Pri zimných pneumatikách nie sú rozhodujúce len vlastnosti na snehu a ľade, ale aj na suchom a mokrom asfalte. V druhom teste roku 2024 preto uvidíte porovnanie 16 zimných pneumatík 215/55 R17 pre kompaktné SUV a vozidlá nižšej strednej triedy – a to vo všetkých podmienkach, ktoré vás od októbra do veľkej noci na ceste čakajú. Prezradíme, že na stupienku víťazov nájdete aj značku strednej triedy.
Tentokrát uvidíte porovnanie 16 SUV zimných pneumatík v rozmere 215/55 R17. Zdroj: ADAC.de
Porovnanie brzdnej dráhy u 16 zimných SUV pneu
Napadlo vás niekedy, ako sa ADAC testuje brzdnú dráhu na mokrom povrchu? Jazdci s autom dosiahnu 80 km/h a potom prudko zabrzdia s použitím ABS, ktoré zabraňuje zablokovaniu kolies. Komisári potom merajú, aká dlhá je brzdná dráha od okamihu zošliapnutia brzdového pedála až do úplného zastavenia. Tento test sa vykonáva na asfaltových a betónových povrchoch, aby sa zistilo, ako dobre pneumatiky zvládajú brzdiť v bežnej prevádzke.
1. miesto
Goodyear UltraGrip Performance 3
Americká Goodyear UltraGrip Performance 3 je maximálne vyvážená zimná pneumatika s vynikajúcimi výsledkami vo všetkých podmienkach – na suchých, mokrých aj zasnežených cestách. V testoch dosiahla nadpriemerné hodnotenie v brzdnej dráhe a trakcii, vrátane vysokej odolnosti proti akvaplaningu. Komisári tiež chválili presnú ovládateľnosť aj pri prudkých manévroch.
Medzi ďalšie prednosti patrí vysoký kilometrový výkon, nízke opotrebenie a nízka spotreba paliva. Celkovo známka 2,0 je tak viac ako zaslúžená.
✅ Vynikajúca priľnavosť na mokrej, suchej aj zasneženej ceste.
✅ Bezpečné a presné jazdné vlastnosti pri náhlych manévroch.
✅ Veľmi vysoký kilometrový nájazd 57 500.
❌ Vyššia hlučnosť pri jazde.
2. miesto
Dunlop Winter Sport 5
Pneumatika Dunlop Winter Sport 5 je spoľahlivá zimná pneumatika, ktorá ponúka – rovnako ako víťazný Goodyear – vyvážené vlastnosťami na suchých, mokrých aj zimných cestách. Za vypichnutie stoja hlavne krátke brzdné dráhy na ľade a snehu, kde navyše vyniká skvelou trakciou. Poteší aj vďaka vysokému kilometrovému nájazdu.
✅ Výborná priľnavosť a bezpečné jazdné vlastnosti na všetkých povrchoch.
✅ Nadpriemerný kilometrový nájazd 54 300.
✅ Skvelý výkon na snehu s dobrou brzdnou dráhou a trakciou.
❌ Horšia odolnosť proti pozdĺžnemu akvaplaningu a vyššia hlučnosť.
3. miesto
Vredestein Wintrac Pro
Aj keď zimná pneumatika strednej triedy – Vredestein Wintrac Pro – na suchej vozovke vykazuje drobné nedostatky, ponúka viac ako solídny výkon vo všetkých nástrahách zimy. Na mokrej vozovke si vedie dobre vďaka krátkym brzdným dráham a slušnej ovládateľnosti. Na snehu potom exceluje s brzdnou dráhou a vynikajúcou trakciou. Vďaka nižšej obstarávacej cene ako u prémiovej konkurencie navyše poteší všetkých vodičov, ktorí hľadajú spoľahlivé obutie za rozumný peniaz.
Tento model už bohužiaľ nie je u výrobcu dostupný, pretože ho nahradila novšia vylepšená verzia Vredestein Wintrac Pro+.
✅ Dobré jazdné vlastnosti na snehu a ľade, vrátane nadpriemernej trakcie a brzdnej dráhy.
