Účet za nedbalosť a zlozvyky za volantom sa v autoservise ľahko vyšplhá do desiatok tisíc korún. Vodiči však často ani netušia, že robia niečo zle. Preto vám predstavujeme 10 chýb, ktorých by ste sa mali rozhodne vyvarovať.
Snáď každý pozná niekoho, komu 10-ročné auto šliape ako nové a niekoho, kto za 5 rokov stihol urobiť z nového vozidla vrak. Zatiaľ čo prvý vyššie zmienený kamarát najskôr raz predá peknú ojazdeninu za veľmi slušnú cenu, druhý kamarát zaplatí desiatky tisíc za opravy a o predaji si môže iba tak nechať zdať. Ktorý typ vodiča ste vy?
1. Parkovanie vo kopci bez ručnej brzdy
Pokiaľ raz za čas zastavíte v kopci bez ručnej brzdy, prevodovka je síce namáhaná, ale zvládne to. Pokiaľ to ale budete robiť pravidelne, auto sa vám jedného dňa rozbehne, čo bude signálom, že súkolie prevodovky je úplne zničené. Ručnej brzde zase škodí manipulácia bez stlačenia tlačidla (takzvane "cez zuby"), a to aj vo chvíli, keď ju zaťahujete.
2. Dlhé pomalé brzdenie
Veľa vodičov si myslí, že pokiaľ brzdu iba ľahko zošliapnu a pozvoľna spomaľujú, správajú sa k autu šetrne. V skutočnosti je to ale veľká chyba, ktorú si môžete natrvalo odpísať brzdné kotúče.
Vystavujete ich síce o niečo menšiemu tlaku, zato oveľa dlhšiu dobu. To spôsobuje obrovské zahriatie, pri ktorom sa kotúče skrútia a po čase prestanú správne fungovať. Nebojte sa brzdiť krátko ale zato silne.
3. Čerpanie nekvalitného paliva
Podozrivo nízka cena paliva predstavuje dobrý dôvod na obozretnosť. Aj keď benzínky riskujú predajom nekvalitných pohonných hmôt vysoké pokuty, je trh s chybným či riedeným benzínom alebo naftou stále výnosný biznis. Je teda len na vás, či pár ušetrených korún na liter stojí za poškodené vstrekovače a zničené palivové čerpadlo.
Efektívny spôsob, ako znížiť spotrebu paliva, je kúpa ECO dezénov. Mnoho výrobcov vytvára špeciálne pneumatiky s extrémne nízkym valivým odporom. Odporučiť vám môžeme napríklad Nokian eLine alebo Continental EcoContact 7.
4. Preťažovanie spojky
Peskujú za to už inštruktori v autoškole, napriek tomu sa preťažovanie spojky netýka len nováčikov. Mnoho vodičov z pohodlí či zvyku zbytočne drží nohu na spojkovom pedáli v situáciách, kedy to nie je nutné - napríklad pri čakaní na zelenú v križovatke. Takto nešetrným zaobchádzaním však veľmi rýchlo opotrebujete lamelu spojky.
5. Zlá údržba a odkladanie návštevy servisu
Zaručených spôsobom, ako si zničiť auto, je odďaľovať výmenu opotrebovaných dielov. Pokiaľ počujete, že niečo v aute „klope“, je čas navštíviť technika. Sledujte tiež, či nesvieti niektorá kontrolka. Aj keď auto ide, nemusí byť ich všetko v poriadku. Problém sa môže prejaviť až po dlhšej dobe – a riešiť následky je vždy náročnejšie ako prevencia.
Neoddeliteľnou súčasťou údržby je aj pravidelná návšteva umývačky. Špina, prach a bahno sa totiž usadzujú v neprístupných miestach, kam sa dostanú len špeciálne kefy. V kombinácii s vlhkom, snehom a soľou si tak pri zanedbanom aute koledujete o korózii. Predĺžiť životnosť svojho vozidla ale môžete aj bez automechanika. Pravidelne omývané a čistené auto si udrží krásny lak aj interiér veľmi dlhú dobu.
6. Náhle zhasnutie motora po veľkej záťaži
Po dlhej a náročnej ceste býva motor do žerava rozpálený a pokiaľ ho vypnete, dôjde k neprirodzene rýchlemu ochladeniu. Nechajte ho preto radšej chvíľu bežať naprázdno, aby sa postupne ochladil.
7. Nedostatočné zaťaženie motora
Najmä dieselovým motorom škodí nedostatočné zaťaženie. Pokiaľ využívate len malú časť potenciálu motora, postupne sa zanáša a budete ho musel poslať do servisu na prečistenie. Pri malých otáčkach tiež viac vibruje, čo škodí rozvodom. Nebojte sa občas motor na ceste poriadne "pretiahnuť".
8. Zaťažovanie motora hneď po štarte
Pri rozbiehaní dajte motoru dosť času na zahriatie a premazanie všetkých súčiastok olejom. Nie je potrebné čakať dlho, bohato stačí plynulý rozjazd. Opatrní by ste mali byť hlavne pri rozbiehaní v zime.
9. Nevyvážené kolesá
Pokiaľ pri jazde cítite vibrácie, poskakovanie alebo kolísanie, na vine môžu byť nevyvážené kolesá. Tie okrem značného nepohodlia spôsobujú aj znateľné zhoršenie jazdných vlastností a poškodenie radu drahých dielov. Mechanik by preto mal skontrolovať stav kolies každých 20 000 kilometrov alebo raz ročne.
10. Zlý tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách by ste mali kontrolovať minimálne raz mesačne. Podhustenie sa podpisuje na vyššej spotrebe a nerovnomernom opotrebovaní dezénu. Pozor si dajte ale aj na prehustenie, ktoré zvyšuje riziko defektu a drasticky znižuje kilometrový nájazd.
Nakúpili ste už prezutie na zimu?Prezrite si našu akčnú ponuku zimných pneumatík >> |