Dojazdové pneumatiky (Run-flat pneu)

10.07.2023 , Erika Kajtárová

Skôr alebo neskôr sa to stane každému – ostrý kameň, klinec, zlý nájazd na obrubník – a defekt je na svete. Pre niekoho maličkosť, pre iného nočná mora, obzvlášť pokiaľ nemáte rezervu, alebo nechcete tráviť čas na krajnici s opravnou sadou v ruke. Pre veľa vodičov sú preto ideálnym riešením dojazdové pneumatiky, tzv. run-flaty.

Ale čo presne sú run-flat pneumatiky, pre koho sú určené a aké majú výhody aj nevýhody?


Čo sú to dojazdové alebo ak run-flat pneumatiky?

Run-flat alebo dojazdové pneumatiky majú špeciálnu konštrukciu so zosilnenou bočnicou, ktorá vám umožní dokončiť cestu aj s defektom. Vďaka tomu môžete pokračovať v jazde najviac 80 km/hod na vzdialenosť max. 80 km, čo by malo stačiť na dojazd domov alebo do najbližšieho pneuservisu.

Dojazdové pneumatiky taktiež slúžia ako náhrada rezervy (ktorú uznáva aj PSR), takže nemusíme v kufri voziť ťažké náhradné koleso alebo mať zakúpenú asistenčnú službu. V prípade defektu však bohužiaľ nie je možné run-flaty opraviť.

Technológia run-flatov

Technológia run-flatov spočíva v zosilnených bočniciach, ktoré sa neprepadnú ani pri úniku vzduchu.


Pre ktoré autá sú dojazdové pneumatiky určené?

Môžete ich používať iba pre automobily s aktívnou (meranie vo ventile = TPMS) alebo pasívnou (meranie pomocou ABS) kontrolou tlaku v pneumatikách, pretože inak by ste pichnutie ani nezaznamenali. Je tiež potrebné, aby vozidlo bolo vybavené technológiou ESC (Electronic Stability Control) – tú má však väčšina vozidiel s TPMS.

UPOZORNENIE: Run-flaty musíte mať obuté na všetkých 4 kolesách – inak vám ich polícia neuzná ako náhradu rezervy. Použitie len na jednej sade by navyše negatívne ovplyvnilo jazdné vlastnosti auta.

Výhody a nevýhody run-flat pneumatík

Tomu, ako si vedú jednotlivé typy ochrany proti defektu sa podrobne venujeme v našom článku Defekt pneumatiky – ako mu predchádzať a ako ho opraviť.

Dojazdové pneumatiky majú oproti iným metódam ochrany či opravy defektu celý rad obrovských výhod – napríklad fungujú aj pri úplnej strate tlaku, znižujú riziko straty kontroly a chránia aj bočnice pneumatiky – ktoré pri žiadnej inej ochrane proti defektu nenájdete.

Bohužiaľ však majú aj celý rad nevýhod – vysokú hmotnosť, zníženie jazdného komfortu a hlavne nemožnosť opravy v prípade defektu.

VÝHODY NEVÝHODY
Fungujú aj pri vážnom poškodení behúňa – a to dokonca aj pri úplnej strate tlaku. Obstarávacia cena - run-flat pneumatiky sú obvykle o 20-30% drahšie ako bežné pneu v rovnakom rozmere.
Zníženie rizika nehody – vďaka zosilnenej konštrukcii bočníc sa pneumatika pri defekte nezrúti, takže nestratíte kontrolu nad vozidlom. Vyššia hlučnosť a horší jazdný komfort – kvôli tuhším bočniciam a vyššej hmotnosti pneumatiky.
Pohodlie a úspora času – nemusíte voziť rezervu ani sadu na opravu pneumatík. V prípade defektu budete mať dostatok času dôjsť v pokoji domov alebo do servisu. Obmedzený dojazd po defekte – po prerazení musíte je dojazdová vzdialenosť obmedzená na 80 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h.
Môžete bez zastávky pokračovať v jazde – aj keď pre istotu odporúčame na prvom pokojnom mieste preveriť závažnosť defektu. Nemožnosť opravy – väčšina runflat pneumatík nie je po defekte opraviteľná, preto je potrebné pneumatiku vymeniť za novú.
Lepšia ochrana bočníc proti defektu – vďaka ich zosilneniu nie je jednoduché bočnice preraziť, čo znižuje napr. riziko prerazenia o obrubník.  

Značenie a skratky dojazdových pneumatík podľa výrobcov:

Pneumatiky vybavené run-flat technológiou sú obvykle označené ako písmenami RF, RFT alebo R/F. U niektorých výrobcov sa však stretávame aj s ďalším značením, ako je:

  • Michelin: ZP (Zero Pressure), ZPS (Zero Pressure System)   
  • Continental: SSR (Self Supporting Runflat), CSR (Continental Self Supporting Runflat)   
  • Goodyear: ROF (Run On Flat), EMT (Extended Mobility Technology) 
  • Pirelli: RSC (Runflat System Component) 
  • Dunlop: DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)
  • Hankook: HRS (Hankook Runflat System)
  • Yokohama: ZPS (Zero Pressure System)
  • Kumho: XRP (Extended Run-Flat Performance)
  • Nokian: FRT (Flat Run Technology)
  • Toyo: TRF (Toyo Run Flat)
  • Maxxis: MRS (Maxxis Runflat System)

označenia na bočnici

Že je pneumatika dojazdová, spoznáte okrem iného aj podľa označenia na bočnici. V prípade Michelin je to ZP (Zero Pressure).


Alternatíva run-flatov? Samozaceľujúce pneumatiky

Podobné výhody ako run-flaty prinášajú aj samozaceľujúce pneumatiky. Tie však fungujú na úplne odlišnej technológii, využívajú totiž špeciálnu vrstvu vo vnútri plášťa, ktorá automaticky utesní menšie prerazenie z ktorých uniká vzduch, napríklad od klincov či ostrých predmetov.

Výhodou je, že na rozdiel od run-flatov neobmedzujú komfort jazdy ani nezvyšujú spotrebu paliva vďaka nižšej hmotnosti. Na druhej strane samozaceľujúce pneumatiky nedokážu vyriešiť väčšie poškodenie, kedy už je zásah servisu nevyhnutný. Každý vodič by tak mal zvážiť, čo je pre neho prioritou – vyššia odolnosť a možnosť dojazdu s vážnym defektom pri run-flatoch, alebo zachovanie pohodlia a možnosť opravy so samozaceľujúcou technológiou.


Zaujali vás dojazdové pneumatiky?

Ktoré pneumatiky disponujú technológiou run-flat spoznáte vždy v detaile produktu. Alebo si môžete v našom filtri vyhľadať iba pneumatiky vo svojom rozmere, ktoré majú dojazdovú technológiu.

Chcem dojazdové pneu


Posledná aktualizácia: 20. júla 2025

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.