Čo hovoria energetické štítky EÚ o pneumatikách?

04.06.2023 , Erika Kajtárová

Vďaka QR kódu na etikete EÚ môžete ľahko skontrolovať, či sa informácie vzťahujú na vybraný behúň. Od 1. mája 2021 sa na pneumatiky vzťahuje nové označovanie. Cieľom EÚ je znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2050. Dlho očakávaná inovácia však prináša niekoľko výhod aj pre samotných vodičov. Pozrite sa, ako môžete ušetriť peniaze, keď sa rozhodnete pre protektorovanie. Napríklad vďaka údajom o spotrebe paliva.

Čo je to štítok EÚ na pneumatikách? 

Štítok EÚ poskytuje jasné informácie o environmentálnych a bezpečnostných vlastnostiach pneumatiky na základe hlavných kritérií spotreby paliva, brzdného výkonu na mokrej vozovke a hlučnosti. Od 1. mája 2021 pribudnú aj dva symboly. Symbol pre certifikáciu zimných pneumatík 3PMSF ( tzv. alpský symbol ) a symbol pre pneumatiky, ktoré spĺňajú certifikáciu pre jazdu na ľade = symbol ľadového štítu


Nová značka EÚ bude platiť od 1. mája 2021:EU_stitok

Pravdivosť údajov môžete ľahko overiť pomocou kódu QR

Nepoctiví predajcovia pneumatík sú na úteku. Naskenovaním QR kódu z digitálnej alebo tlačenej verzie štítku EÚ môžete ľahko skontrolovať, či sa informácie týkajú vybraného dezénu. Využíva sa na to oficiálna online databáza EPREL, do ktorej musí výrobca pneumatík nahrať kompletné parametre štítku EÚ pre každý model.
 

lánek o EU štítcích

Vďaka QR kódu na etikete EÚ môžete ľahko skontrolovať, či sa informácie vzťahujú na vybraný behúň. 

V minulosti sa vodiči stretávali s tým, že predajcovia zámerne označovali pneumatiky lepšími hodnotami, než v skutočnosti boli.


Zmeny v hodnotách spotreby paliva a brzdnej dráhy

Na starej verzii štítku EÚ výrobca hodnotil spotrebu paliva a brzdnú dráhu na mokrej vozovke stupňami A (najlepšia) až G (najhoršia), t. j. 6 stupňov (stupeň D bol vynechaný). Na novej verzii štítku nájdete hodnotenie od A (najlepšie) po E (najhoršie), teda len 5 stupňov.

uspora-paliva

Približná spotreba paliva v litroch na 100 km (A je najlepšia, E najhoršia).

.brzdna-draha-eu-stitok

Čím horšia energetická trieda, tým dlhšia brzdná dráha za mokra (A je najlepšia, E najhoršia)

Nie všetci sú však so zmenami spokojní. Rakúsky autoklub ÖAMTC namietal, že nízke požiadavky na hodnotenie spôsobujú, že priemerné behúne vyzerajú mimoriadne výkonne. Inými slovami, v klasifikácii sa stierajú rozdiely medzi kvalitnými a nekvalitnými pneumatikami. Navyše odstránením písmen F a G prichádzame o lepšie porovnanie lacných modelov. Na novom označení EÚ majú všetky hodnotenie E.
 


Zimné pneumatiky sa dajú rozpoznať podľa symbolu snehovej vločky

Na štítku EÚ je teraz miesto pre symbol alpskej snehovej vločky (3PMSF), vďaka ktorému je možné ľahko zistiť, či zmes zimnej, celoročnej alebo univerzálnej pneumatiky spĺňa európske bezpečnostné normy. Takéto pneumatiky sú vyrobené pre extrémne nízke teploty a poskytujú minimálne o 25 % lepšiu trakciu na snehu a ľade.

Nový je aj symbol zľadovateného horského štítu. Ten potvrdzuje, že pneumatika spĺňa prísne bezpečnostné kritériá pre jazdu na ľade.


Označenie hluku sa takmer nezmenilo

Označenie hluku prešlo len miernym vylepšením a grafickou úpravou. Okrem zvukových vĺn (1 - 3) sa pod symbolom megafónu zobrazujú aj symboly A (najtichší) až C (najhlučnejší).


Nižšie je uvedená pôvodná verzia článku z 10. októbra 2013, ktorá opisuje predchádzajúcu verziu štítu EÚ.

