Kontrola nastavenia geometrie kolies na vozidle

03.08.2023 , Erika Kajtárová

Nápravy, kolesá a pneumatiky patria medzi najviac namáhané časti vozidla. Časté nárazy do výmoľov alebo do obrubníka sú len niektoré z nebezpečenstiev, ktorým vodiči čelia takmer každý deň.

Tieto situácie nielenže spôsobujú poškodenie zavesenia, čapov, tlmičov a pneumatík, ale predovšetkým postupne menia presné nastavenie kolies. Viete, aký vplyv má nastavenie geometrie kolies na životnosť pneumatík a kedy ho treba dať skontrolovať?


Čo môže poškodené nastavenie geometrie kolies spôsobiť vašim pneumatikám?

Jazda s nesprávnym nastavením geometrie kolies môže byť nielen nebezpečná, ale môže spôsobiť aj ekonomické straty v dôsledku poškodenia pneumatík, náprav, riadenia a zvýšenej spotreby paliva.

Správne nastavenie geometrie náprav podľa hodnôt výrobcu zabezpečuje ideálne jazdné vlastnosti vozidla, presnosť a komfort pri riadení vozidla, a tým aj bezpečnosť jazdy. Zároveň vďaka nižšiemu valivému odporu znižuje opotrebovanie behúňa a pozitívne ovplyvňuje spotrebu paliva.


Ako zistím, či je nastavenie kolies poškodené?

Prvú jednoduchú kontrolu zoradenia kolies svojho vozidla môžete vykonať sami na rovnom a bezpečnom úseku cesty. Na chvíľu pustite volant a pozorujte správanie vozidla. Ak sa vozidlo samovoľne nakláňa na obe strany, súososť je poškodená a je potrebné ju znovu nastaviť.

Kontrola nastavenia geometrie kolies sa odporúča aj v nasledujúcich prípadoch:

  • Pri každej menšej alebo väčšej havárii
  • Vazd do hlbokého výmoľa
  • Keď koleso narazí na prekážku
  • Po montáži nových pneumatík
  • Pri zistení nerovnomerného, zvýšeného opotrebovania pneumatík
  • Po oprave nápravy alebo riadenia

Ak nenastane žiadna z uvedených situácií, výrobcovia odporúčajú, aby ste si aspoň raz ročne nechali skontrolovať geometriu v servise.


Základné parametre geometrie kolesa

Kontrola geometrie kolesa sa zameriava najmä na správne nastavenie dvoch základných parametrov:

1. Odklon kolesa

Odklon kolesa je uhol v smere pohybu zvislej osi kolesa od zvislej roviny. Ak je táto odchýlka od zvislej roviny príliš veľká, dochádza k nerovnomernému opotrebovaniu dezénu pneumatiky. V prípade veľkého kladného alebo záporného odklonu dochádza k opotrebovaniu pneumatiky na vnútornom alebo vonkajšom okraji behúňa v podobe opotrebovaného pásu.

Hodnoty nastavenia odklonu sú nastavené výrobcom tak, aby sa zabezpečila čo najväčšia kontaktná plocha pneumatík s vozovkou pri rôznych jazdných režimoch.

geometrie-kol sjety-vs-dobry-dezen

2. Zmrštenie kolesa

Zmrštenie kolesa je rozdiel vzdialenosti meranej na prednom a zadnom okraji ráfika vo výške polomeru kolies nad zemou. Správne nastavenie zbiehavosti kolies výrazne ovplyvňuje ovládateľnosť a jazdné vlastnosti vozidla.

Ak je zbiehavosť príliš vysoká, vozidlo je v zákrutách nedotáčavé a behúň pneumatiky sa nadmerne opotrebúva na vonkajšej strane dezénu.

Ak sa na vozidle vyskytne "run flat", keď je vzdialenosť na prednom okraji ráfika väčšia ako na zadnom okraji, vozidlo je v zákrutách pretáčavé a behúň pneumatiky je nadmerne opotrebovaný na vnútornej strane.

geometrie5


Ako sa robí a koľko stojí vyrovnanie kolies

Skoršie metódy merania boli pomerne zdĺhavé. Trvali niekoľko desiatok minút a výsledky často neboli veľmi presné. Dnešné meracie zariadenia sú vybavené modernou technológiou s laserovými alebo kamerovými meracími systémami, ktoré dokážu vyhodnotiť aktuálny stav geometrie v priebehu niekoľkých minút.

Cena kontroly a nastavenia geometrie kolies sa pohybuje od 20,69 EUR do 41,39 EUR. Napriek tomu je jej pravidelná kontrola dôležitá nielen pre vašu bezpečnosť, ale aj pre zvýšenie životnosti pneumatík a ostatných častí vozidla. Ich predčasná oprava alebo výmena, spôsobená zlým nastavením geometrie, je zvyčajne podstatne drahšia.


Na vine môžu byť aj tlmiče nárazov

Opotrebované tlmiče môžu byť tiež zodpovedné za zlé jazdné vlastnosti a zvýšené opotrebovanie pneumatík.

Správne fungujúce tlmiče udržiavajú pneumatiku v neustálom kontakte s vozovkou. Ak sú poškodené, brzdná dráha sa výrazne predlžuje, najmä na nerovnom povrchu a za mokra. Ak sa vo vozidle používajú elektronické bezpečnostné systémy, ako napríklad ABS alebo ESP, brzdná dráha sa ešte predlžuje a opotrebovanie pneumatík sa ešte viac zvyšuje.

Podľa dlhodobých testov sa ukázalo, že vozidlo so 65 % opotrebovaním tlmičov má po 90 000 km o 10 % väčšie opotrebovanie pneumatík.

Ako zistiť, či sú vaše tlmiče poškodené:

  • Riadenie je citlivejšie na bočný vietor
  • Na behúni sa objavuje opotrebenie v podobe plochých plôch alebo pílovitého tvaru
  • Vozidlo sa pri akcelerácii alebo pri jazde po nerovnom teréne hojdá
  • Pri brzdení sa viac "ponára" do predných kolies
  • Na volant sa prenáša viac vibrácií
  • Vozidlo na nerovnostiach odskakuje do strán a je potrebná korekcia riadenia

Jazda s opotrebovanými tlmičmi môže byť veľmi nebezpečná, preto ich pravidelne kontrolujte pri prvých príznakoch alebo každých 20 000 km. Cena diagnostiky tlmičov sa pohybuje okolo 10,35 EUR.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.