Lektori autoškôl varujú: Základné vedomosti o pneumatikách nemajú často ani skúsení vodiči. Aj po rokoch by ste však mali napísať test z autoškoly na jednotku. Zvládnete obhájiť svoj vodičský preukaz?
Práve počas leta – keď nie je škola – sa chce naučiť riadiť najviac začiatočníkov. Okrem jazdy si musia novopečení vodiči poradiť aj s testami, ktoré overia ich znalosti o premávke. K náročným otázkam patria tie o pneumatikách. Práve plášte totiž bezpečne udržiavajú vozidlo na ceste. Viete, na čo si dať pozor?

1. Aká je minimálna hĺbka dezénu?
Medzi najčastejšie otázky patria tie, ktoré sa týkajú kontroly hĺbky dezénu. U letných plášťov je minimálne 1,6 mm, u zimných 3 mm. Ako ju však zmerať?
- Hĺbkomerom po celom obvode a šírke behúňa
- Sledovaním indikátorov opotrebenia (číselný ukazovateľ a gumová destička v drážke)
Pravidelnou kontrolou vzorku sa vyhnete tučnej pokute od policajta aj hádkam s poisťovňou. Jazda na opotrebovaných pneumatikách je navyše nebezpečná. Pri rýchlosti 90 km/h sa plášť takmer nedotýka cesty.

2. Čo ovplyvňuje životnosť pneumatík?
Jednou zo záludných otázok v teste je tá na faktory ovplyvňujúce životnosť pneumatík. Správnych odpovedí je hneď niekoľko.
- Zlá geometria náprav
- Nesprávny tlak v pneumatikách
- Vadné tlmiče odpruženia
- Pneumatiky sa zatínajú benzínom, olejom a brzdovou kvapalinou
- Športový štýl jazdy s rýchlym zrýchlením, prudkým brzdením a ostrým prejazdom zákrut
Všetko to sa navyše prejaví pri riadení. Pri zákrutách je volant ťažký a vozidlo pláva. Následky nešetrného používania pneumatík sú navyše vyšší hluk a až 6% nárast spotreby.

3. Viete, ako merať tlak v pneumatikách?
Táto otázka je zákernejšia hlavne pre skúsených vodičov. Skôr sa tlak v pneumatikách kontroloval na benzínovej pumpe a pneumatickom merači. Nové automobily však majú automatický systém merania tlaku: priamy a nepriamy TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Ak sú pneumatiky podhustené, upozornenie sa objaví na palubnej doske.
Optimálne nafúknutie pneumatík uvádza výrobca vozidla v užívateľskej príručke vozidla a na jeho karosérii (dvere vodiča, poistková schránka alebo vnútorná strana krytu palivovej nádrže).

4. Máte na vozidle správnu veľkosť pneumatík?
Pri výbere pneumatík sa vždy riajte technickým preukazom. Ten udáva povolené rozmery kolies a pneumatík, ktoré na ne patria. Ich nesprávnou veľkosťou si pripravujete problémy u polície, na STK a u poisťovne.
Dôležité sú aj nosnostné a rýchlostné indexy. Vodiči ich často zanedbávajú, aniž by si uvedomili vplyv na svoju bezpečnosť. Ak guma nie je konštruovaná pre váhu vášho vozidla, nedá sa správne nafúknuť. Zvyšuje sa aj riziko prebodenia.