Je správne, aby informácie na štítkoch EÚ boli jediným vodítkom pre vodičov pri výbere pneumatík? Odborníci sa zhodujú, že nie. Uvedené hodnoty bohužiaľ nie sú dostatočným zdrojom údajov pre správny výber bezpečných pneumatík. Ak sa chystáte kúpiť nové pneumatiky, poradíme vám, ako vyhodnotiť jednotlivé údaje na štítkoch a ktoré parametre výkonu pneumatík by ste mali považovať za dôležitejšie.

Ako vyzerá a čo obsahuje súčasný štítok EÚ na pneumatikách platný do 1. mája 2021? 

Štítok EÚ na pneumatiky - prehľad do 1. mája 2021

Podľa Európskej únie (EÚ) energetické štítky pneumatík informujú vodičov o týchto troch parametroch pneumatík:

1. Spotreba paliva - úspora energie

spotreba-paliva - energeticý štítek

Pneumatiky možno podľa ich označenia zaradiť do kategórií A (najhospodárnejšie)G (najmenej hospodárne) z hľadiska valivého odporu, ktorý je jedným z faktorov ovplyvňujúcich hospodárnosť pneumatík. Napríklad rozdiel medzi A a G môže predstavovať úsporu paliva až 7,5 %, čo je približne 0,65 litra paliva na 100 km pre priemerné vozidlo.

  • Hodnota valivého odporu uvedená na štítku je len jedným z faktorov ovplyvňujúcich celkovú spotrebu paliva vášho vozidla. Táto hodnota bohužiaľ nemá jednoznačnú výpovednú hodnotu.
  • Samotní výrobcovia uvádzajú, že vodič môže dosiahnuť výrazne lepšiu spotrebu paliva pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách a rozumnou jazdou.

2. Priľnavosť za mokra pri brzdení

prilnavost-za-mokra

Priľnavosť za mokra a bezpečnosť sú nevyhnutné. Označenie pneumatík sa v tomto ohľade pohybuje od A (najlepšia) po G (najhoršia). Rozdiel medzi A a G predstavuje až 30 % brzdnej dráhy. Priľnavosť za mokra však nie je vhodným parametrom na porovnávanie zimných pneumatík.brzdna-draha-eu-stitok

  • Skúsenosti ukázali, že toto je jediná informácia na štítku, ktorá môže byť pre vodičov dôležitým vodítkom pri výbere bezpečnej pneumatiky.
  • Tieto skúšky priľnavosti však nevykonáva jediné homologizované skúšobné stredisko, ktoré by mohlo zabezpečiť určitú mieru objektivity meraní, ale podľa európskej legislatívy si každý výrobca necháva testovať svoje pneumatiky v akreditovaných skúšobných strediskách, alebo môže vykonávať testy týchto parametrov sám, ak má vhodné skúšobné stredisko.
  • Hoci Komisia EÚ vypracovala komplexnú metodiku, ktorá má zabezpečiť, aby sa tieto testy vykonávali správne a aby sa dosiahla čo najvyššia miera objektivity, nepovažuje sa to za šťastný krok.

3. Vonkajší hluk

vnejsi-hluk-C

  • Z hľadiska vonkajšieho hluku (v decibeloch (dB)) sa pneumatiky klasifikujú do troch tried: 1 (najtichšie) - 3 (najhlučnejšie)

vonkajsi-hluk-eu-stitek

  • Asi najmenej dôležitou hodnotou pri výbere bezpečných pneumatík je vonkajšia hlučnosť pneumatiky. Je samozrejmé, že tento parameter má svoj význam, ale z hľadiska prevádzky vozidla sú bezpečnostné parametre oveľa dôležitejšie ako parametre hlučnosti.

Systém kontroly hodnôt je stále nejasný

Objektívnosti hodnotenia značiek EÚ nepomáha ani skutočnosť, že systém kontroly týchto hodnôt je stále nejasný, rovnako ako vymáhanie prípadných sankcií.

Napríklad v roku 2011 sa v Európe testovalo 80 rôznych chladničiek na presnosť ich energetického štítku. Výsledky boli ohromujúce, až 53 % údajov bolo nepravdivých!

Takže kým štítky EÚ neprejdú zásadnou zmenou, nemôžu byť správnym a jediným zdrojom informácií pre výber bezpečných pneumatík. Dúfajme, že niekedy v budúcnosti budú existovať aspoň napríklad špeciálne štítky pre zimné a letné pneumatiky, ktoré budú informovať vodičov o ich špecifických jazdných vlastnostiach.

Ak potrebujete viac informácií, prečítajte si nasledujúce články:

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.