Kontrola nastavenia geometrie kolies na vozidle

Nápravy, kolesá a pneumatiky patria k najviac namáhaným súčiastkam vozidla. Časté nárazy do výmoľov alebo obrubníkov sú pritom bežnou realitou, s ktorou sa vodiči stretávajú takmer každý deň.

Takéto nárazy nielenže poškodzujú závesy, čapy, tlmiče a pneumatiky, ale postupne vedú aj k nesprávnemu nastaveniu geometrie kolies.


Čo môže poškodená geometria kolies spôsobiť

Jazda s nesprávnym nastavením geometrie kolies môže byť nielen nebezpečná, ale môže spôsobiť aj ekonomické straty v dôsledku poškodenia pneumatík, náprav, riadenia a zvýšenej spotreby paliva.

Správne nastavenie geometrie náprav podľa hodnôt výrobcu zabezpečuje ideálne jazdné vlastnosti vozidla, presnosť a komfort pri riadení vozidla, a tým aj bezpečnosť jazdy. Zároveň vďaka nižšiemu valivému odporu znižuje opotrebovanie behúňa a pozitívne ovplyvňuje spotrebu paliva.

Výrobcovia odporúčajú nechať skontrolovať geometriu kolies v servise aspoň raz ročne.

Ako poznám, že je geometria kolies poškodená?

Prvú jednoduchú kontrolu správnosti geometrie vášho vozidla si môžete urobiť sami, na rovnom a bezpečnom úseku cesty. Na malú chvíľu pustite volant a sledujte správanie automobilu. V prípade, že sa automobil samovoľne stáča na niektorú zo strán, je geometria poškodená a treba ju nechať znovu správne nastaviť.

Kontrola geometrie kolies sa odporúča aj v týchto prípadoch:

  • Pri každej menšej alebo väčšej havárii
  • Nabehnutie do hlbokého výmolu
  • Keď koleso narazí na prekážku
  • Po montáži nových pneumatík
  • Pri zistení nerovnomerného, zvýšeného opotrebovania pneumatík
  • Po oprave nápravy alebo riadenia

Základné parametre geometrie kolesa

Kontrola geometrie kolesa sa zameriava najmä na správne nastavenie dvoch základných parametrov:

1. Odklon kolesa

Odklon kolesa je uhol v smere pohybu zvislej osi kolesa od zvislej roviny. Ak je táto odchýlka od zvislej roviny príliš veľká, dochádza k nerovnomernému opotrebovaniu dezénu pneumatiky. V prípade veľkého kladného alebo záporného odklonu dochádza k opotrebovaniu pneumatiky na vnútornom alebo vonkajšom okraji behúňa v podobe opotrebovaného pásu.

Hodnoty nastavenia odklonu sú nastavené výrobcom tak, aby sa zabezpečila čo najväčšia kontaktná plocha pneumatík s vozovkou pri rôznych jazdných režimoch.

geometrie-kol

sjety-vs-dobry-dezen

2. Zbiehavosť kolies

Zmrštenie kolesa je rozdiel vzdialenosti meranej na prednom a zadnom okraji ráfika vo výške polomeru kolies nad zemou. Správne nastavenie zbiehavosti kolies výrazne ovplyvňuje ovládateľnosť a jazdné vlastnosti vozidla.

Ak je zbiehavosť príliš vysoká, vozidlo je v zákrutách nedotáčavé a behúň pneumatiky sa nadmerne opotrebúva na vonkajšej strane dezénu.

Ak sa na vozidle vyskytne "run flat", keď je vzdialenosť na prednom okraji ráfika väčšia ako na zadnom okraji, vozidlo je v zákrutách pretáčavé a behúň pneumatiky je nadmerne opotrebovaný na vnútornej strane.

geometrie5


Ako prebieha vyrovnanie kolies a koľko stojí?

Predchádzajúce metódy merania geometrie kolies boli často zdĺhavé a výsledky často nepresné. Moderné meracie prístroje využívajú laserové alebo kamerové systémy, ktoré dokážu aktuálny stav geometrie zmerať v priebehu niekoľkých minút.

Cena za kontrolu a nastavenie geometrie kolies sa obvykle pohybuje medzi 30 a 60 € za jednu nápravu. Pokiaľ sa upravujú obe nápravy, cena začína približne na 45 € a môže dosiahnuť až 80 € alebo viac. K základnej cene treba počítať s možnými príplatkami, napríklad za veľkosť a typ vozidla (od 60 € vyššie), odstránenie skorodovaných skrutiek alebo vykonanie špeciálnych servisných úkonov.

Investícia do kontroly geometrie sa však rozhodne oplatí. Nesprávna geometria môže viesť k predčasnému opotrebovaniu alebo poškodeniu dielov, čo môže následne znamenať vyššie náklady na opravy či výmenu.


Na vine môžu byť aj tlmiče nárazov

Opotrebované tlmiče výrazne ovplyvňujú jazdné vlastnosti vozidla a môžu spôsobiť zvýšené opotrebovanie pneumatík.

Správne fungujúce tlmiče zabezpečujú, že pneumatika je stále v kontakte s vozovkou, čo je nevyhnutné pre bezpečnú a stabilnú jazdu. Ak sú tlmiče poškodené alebo opotrebované, brzdná dráha sa výrazne predlžuje, najmä na nerovnom povrchu alebo za mokrého počasia.

Vozidlá vybavené elektronickými bezpečnostnými systémami, ako sú ABS alebo ESP, môžu pri opotrebovaných tlmičoch zaznamenať ešte väčšie predĺženie brzdnej dráhy a zvýšené opotrebovanie pneumatík.

Dlhodobé testy ukázali, že vozidlo s tlmičmi opotrebovanými na 65 % má po najazdení 90 000 km o 10 % väčšie opotrebovanie pneumatík v porovnaní s vozidlom s novými tlmičmi.
 

Ako zistiť, či sú vaše tlmiče poškodené:

  • Riadenie je citlivejšie na bočný vietor
  • Na behúni sa objavuje opotrebenie v podobe plochých plôch alebo pílovitého tvaru
  • Vozidlo sa pri akcelerácii alebo pri jazde po nerovnom teréne hojdá
  • Pri brzdení sa viac "ponára" do predných kolies
  • Na volant sa prenáša viac vibrácií
  • Vozidlo na nerovnostiach odskakuje do strán a je potrebná korekcia riadenia

Za diagnostiku tlmičov v SR zaplatíte spravidla 30 až 50 Euro, v závislosti od servisu a typu vozidla.


Tlmiče kontrolujte každých 20000 km alebo pri prvých známkach opotrebovania.

 

NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY (FAQ)





 

Aktualizácia: 11. septembra 2025

03.08.2023 (aktualizované: 12.09.2025), Erika Kajtárová

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.