Čo sú pneumatiky run-flat?
Pneumatiky run-flat alebo run-in majú špeciálnu konštrukciu so zosilnenou bočnicou, ktorá umožňuje dokončiť jazdu aj s defektom. Vďaka tomu môžete pokračovať v jazde rýchlosťou maximálne 80 km/h na vzdialenosť maximálne 80 km, čo by malo stačiť na to, aby ste sa dostali domov alebo do najbližšieho pneuservisu. Vďaka tomu nie je potrebné meniť koleso v dopravnej zápche alebo nechať vozidlo odtiahnuť. Pneumatiky Run-flat nie je možné opraviť.
Pre ktoré vozidlá sú určené pneumatiky radu?
Môžete ich použiť len pre vozidlá s aktívnym (meranie ventilu = TPMS) alebo pasívnym (meranie ABS) monitorovaním tlaku v pneumatikách, inak by ste si pichnutie ani nevšimli. Je tiež potrebné, aby bolo vozidlo vybavené systémom ESC (elektronická kontrola stability - väčšina vozidiel so systémom TPMS).
Musím mať na všetkých kolesách pneumatiky rovnakého rozsahu?
Vyhláška jasne hovorí o potrebe mať rovnaké pneumatiky len na náprave, napriek tomu sa na zabezpečenie najlepšieho pôžitku z jazdy a bezpečnej prevádzky odporúča používať rovnaké pneumatiky na celom vozidle vrátane výrobcu a dezénu.
Výhody pneumatík run-flat
- Pneumatiku run-flat s defektom nie je potrebné okamžite meniť a môžete ísť do servisu s obmedzenou rýchlosťou
- Menšie riziko straty kontroly nad riadením v prípade prepichnutia pneumatiky.
- Nie je potrebné voziť náhradnú pneumatiku, čím sa šetrí miesto v batožinovom priestore.
- Pre vodičov, ktorí nechcú byť nútení vymeniť poškodené koleso sami.
Nevýhody pneumatík run-flat
- Znížený jazdný komfort v dôsledku zosilnených bočníc v prípade zlého povrchu vozovky
- Pneumatiky run-flat sa po prepichnutí neopravujú podľa odporúčaní výrobcu
- Nutnosť mať na vozidle systém TPMS (systém monitorovania tlaku v pneumatikách)
- Mierne zvýšená spotreba paliva v dôsledku vyššej hmotnosti a valivého odporu pneumatík run-flat.
Opravujú sa pneumatiky run-flat?
Ak bezprostredne po prepichnutí pneumatiky znížite rýchlosť pod 80 km/h a podarí sa vám v priebehu niekoľkých kilometrov dôjsť do blízkeho pneuservisu, oprava pneumatiky je prijateľná. Výrobcovia neodporúčajú opravovať dojazdové pneumatiky, pretože spoľahlivosť opravenej pneumatiky nemožno vždy zaručiť na 100 %.
Ako fungujú vybrané technológie run-flat a aký je medzi nimi rozdiel?
1. Bridgestone DriveGuard - ideálny partner pre každú jazdnú situáciu
-
Pneumatiky DriveGuard boli vyvinuté pre všetky osobné automobily so systémom TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Ak sa na prístrojovej doske rozsvieti indikátor, môžete bezpečne pokračovať v jazde.
- Inovatívna technológia DriveGuard od spoločnosti Bridgestone vám umožní udržať kontrolu nad vozidlom aj v prípade straty tlaku v pneumatike a bezpečne prejsť ďalších 80 km rýchlosťou do 80 km/h* na miesto, kde vám pneumatiku bezpečne opravia alebo vymenia.
- Technicky vyspelá konštrukcia chladiacich rebier, ktorá pri strate tlaku odvádza teplo a znižuje trenie.
