Značenie zimných pneumatík

01.02.2023 , Jiří Král

V zime nás na cestách čaká oveľa viac prekvapení než v letných mesiacoch, a to nielen vo forme snehu či ľadu. Na takom povrchu máva pneumatika menšiu priľnavosť než na suchej vozovke, a práve z tohto dôvodu sa vyrábajú zimné neumatiky.

Značenie zimných pneu M+S a 3PMSF

Značenie zimných pneumatík

Hoci sa v ČR považujú za zimné pneu tie s označením M+S (z anglického mud and snow), zmes dezénu nevyhovuje bezpečnostným štandardom zimných pneumatík s alpským symbolom snehovej vločky 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Tie sú vyrobené pre extrémne nízke teploty a zaisťujú minimálne o 25 % lepšiu trakciu na snehu i ľade.

Od 1. januára 2018 platí v Nemecku povinné označenie zimných pneu na bočnici symbolom 3PMSF znázorňujúcim snehovú vločku na pozadí horského štítu. Symbol M+S, bohužiaľ, často nájdete i na terénnych pneumatikách, ktoré ale neobstoja v teplotách pod 7 °C. Zmes pneu s označením M+S navyše nespĺňa vysoké bezpečnostné štandardy ako pneu s 3PMSF.

Viac o rozdieloch medzi zimnou, letnou a celoročnou pneumatikou

Značenie M+S

Značenie symbolom „M+S“ (z anglického mud and snow). V porovnaní s letnými pneumatikami sú pneu so symbolom „M+S“ vyvíjané (vylepšená zmes) a konštruované pre jazdu v nízkych teplotách, na snehu, predovšetkým na záber a stabilizáciu pohybu. Symbol 'M+S' je všeobecne v Európe považovaný za symbol zimných pneumatík, prísnejším variantom na kvalitu, ktorú niektoré krajiny začínajú vyžadovať, sú pneumatiky so symbolom 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) alebo ak chcete tzv. „Alpského štítu“. M+S symbol/značka je označenie pre pneumatiky, ktoré nemusia splniť tie, aktuálne, najprísnejšie štandardy, vyhovejú zákonu, nie však plnej bezpečnosti. 

Symbol značenia zimných pneu M+S

Značenie 3PMSF

Označenie 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), jednotne označované ako „Alpský symbol“ označuje zimné pneumatiky v súlade s predpismi UNECE (platné v Európskej únii a ďalších krajinách, napr. USA a Kanade). Zimné pneumatiky so symbolom Alpského štítu sú objektívne testované a musia splniť alebo neprekročiť stanovené limity pri meraní výkonu. Pneumatiky označené 3PMSF sú oveľa bezpečnejšie s o 25 % lepšou trakciou než referenčné pneumatiky. Kategória VAN, teda nákladné, dodávkové vozidlá a autobusy sú kandidáti pre tento štandard značenia pneumatík.

Alpský symbol majú všetky zimné dezény koncernových značiek s DOT mladším než 3919, teda všetky zimné pneumatiky vyrobené po 39. týždni 2019.  

Značenie zimných pneumatík: 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) = Alpský symbol (alpský štít)

 Značenie zimných pneumatík Symbol Alpský štít

Tieto pneumatiky vyhovejú nielen zákonu, ale vločka v štíte je zárukou, že ide o skutočné zimné pneumatiky dané výkonom a vlastnosťami pneu. Iba symbol M+S vyhovie zákonu, nie však bezpečnosti.

m-plus-s-pneu

Označenie pre jazdu na ľade

Iba v prípade, že je pneumatika označená ako ICE, teda spĺňa štandardy pre pneumatiky C1. Pneumatiky v kategórii C2 nemajú stanovené žiadne štandardy pre toto označenie.

Označenie pneumatiky pre jazdu na ľade – Ice Grip

POR = (P.O.R. – Professional Off-Road) – atypické označenie POR takmer výhradne pre kategórie offroad, SUV a 4x4 pneumatiky. Nahradzuje označenie M+S, tieto pneumatiky sú vyvíjané a určené pre nadštandardný výkon v teréne.

Zrejmé rozdiely dezénu zimnej a letnej pneumatiky.

zimni-letni-pneu

Špecifiká zimných pneumatík

Pri zimných pneumatikách je minimálna hĺbka dezénu 3 mm a platí na celom území SR. Zimné pneumatiky používajú mäkšiu zmes pre lepšiu priľnavosť pri teplotách pod 7 °C a dezén s väčším pomerom prerezania pre lepší odvod brečky a vody.

Index rýchlosti zimných pneumatík

Zimné pneumatiky môžu mať nižší rýchlostný index, ako je uvedený v špecifikácii pneumatiky. Rýchlosť jazdy však musí byť prispôsobená tejto nižšej hranici. Maximálna konštrukčná rýchlosť pri použití takýchto zimných pneumatík by mala byť vyznačená v zornom poli vodiča.

Zákon a značenie zimných pneumatík

Technické požiadavky na výbavu vozidiel kolesami, pneumatikami a protišmykovými reťazami:

Vozidlo nesmie byť, s výnimkou núdzového dojazdu, súčasne vybavené pneumatikami rôznych rozmerov a konštrukcií, pokiaľ pri schválení technickej spôsobilosti nie je stanovené inak. Na tej istej náprave musia byť používané iba zhodné pneumatiky. Konštrukciou pneumatiky sa rozumie konštrukcia diagonálna, radiálna, zmiešaná – BIAS BELTED. Zhodnou pneumatikou sa rozumie pneumatika rovnakého rozmeru, konštrukcie, druhu dezénu a obchodnej značky. Druhom dezénu pneumatiky sa rozumie dezén letný a dezén zimný, pri ktorom je na bočnici pneumatiky vyznačené označenie M+S, M.S, M/S alebo MS; za zimný dezén sa považuje tiež špeciálny dezén, pri ktorom je na bočnici pneumatiky vyznačené označenie ET, ML, MPT alebo POR.

EÚ štítok a značenie zimných pneumatík

novy-eu-stitokPodrobné informácie o štítku EÚ nájdete v samostatnom článku.

Na ktorú nápravu použiť lepšie pneumatiky?

Pokiaľ máte v súprave pneumatík dve pneu zjazdené viac a nechcete dokupovať všetky nové, odporúčame pneumatiky s lepšou vzorkou použiť na zadnú nápravu. Zabránite tým pretáčavosti vozidla, teda chrbát vozidla sa nebude snažiť „predbehnúť“ predok.

To isté platí i o kombinácii letných a zimných pneumatík v zime. Pokiaľ má vozidlo predný náhon a na ňom zimné pneumatiky môže opäť dochádzať k pretáčavosti a následnému šmyku.

Pri vozidlách s pohonom zadných kolies, kde sú zimné pneumatiky použité len na zadnej náprave, zvýšite výkon pri rozjazde, ale predok vozidla sa stáva horšie ovládateľným. Môže sa teda stať, že i keď zatočíte, vozidlo pôjde stále rovno. Pri kontrole políciou, v zhoršených poveternostných podmienkach, vás navyše neminie pokuta a v prípade nehody potom poisťovne nemusia uznať plnenie.

Preto odporúčame na vozidle používať všetky 4 pneumatiky zimné.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.