Najlacnejšie pneumatiky – ÁNO, či NIE?

07.08.2023 , Erika Kajtárová

Extrémny kilometrový nájazd. Špičkové jazdné vlastnosti. Bezpečné vo všetkých podmienkach. Jednoducho klasické superlatívy pri propagácii pneumatík s jedným, ale zásadným rozdielom. Tieto plášte si zaobstaráte za EXTRA NÍZKU CENU! Reč je o najlacnejších pneumatikách na trhu. Dá sa týmto sľubom o kvalite za ľudové peniaze veriť? 


Vidina úspory často potláča v ľuďoch kritické zmýšľanie. Na svetovom trhu tak nájdete obrovský rozmach desiatok lacných značiek pneumatík, ktoré každoročne obúvajú milióny vodičov. Prečo? Výrobcovia sľubujú špičkové jazdné vlastnosti a nízku obstarávaciu cenu. Z hľadiska logiky veci to síce pôsobí ako do očí bijúci nezmysel. Pri každodennej mediálnej masáži a blikajúcich webových banneroch „AKCIA!“, „ZĽAVY %“, „VÝPREDAJ!“ či „LIKVIDÁCIA SKLADU!“ ale koncový zákazník nemá veľa priestoru na premýšľanie. 

Niektorí výrobcovia si dokonca usporiadajú vlastný „nezávislý“ test pneumatík, v ktorom plnohodnotné porovnanie jazdných vlastností nájdete len ťažko, a tak sa aj nekvalitné obutie javí ako bezpečné. 

Rozhodli sme sa preto urobiť dôkladný prieskum a rozlúsknuť, ako je to naozaj. Vďaka tomu zistíte, či sú lacné plášte skutočne tak bezpečné ako v reklamných sloganoch


Lacné a lacnejšie: ako spoznať tie nebezpečné

Aby sme vôbec mohli začať s tým najzákladnejším spoločným ukazovateľom lacných pneumatík - cenou, musíme modely z budgetovej triedy rozdeliť do 2 kategórií. Jednak na ekonomické značky osvedčených európskych a severoamerických výrobcov. A jednak na niektoré ázijské značky vyrobené na kolene bez znalosti technológií a riadnych testov.

Rozhodne netvrdíme, že sú všetky ázijské značky zlé. Napríklad juhokórejský Nexen alebo japonský výrobca Yokohama môžu v pokoji konkurovať európskym značkám. Ale mnoho ázijských značiek, bohužiaľ, naozaj zlých je.


Osvedčení výrobcovia musia splniť prísne bezpečnostné kritériá

Typickými zástupcami ekonomickej triedy európskych značiek sú Barum, Kormoran, Matador či Sava. Aby ich výrobcovia mohli vôbec v rámci EÚ vyrábať a predávať, musia plášte spĺňať prísne bezpečnostné kritériá. Každý model preto pred uvedením do predaja testujú odborníci, ktorí následne prevedú namerané hodnoty na energetické štítky.

Eu_štítky_na_pneumatikáchMrknite na náš článok Čo hovoria energetické štítky o pneumatikách?


Modely z Ázie zdražujú! Rozdiel však spoznáte podľa výrobcu

Pri modeloch ázijských značiek či vyrábaných v Ázii hrá prím veľmi nízka obstarávacia cena. Bezpečnostné kritériá, normy a certifikácie ako v prípade osvedčených európskych značiek nemusia hrať často žiadnu úlohu. Len si pripomeňme, ako vyzerá kvalita produktov na vietnamských tržniciach.

Pri typicky lacných značkách z Ázie ešte donedávna platilo, že ich zaobstaráte podstatne lacnejšie ako Barum, Kormoran, Matador či Sava. Pandémia koronavírusu ale raketovo navýšila náklady za námornú dopravucenový rozdiel medzi európskymi a ázijskými značkami je tak minimálny.

Pred nákupom lacných pneumatík preto pozerajte hlavne na históriu značky. A tiež na to, či si výrobca vôbec navrhuje pneumatiky sám. Je totiž obrovský rozdiel, keď si Nokian otvorí vlastnú továreň v Rusku – a pri výrobe sú použité ich materiály, technológie a metódy výroby pod dohľadom firemných inžinierov.

Alebo keď si firma objedná v Číne výrobu pneumatík z predpripravených zmesí a nekvalitných kostier, na ktoré akurát pridá vlastné logo. Áno, skutočne sa to deje.

Prečítajte si o histórii osvedčených značiek: 


Nakupujte podľa testov pneumatík. Sú najpresnejšie!

Tým najzásadnejším ukazovateľom kvality sú nezávislé testy pneumatík. Vodičom preto odporúčame, aby sa pri výbere obutia riadili rebríčkami motoristických magazínov a autoklubov ADAC, Autobild, ACE, Autoklub SR a ďalšími. Každoročne totiž pripravujú testy pneumatík, v ktorých plášte podrobia náročným skúškam všetkých možných nástrah na ceste.

V megatestoch brzdnej dráhy Autobildu sa s lacnými značkami stretneme pravidelne na posledných miestach. Jeho redaktori na začiatku roka 2021 dokonca zostavili rebríček pneumatík, ktorým sa v rozmere 205/55 R16 vyhnúť. Odkaz na tento rebríček je na internete jednoducho dohľadateľný napríklad po zadaní hesla „najhoršie pneu AutoBild“ do vyhľadávača.

A to najdôležitejšie na záver. Plášte lacných značiek majú často veľmi krátku životnosť. Budete tak prezúvať častejšie, čo sa vám z dlhodobého hľadiska nevyplatí. Na jednej súprave prémiových pneumatík totiž veľakrát prejdete aj trojnásobný počet kilometrov než na nekvalitných značkách. 

Testy_pneumatík_autobild
Preklady testov pneumatík od renomovaných magazínov pre vás pripravujeme pravidelne pred začiatkom každej sezóny. Mrknite do sekcie Testy pneumatík.

Vedeli ste, že…

Continental vybral v roku 2017 desať bežných vodičov a nechal ich model PremiumContact 6 testovať v bežnej prevádzke niekoľko mesiacov. Okrem nízkej spotreby paliva a výborných jazdných vlastností pneumatika vynikala veľmi vysokým kilometrovým nájazdom. Taxikár Stanislav Mika z Púchova odšoféroval na plášťoch počas leta 78 854 kilometrov. Tie však stále nemali zjazdenú vzorku na minimum. 

Na základe pravidelného merania a testu inžinieri stanovili odhadovanú životnosť pneumatík. Tá je na prednej náprave 42 359 km, na zadnej 97 803 km. 


Ako predĺžiť životnosť pneumatík

  • Prehoďte pneumatiky medzi prednou a zadnou nápravou každých 10 – 15 tisíc kilometrov. Je známe, že z dôvodu zatáčania ubúda vzorka až 2× rýchlejšie.
  • Strážte si správny tlak. Pri podhustení či prehustení sa vzorka opotrebúva nerovnomerne.
  • Pri skladovaní chráňte pneumatiky pred priamym slnkom a vysokými teplotami.
  • Nedochádzajte zimné pneu v lete a opačne. Ich zmes je prispôsobená do rozdielnych teplôt.

Chcem vybrať najlacnejšie pneumatiky

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.