo jej zaistilo solídne celkové hodnotenie.
- Napriek tomu, že si Continental PremiumContact 7 odniesol body za precízne jazdné vlastnosti na suchu, na mokrej vozovke tentoraz sklamal v kľúčovej disciplíne. Hoci sa bežne radí medzi najlepšie pneumatiky na mokre, v priamom akvaplaningu skončil až v spodnej polovici výsledkov. Test tak potvrdil, že pri elektrických SUV s vyššou hmotnosťou a iným rozložením záťaže sa môže správanie pneumatík výrazne líšiť od bežných osobných áut.
Poradie a hodnotenie testovaných pneu
Umiestnenie | Názov dezénu | Sucho - brzdná dráha | Mokro - brzdná dráha | Mokrý okruh | Komfort |
---|---|---|---|---|---|
1. | Michelin Pilot Sport 4 SUV | 43,9 | 42,7 | 11,4 | 2 |
2. | Nokian Hakka Black 3 | 42 | 41,6 | 11,4 | 3 |
3. | Pirelli Scorpion | 42 | 42,9 | 11,5 | 5 |
4. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 SUV | 42,9 | 44 | 11,3 | 2 |
5. | Continental PremiumContact 7 | 42,9 | 43,9 | 11,4 | 2 |
6. | Letní referenční OE pneu | 44,4 | 47,1 | 11,8 | 4 |
7. | Hifly HP801 | 46,6 | 47,8 | 12 | 5 |
Zdroj: Vibilagare.se