Pneumatiky čaká 1. mája 2021 preštítkovanie. Okrem nového systému známkovania pribudne informácie o kilometrovom nájazde a alpský symbol snehovej vločky. Chystané zmeny Európskej únie navyše zasiahnu aj e-shopy. Vodičom to uľahčí výber prezutia, systém však môže nahrať do kariet predajcom nekvalitných značiek.
Povinné štítkovanie pneumatík spustila Európska únia už v roku 2012. Výrobcovia tak začali pri svojich modeloch uvádzať spotrebu paliva, priľnavosť na mokrom povrchu a hlučnosť. Zákonodarcovia EÚ však po rokoch prichádzajú s niekoľkými zmenami, ktoré by mali vodičom uľahčiť výber prezutia. Nariadenie bude po podpise platiť od 1. mája 2021. Nižšie vám prinášame zoznam toho najdôležitejšieho.
Nezabudnite mrknúť aj na článok Čo hovoria energetické štítky EÚ o pneumatikách?, kde už nájdete podrobný popis nového EU štítku.
Veľké zmeny aj pre e-shopy: Povinný EU štítok a QR kód
Aj keď nariadenie Európskej únie cieli hlavne na výrobcov, jedna z veľkých zmien stretne aj e-shopy. Tie budú musieť pri každej pneumatike na webe uvádzať aj EÚ štítok. U spoľahlivých predajcov ho však nájdete už dnes.
Omnoho zaujímavejšia je tak pre vodiča novinka v podobe QR kódu, pomocou ktorého si ľahko overíte pravdivosť informácií na štítku. Cieľom zmeny je zastaviť e-shopy, ktoré zámerne uvádzajú lepšie známky, než aké sú v realite.
Obavy s nasadením QR kódu vyjadrila Európska asociácia výrobcov pneumatík ETRMA. Podľa nej totiž výrobcovia musia nahrať do zdieľanej databázy údaje o viac ako 120 000 modeloch, čo nie je v tak krátkom čase reálne. Povinné štítkovanie navyše dostihlo aj nákladné pneumatiky, ktoré boli v prvej vlne 2012 vynechané.
Odborníci systém kritizujú ako nedostačujúci
Najzásadnejšiu zmenu predstavuje nový spôsob známkovania. Ten až doteraz nebol najšťastnejší. Súčasné hodnotenie valivého odporu A (najlepšie) až G (najhoršie) z nepochopiteľného dôvodu vynecháva písmeno D. Plášť so spotrebou paliva E je tak iba o stupeň horší ako ten s C. To ale logicky nikoho nenapadne.
Vďaka novému predpisu budú výrobcovia škálovať pneumatiky písmenami A až E. Proti tomuto rozhodnutiu sa však ohradil rakúsky autoklub ÖAMTC, podľa ktorého mali zákonodarcovia sprísniť kritériá na udelenie známok A, B a C. Kvôli nízkym nárokom vyzerajú priemerné dezény ako extra výkonné a opačne. Odstránením písmen F a G navyše vodiči prídu o lepšie porovnanie lacných modelov. Všetky totiž novo ponesú hodnotenie E.
Alpský symbol aj neznámy horský štít
Vďaka novému údaju na EU štítku uvidíte na prvý pohľad, či má zimné, celoročné a univerzálne pneu alpský symbol snehovej vločky. Zatiaľ čo v SR stačí na zimu iba označenie M+S, v Nemecku vám bez neho hrozí tučná pokuta. Túto zmenu preto vnímame ako veľmi pozitívnu.
Vodiči sa tiež novo stretnú so symbolom zasneženého a zľadovateného horského štítu. Ten potvrdzuje, že plášť spĺňa prísne bezpečnostné kritériá na jazdu na ľade. Na žiadnom mieste v SR ale nie sú plášte s takým označením predpísané.
Viac o téme nájdete v článku Povinná zimná výbava vozidiel v zahraničí.
Na EÚ štítku pneumatík bude aj kilometrový nájazd
Ďalšia chystaná novinka poteší vodiča, ktorým záleží na výdrži – či už kvôli ochrane prírody, alebo šetreniu. Európska únia totiž výrobcom pneumatík nariaďuje, aby pridali na etiketu aj kilometrový nájazd. Zákonodarcovia si od toho sľubujú, že prinútia vodičov vyberať kvalitnejšie plášte s dlhšou životnosťou. To by prispelo k zníženiu ich spotreby a uľahčilo životnému prostrediu.
Tým však vzniká aj príležitosť pre výrobcov pochybných značiek, ktorí by na úkor jazdných vlastností mohli vyrábať plášte s čo najvyšším kilometrovým nájazdom. Také pneumatiky by navyše boli veľmi atraktívne vďaka nízkej obstarávacej cene. Namiesto zníženia emisií by sme sa tak pokojne mohli dočkať iba vyššieho počtu dopravných nehôd.
Kilometrového nájazdu na štítku sa však budúci rok ešte nedočkáme. Európska únia musí najskôr vytvoriť úplne nový spôsob merania a hodnotenia. Friedrich Eppel, expert autoklubu ÖAMTC upozorňuje, že takáto metodika nesmie byť pre výrobcov drahá. Vysoké náklady by sa totiž premietli do cien pneumatík.