Kvôli miernym zimám bez snehu volí v posledných rokoch stále viac vodičov celoročné pneumatiky. A mnoho popredných výrobcov tento záujem víta. Ich cieľom, okrem ekologickej udržateľnosti, je totiž ponúknuť vodičom plášte, ktoré ich bezpečne podržia nielen na snehu a ľade, ale aj na blate, vode a rozpálenom letnom asfalte.
Medzi overené celoročné modely v ekonomickej triede patrí napríklad pneu Barum Quartaris 5. Tá ponúka výborný pomer medzi cenou a výkonom. Pokiaľ ale hľadáte plášte, na ktoré je spoľahnutie aj v extrémnych krízových situáciách a podmienkach, siahnite po Michelin CrossClimate 3 či Nokian Seasonproof. Prvá značka ponúka rovnaké jazdné vlastnosti až do úplného opotrebovania. Druhá zase severské skúsenosti z fínskych hôr, kde výrobca dezén testuje.
Ak vás zaujíma porovnanie jazdných vlastností medzi celoročkou a sezónnou pneumatikou, mrknite na článok Aký je rozdiel medzi letnou, zimnou a celoročnou pneumatikou?
Vyrovnajú sa celoročné pneumatiky letným a zimným pneumatikám?
Odpoveď na túto otázku je potrebné rozdeliť do dvoch častí.
- Z čisto technického pohľadu budú pri maximálnom výkone letné pneumatiky lepšie v lete a zimné v zime. To je skrátka fyzika. Jednotlivé zmesi zimných i letných gúm sú totiž designované pre určité obdobie, v ktorom podávajú ideálny výkon. V prípade celoročných gúm jazdíte na jednom dezéne, či už je 35°C alebo -15°C.
A podobne je to aj so vzorkou. Existujú dobré dôvody, prečo je zimná a letná pneumatika prerezaná odlišne. Na suchu potrebuje dezén maximálnu priľnavosť, preto majú letné pneu menej drážok. V zime zase musí pneumatika zvládnuť sneh aj brečku, preto je prerezaná výrazne viac.
- Z praktického uhla pohľadu ale bude odpoveď vyzerať trochu inak. Odpovedzte si totiž sami na otázku, koľkokrát ste využili letné alebo zimné pneumatiky skutočne až na absolútnu hranu. Ak nie ste pretekár alebo automobilový nadšenec, odpoveď pravdepodobne bude znieť, že nikdy.
V bežnej prevádzke oveľa častejšie oceníte univerzálnosť celoročiek ako špecializáciu sezónneho prezutia. Zoberme si napríklad stredoeurópsku zimu – tá nie je zďaleka iba o snehu. Častejšie než záveje poznáme snehovú brečku, mokrú a namrznutú vozovku a všeobecne akýkoľvek iný povrch ako súvislú vrstvu snehu. A s nimi si kvalitné celoročné pneumatíky celkom bez problémov poradia.
Vyrovnajú sa teda celoročné pneumatiky tým sezónnym? Podľa nás ÁNO.
Nehovoríme, že máte brať celoročky na okruh, alebo na ne máte prezúvať, keď bývate v horách. Na to ani nie sú určené. Pokiaľ ale ročne najazdíte s autom do 15 000 kilometrov, celoročky sa vám finančne výrazne vyplatia. A môžeme vám zaručiť, že nepoznáte rozdiel.

Michelin CrossClimate 3 je jedna z najlepších celoročných pneumatík súčasnosti.
Koľko môžem ušetriť s celoročnými pneumatikami?
Nákup celoročných pneumatík znamená jednorazovú úsporu. Dôležité je však slovo jednorazovú. Treba totiž brať do úvahy, že na celoročných pneumatikách strávite všetok čas na ceste. A ak nemáte garáž, sú každý deň vystavený UV žiareniu, ktoré skracuje ich životnosť. Jedna sada namiesto dvoch teda znamená, že vám táto sada vydrží polovičnú dobu.
Kto teda s celoročnými pneumatikami naozaj ušetrí? Hlavne vodiči, ktorí ročne najazdia menej ako 15 000 kilometrov. Tí totiž často nezídu letné a zimné pneumatiky na zákonný limit skôr, ako sú pneumatiky staršie ako 5 rokov a je na čase ich vymeniť. Životnosť celoročiek tak využijú na maximum.
Úspora času je dôležitá – ale nevyhýbajte sa pneuservisu úplne
Prezúvanie je pre väčšinu vodičov skrátka otrava a nutná povinnosť. Na druhú stranu vám zaberie maximálne hodinu v garáží alebo servise. To znamená 3 hodiny ročne (a to ešte s rezervou), čo nie je tak hrozné. Kam tým mierime je to, že pokiaľ sa pre celoročné pneumatiky rozhodnete, prezúvanie by nemal byť hlavný argument.
Do pneuservisu by ste sa totiž mali pozrieť totiž aj za predpokladu, že práve neprezúvate, a to aspoň raz ročne. Doma v garáži si totiž napríklad neprevážate kolesá, nezoriadite ich geometriu, ani neskontrolujete tlmiče.
Ako je na tom kilometrový nájazd celoročných pneu?
Nájazd celoročných pneu je veľmi ťažké odhadnúť. S istotou však ide povedať, že kvôli mäkšej zmesi (oproti letným) sa v lete obvykle schádzajú rýchlejšie ako klasické letné pneumatiky. A naopak v zimných podmienkach vydržia v priemere dlhšiu dobu.
Napríklad Michelin CrossClimate 3 má približne o 15 % vyšší kilometrový nájazd ako predchádzajúca generácia CrossClimate 2, ktorá už v minulosti patrila medzi celoročné pneumatiky s najvyššou životnosťou. Tieto dáta vychádzajú z testov životnosti, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin vykonávala spoločnosť Dekra v období od októbra 2024 do januára 2025.
Tak ako tak je treba mať na pamäti, že zo zákona plynie povinnosť používať v zime pneumatiky s hĺbkou drážok aspoň 3 mm na všetkých kolesách. Čo to znamená? To znamená, že pokiaľ celoročné pneumatiky v lete zídete pod zákonný limit, nemôžete ich v zime použiť. Pritom v lete by sa na nich stále dalo jazdiť. Je preto dobré nákup múdro plánovať, celoročné pneu preto odporúčame nakupovať skôr pred začiatkom zimy.