2. Continental ContiSeal: ani klinec vás nezastaví
Výrobca prémiových pneumatík Continental nazval svoju revolučnú technológiu ContiSeal. Systém na liečenie poškodených pneumatík predstavil už v roku 2008 a tvrdí, že úspešnosť pri prepichnutí behúňa predmetom s priemerom do 5 mm dosahuje až 80 %. To vám stále umožňuje bezpečne dojazd do najbližšieho pneuservisu.
Jedinečná viskózna tesniaca hmota, ktorá sa nachádza na vnútornej strane medzi ramenami každej pneumatiky, dokonale obklopuje zatlčený klinec bez úniku vzduchu z pneumatiky. Rovnako dobre utesňuje aj otvor vzniknutý pri uvoľnení ostrého predmetu, čím zabraňuje akémukoľvek poklesu tlaku vzduchu.
3. Continental SSR (samonosné pneumatiky Runflat)
je technológia zosilnenej bočnice spoločnosti Continental, ktorá vám umožní pokračovať v jazde v prípade defektu bez toho, aby ste museli nosiť náhradnú pneumatiku. Umožňuje jazdu rýchlosťou až 80 km/h s dojazdom 80 km v prípade prepichnutia pneumatiky so stratou tlaku. Princíp SSR je založený na zosilnenej samonosnej zosilnenej bočnici. V prípade prepichnutia zabraňuje rozdrveniu bočnice.
- Odporúča sa na montáž na všetky štyri pneumatík
- Kompatibilný so štandardnými ráfikmi, pôvodne vyvinutými predovšetkým pre nízkoprofilové pneumatiky
- Úspora paliva (hmotnosť 4 pneumatík SSR <5 štandardných pneumatík)
- Získate až 80 litrov priestoru, keď nemusíte voziť náhradnú pneumatiku
Pneumatiky s technológiou SSR - zosilnená bočnica oranžovej farby v porovnaní s bežnými pneumatikami bez technológie SSR
4. Pirelli Seal Inside je pripravený na nebezpečné situácie
Majitelia pneumatík Pirelli poznajú pokročilú technológiu s názvom Seal Inside. Pneumatiky s touto inováciou sa správajú ako štandardné runflaty. To znamená, že umožňujú dokončiť jazdu aj po prepichnutí duše vonkajším predmetom. Taliansky výrobca uvádza, že Seal Inside pokrýva 85 % všetkých možných príčin straty tlaku.
5. Nokian s aramidovou bočnicou
Na vybraných pneumatikách Nokian nájdete špeciálne zosilnené bočnice, ktoré zaručujú odolnosť aj v extrémnych podmienkach. Buďte si istí, že keď sa vydáte do terénu, vaše pneumatiky nebudú ohrozené prepichnutím.
Vynikajúcu odolnosť majú na svedomí mimoriadne odolné aramidové šité vlákna, ktoré škandinávsky výrobca vplietol do celej bočnice. Rovnaký materiál sa používa pri výrobe nepriestrelných viest.
Ďalšou zaujímavosťou je svetový rýchlostný rekord v jazde na dvoch kolesách. Fínsky kaskadér Vesa Kivimäki si na jeho dosiahnutie vybral pneumatiky Nokians obsahujúce aramidové vlákna a BMW 330 s výkonom 400 koní. Výsledná rýchlosť bola neuveriteľných 186,269 km/h.
Spoločnosť Nokian verí svojim inováciám natoľko, že k týmto behúňom ponúka špeciálnu záruku - bezplatnú výmenu v prípade poškodenia bočnice.
Túto technológiu nájdete napríklad na zimnej pneumatike Nokian WR SUV 3, letnej pneumatike Nokian Line SUV, pneumatike Nokian zLine SUV alebo celoročnej pneumatike Nokian Weatherproof SUV.
Pneumatiky s bočnicami z aramidu možno rozpoznať podľa bočníc z aramidu.
Označenia a skratky pneumatík podľa výrobcu:
Bridgestone | RFT, DriveGuard |
Continental | SSR, CSR |
Dunlop | DSST, RoF |
Goodyear | ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli |
RFT, RunFlat |