Cestovné enduro motocykle sú skutočnými univerzálnymi strojmi medzi všetkými motocyklami. Zvládajú jazdu po hladkej asfaltovej diaľnici rovnako dobre ako po hrubom asfalte úzkych horských ciest. Nezastavia ich ani ľahký terén štrkovej cesty alebo sem-tam plytká brodina.
Aby jazdci tieto náročné podmienky bezpečne zvládli, potrebujú nielen dostatočný výkon motora a variabilný odpruženie, ale najmä kvalitné univerzálne pneumatiky. Na nich totiž pri cestovných endurách závisí predovšetkým. Bez ohľadu na pomer jazdy medzi asfaltom a štrkom, tieto pneumatiky musia byť vždy spoľahlivé a bezpečné pri akcelerácii, v zákrutách a brzdení.
Výroba pneumatík pre cestovné enduro je preto veľkou skúškou gumárenskej zručnosti pre všetkých výrobcov. Musia totiž optimálne kombinovať najlepšie zmesi a jazdné vlastnosti cestných pneumatík s odolnosťou a zábrom hrubých enduro špeciálov.
Zmesi aj dizajn týchto pneumatík by mali účinne odolávať veľkému opotrebeniu pri jazde po asfalte, keď sú pneumatiky silne zaťažované nielen v zákrutách, ale aj v rovnom smere. Zároveň v teréne musia poskytnúť dobrý záběr a vysokú odolnosť. To všetko by mali endurové moto pneu zvládnuť ako na suchu, tak na mokrých cestách.
Navyše treba rátať aj s tým, že životnosť endurových pneumatík závisí z veľkej časti od štýlu jazdy vodiča, agresívna jazda totiž môže skrátiť celkový nájazd pneumatík až o polovicu.
Aké moto pneumatiky enduro teda obuť na cestovný motocykel?
Michelin Anakee 3 F
Tradičná francúzska značka má vo svojom výrobnom sortimente niekoľko modelov pre cestovné enduro, ale najobľúbenejší je dizajn Anakee, v poslednej verzii označenej ako 3F.
Michelin Anakee 3 F sa vyrábajú vo Španielsku a v povedomí jazdcov sa prezentujú predovšetkým vďaka ich dlhej životnosti, ktorá už bola niekoľkokrát overená v testoch moto pneumatík. Čo by si jazdci priali zlepšiť, je správanie tejto pneumatiky v zákrutách, do ktorých sa tomuto dezénu príliš "nechce", no v rovnom smere je jazda skutočne vynikajúca. Voči správaniu na mokrej ceste je tento dizajn často hodnotený ako nadpriemer.
V veľkom teste časopisu Motocykl (2013) získali tieto moto pneumatiky s veľkým náskokom test životnosti a celkovo dosiahli slušné 4. miesto.
Práve preto je Michelin Anakee 3 F obľúbený u pokojnejších jazdcov, ktorí majú radi plynulšiu jazdu a ocenia jeho veľmi dlhú životnosť.
Pirelli Scorpion Trail
Športové korene renomovaného talianskeho výrobcu sú zreteľné aj vo jazdných vlastnostiach endurového dizajnu Pirelli Scorpion Trail.
Presná reakcia na riadenie a vynikajúca ovládateľnosť je síce vyvážená väčším opotrebením, ktoré znižuje životnosť tejto inak vynikajúcej pneumatiky, no o kvalite tohto dizajnu svedčia aj vynikajúce výsledky pri brzdení na mokrej vozovke.
V náročnom teste časopisu Motocykl (2013) získala tieto moto pneumatiky 1. miesto v teste jazdných vlastností na asfalte a 3. miesto na mokre. Celkovo sa umiestnili na štvrtom mieste so zhodným počtom bodov ako Michelin Anakee 3.
Moto pneumatiky Pirelli Scorpion Trail sú ako stvorené pre športových rýchlych jazdcov, ktorí kladú bezpečnosť a radosť zo skvelej jazdy nad náklady na nové pneumatiky.
Tento dizajn sa vyrába vo veľkostiach 17", 18", 19" a 21" pre predné koleso a 17" a 18" pre zadné koleso.
Dunlop TRAILMAX TR91
Skvelá univerzálna pneumatika s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami ako na suchu, tak najmä na mokre, ktorá nadchne skvelou ovládateľnosťou a presnou odozvou vo všetkých jazdných situáciách.
Dunlop TRAILMAX TR91 na suchu síce nedosahuje vlastností Pirelli Scorpion Trail, no je za ním vo veľmi tesnom súboji. No naopak exceluje na mokre, kde vďaka skvelej priľnavosti značne prevyšuje Scorpiona. Čo má však spoločné s dizajnom Pirelli, je väčšie opotrebenie dezénu a s tým spojená kratšia životnosť.
V spomínanom teste časopisu Motocykl 2013 získal tento dizajn 1. miesto na asfalte, 2. miesto v testoch na mokre a celkovo obsadil 2. miesto v tomto náročnom teste, ktorý skúmal pneumatiky cestovných endur na trase dlhej 4000 km.
Preto tento dizajn poteší skôr športových jazdcov, ktorí si radi užívajú bezpečnú rýchlu jazdu. Dizajn sa vyrába vo veľkostiach 19" a 21" pre predné koleso a 17" a 18" pre zadné koleso.
Mitas E10
Český výrobca, patriaci do koncernu Continental, má s výrobou motocyklových pneumatík dlhoročné skúsenosti, na ktorých začiatku stál známy zlínsky podnikateľ Tomáš Baťa.
Súčasným vrcholom jeho radu určeného pre ťažšie cestovné enduro je overený trailový dizajn s označením E-10. Oproti predchádzajúcim modelom, ktoré boli vhodné skôr pre pomer 70/30 (asfalt/štrk), je moto pneumatika Mitas E-10 určená skôr pre pomer vyvážený na 50/50.
Napriek tomu sa jedná o pneumatiku vhodnú skôr na kombinovaný povrch, správa sa Mitas E-10 na asfalte vďaka inovovanej zmesi isto a vzhľadom k hrubšiemu dezénu sa dá odpustiť jej vyšší hluk a trochu neisté ovládanie na mokrom povrchu.
Testy ukázali väčšie opotrebenie pri jazde na asfalte, no akonáhle zašli s touto pneumatikou na štrk, môžete plne využiť všetky jej skvelé vlastnosti. Mitas E-10 výborne drží priamy smer a nemusíte sa báť prejsť zákrutami ráznejšie pod plynom.
Ak sa vydávate do ešte náročnejších kamienkových terénov, zvoľte radšej verziu Mitas E-10 Dakar so zosilneným bokom.
Pre jazdcov, ktorí často používajú asfaltové cesty len na prejazd k pekným štrkovým cestám, je určite dizajn Mitas E-10 výbornou voľbou.
Tento dizajn sa vyrába vo veľkostiach 19" a 21" pre predné koleso a 17" a 18" pre zadné koleso.