✅ Nižšia obstarávacia cena ako u konkurencie.
✅ Nízka spotreba paliva.
❌ Mierne nedostatky v presnosti a ovládateľnosti na suchej vozovke.
Porovnanie kilometrového nájazdu u 16 zimných SUV pneu
Pri testovaní kilometrového nájazdu pneumatík sa používajú dve metódy. Tá prvá prebieha na ceste, keď skupina rovnakých vozidiel prejde v konvoji približne 15 000 kilometrov. Každých 2 500 kilometrov inžinieri pomocou lasera zmerajú hĺbku dezénu.
Druhá metóda prebieha v laboratóriu na špeciálnom zariadení, ktoré simuluje jazdu dlhú 5 000 kilometrov. Aj tu inžinieri meria hĺbka dezénu - tentoraz každých 1 250 kilometrov. Na základe toho potom odhadujú maximálny počet najazdených kilometrov do stanovenej minimálnej hĺbky.
Zaujímavosti testu
- Jedna z najhorších pneumatík testu - Kenda Wintergen 2 KR501 - pri prudkom brzdení na mokre z 80 km/h zastavila až po 41,1 metroch. Na porovnanie najlepšia Pirelli Cinturato Winter 2 potrebovala len 34,2 metrov.Paradoxné je, že ide o najlepšie pneu z hľadiska kilometrového nájazdu.
- Absolútnou katastrofou testu sa stala pneumatika Davanti Wintoura+, ktorá získala najhoršie hodnotenie na mokre. Komisári ju označili za nebezpečnú a odporúčajú sa nákupu takého obutia vyhnúť oblúkom.
Testovanie pneumatík prebiehalo na niekoľkých špecializovaných miestach. Na suchu boli ich vlastnosti overované v modernom testovacom centre Bridgestone v Taliansku a tiež na závodnom okruhu ADAC v Penzingu v Bavorsku, čo umožnilo dôkladné zhodnotenie výkonu na asfaltových povrchoch. Zimné podmienky, konkrétne správanie na snehu, boli testované v nezávislom stredisku Testworld vo Fínsku, ktoré sa špecializuje na skúšky v extrémnych klimatických podmienkach. Zdroj: Adac.de
Poradie a hodnotenie testovaných pneu
Umiestnenie | Názov dezénu | Celkové hodnotenie | Bezpečnosť jazdy | Ekologická rovnováha |
---|---|---|---|---|
1. | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,0 | 2,1 | 1,7 |
2. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
3. | Vredestein Wintrac Pro | 2,4 | 2,3 | 2,6 |
4–5. | Semperit Speed-Grip 5 | 2,6 | 2,9 | 1,9 |
4–5. | Hankook Winter i*cept RS3 W462 | 2,6 | 2,8 | 2,2 |
6. | Continental WinterContact TS 870 P | 2,7 | 2,9 | 2,3 |
7. | Pirelli Cinturato Winter 2 | 2,8 | 2,9 | 2,4 |
8. | Yokohama BluEarth Winter V906 | 2,9 | 2,8 | 3,1 |
9. | Giti GitiWinter W2 | 3,1 | 3,2 | 2,8 |
10. | Firestone Winterhawk 4 | 3,3 | 3,5 | 2,9 |
11–12. | Viking WinTech | 3,6 | 3,6 | 1,8 |
11–12. | Kumho WinterCraft WP52 | 3,6 | 3,6 | 2,6 |
13. | Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 3,7 | 2,6 |
14. | Triangle WinterX TW401 | 4,8 | 4,8 | 3,0 |
15. | Kenda Wintergen 2 KR501 | 4,9 | 4,2 | 4,9 |
16. | Davanti Wintoura + | 5,3 | 5,3 | 3,1 |
veľmi dobre 0,6 - 1,5, chválitebný 1,6 - 2,5, dobrý 2,6 - 3,5 dostatočný, 3,6 - 4,5, nedostatočný 4,6 - 5,5
Zdroj: ADAC.de